HTML

Archiregnum

Minden társadalom rendelkezik a legsúlyosabb bűnöket felsoroló listával. Ezen bűnök némelyikét a társadalmi rend szövetét szétromboló tettek elítélése határozza meg. Némelykor pedig a bűnöket a vezetők szabják meg, hogy saját helyzetüket állandósíthassák.

Legújabb posztok

  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @Tesz vesz XVIII.: Egy cég sose alkalmazna jó szakembert, aki nem lojális a céghez. (2024.04.18. 17:00) Shit-show
  • Tesz vesz XVIII.: @tesz-vesz: *** a jogosítvány se jár alanyi jogon. meg lehetne nézni a közutakat milyen állapoto... (2024.04.17. 13:30) Boldogkői csodálatos világa
  • tesz-vesz: @IdomitottFoka: ráadásul nem akárkiről beszélünk, hanem arról, aki pegasussal lehallgatott újság... (2024.04.09. 12:02) Magyar Péter szuperpozícióban
  • Tesz vesz XVI.: @Tata86: aki még a saját boldogkőis posztjánál se képes egy vitát végigvinni, aztán félévre rá nek... (2024.03.21. 17:38) Hősök tere vs Kossuth tér
  • Tesz vesz XVI.: @Tata86: "Nem azért, hogy az élet komplexitását jobban lefedd, hanem hogy elfedd a primitív elle... (2024.03.18. 14:09) Agyhalál

Utolsó hozzászólások

  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @Tesz vesz XVIII.: Egy cég sose alkalmazna jó szakembert, aki nem lojális a céghez. (2024.04.18. 17:00) Shit-show
  • Tesz vesz XVIII.: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: * és nincs rajta kokárda. (2024.04.18. 16:30) Shit-show
  • Tesz vesz XVIII.: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: nézd ha nem lennél hitvány elmebeteg és síkhülye , akkor megkérdezném, hogy ki ér többet szerinted: - egy tolvaj, aki gá... (2024.04.18. 16:26) Shit-show
  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @Tesz vesz XVIII.: Menj el dolgozni, megismerkedsz a munka világával, s magad is meglátod miként és hogyan működik egy cég. Az, hogy gyerekkúróis... (2024.04.17. 13:56) Shit-show
  • Tesz vesz XVIII.: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: mégse különbözik, amikor "Kevés vezető mer szembemenni a HR-rel." hol tapsoltam gyurcsánynak mikor utálom te retardált a... (2024.04.17. 13:36) Shit-show
  • Tesz vesz XVIII.: @tesz-vesz: *** a jogosítvány se jár alanyi jogon. meg lehetne nézni a közutakat milyen állapotok lennének ha nem lenne kötelező a jogosítvány (2024.04.17. 13:30) Boldogkői csodálatos világa
  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @Tesz vesz XVIII.: Kirúgásról beszélsz, ami nem ugyanaz, mint a felvétel. Láthatóan nem értesz hozzá. Ne erőlködj, neked marad Gyurcsányné tapsol... (2024.04.13. 10:14) Shit-show
  • Utolsó 20

Címkék

168óra (1) 1956 (2) 1989 (1) 2/3 (1) 20 (1) 200 (1) 2006 (2) 2010 (9) 2011 (1) 2013 (1) 2014 (3) 2020 (1) 2022 (4) 2rk (1) 56 (1) ács tibor (1) áder jános (1) adó (2) afganisztán (1) afrika (1) aids (1) álhír (1) alkotmány (3) alkotmánybíróság (4) államelmélet (4) államosítás (1) állatkínzás (1) almássy kornél (1) álrendőrök (1) alsóház (1) alufólia (1) angela merkel (3) angol nyelvtudás (1) antiszemitizmus (1) apokalipszis (1) apponyi albert (1) április 5 (1) archiregnum (4) ars politica (1) árulás (1) ateista zsidók (1) áttörés (1) augusztus (1) augusztus 20. (1) auschwitz (1) Ausztrália (1) a kommunizmus áldozatainak emléknapja (1) a mi éveink (1) bajai videó (1) bajnai gordon (16) baka (1) baka andrás (1) balassagyarmat (1) balázs péter (1) balhé (1) ballib (7) balliberális (1) bank (1) banki konszolidáció (1) banki szolgáltatási díjak (1) bankszövetség (1) bárándy gergely (1) bárdossy lászló (1) barikád (1) bauer (1) bbc reporters (1) becsületsértés (1) belő piac (1) belügyminiszter (1) belügyminisztérium (1) béremelés (2) bethlen istván (1) betiltás (1) betyársereg (1) bevándorlás (1) bicikli (1) bicske (1) biden (1) bill gates (1) bíróság (1) bkv (4) blog (1) bokros lajos (2) boldogkői (1) boldog új évet kívánunk (1) bolívia (1) bolsevizmus (1) bomba (1) borg (1) bősz anett (1) botos (1) botrány (4) boytha györgy (1) brfk (1) budaházy györgy (2) budai bernadett (1) budai gyula (1) budapest (12) budapesti katonai ügyészség (1) budapest airport (2) bugár béla (1) bukás (1) bűnösök (6) bűnözés (6) büntetőjog (4) büntető törvénykönyv (1) burkini (1) camu nn hírügynökség (6) cdu/csu (2) célpont (1) cenzúra (1) cenzus (1) ceu (1) cigány (8) cigánybűnözés (3) cigánygyilkosságok (1) cipi livni (1) cirkusz (1) civil (1) civilizáció (1) cohn bendit (1) comingout (1) covid-19 (14) csáky pál (1) csalás (1) csapody miklós (1) csehorszag (1) cser palkovics andrás (1) csicska (2) csöcsök (1) cylonok (1) czeglédi ágnes (1) dávid ibolya (6) debreceni józsef (2) december 5 (2) deloitte (1) délvidék (1) demagóg (2) demagógia (2) dementor (1) demokrácia (16) demonstráció (1) demszky gábor (2) depresszió (1) dichotómia (1) diktatúra (3) dilemma (1) disztópia (1) DK (4) dk (1) Dobrev (1) dollhouse szindróma (1) donáth anna (2) draskovics tibor (3) drog (1) dúró dora (1) eb (1) echotv (1) eduardo rózsa flores (1) egészségügy (2) egyesült királyság (1) egyház (1) egyneműek élettársi kapcsolata (1) ek (1) elhúnyt (1) ellenforradalom (1) ellenzék (19) elnök (2) elnökválasztás (1) élőlánc (1) előválasztás (1) emberi jogok európai bírósága (1) ensz (1) építészet (1) epstein (1) ep választás (17) ep választások (7) erdélyi magyarság (2) érettségi (1) erkölcstagadás (1) ervin (1) erzsébet (1) EU (1) eu (2) euro (1) euró (1) Európa (1) európa (2) európai központi bank (1) európai tanács (1) európai unió (12) euro bevezetés (1) évértékelő (1) évforduló (1) evo morales (1) extraprofit (1) ez a csapat ez tényleg kemény (2) facebook (3) fail (2) falka (1) fasiszta (1) fasizmus (5) február 25 (1) felelősség (2) felnőtt (1) feloszlatás (1) felsőház (1) felvidék (1) felvidéki magyarság (1) felvonulás (1) feminizmus (1) féreg (1) feri (1) feudalizmus (1) fico (5) fidesz (87) fix-ár (1) fkgp (1) fn (1) foci (4) fodor gábor (1) foucault és szász (1) Franciaország (1) frank walter steinmeier (1) (1) fudan (1) galamus (1) gárda (2) gazdaság (3) gazdasági válság (2) gender (1) gery greyhound (1) géza (1) globalizmus (2) göncz kinga (1) gordon brown (1) görögország (1) groteszk (1) gusztos (1) gyász (2) gyerek (1) gyilkosság (2) gyirán istván (1) gyöngyös (1) gyöngyöspata (2) győr (1) gyurcsány ferenc (23) háború (3) habsburg györgy (1) habsburg ottó (1) Hadházy (3) haditengerészet (1) hagyó miklós (3) hajrá magyarok (1) halál (2) handó (1) harcos (1) harmadik világháború (1) három csapás (1) határon túli magyarság (2) hazugság (3) hazugságspirál (1) hellókarácsony (1) herényi károly (6) hetero (1) heti válasz (1) híd most (1) himnusz (1) hírcsárda (1) hírszerő (1) hírtv (8) hitel (2) hock zoltán (1) hoffmann (1) holland (1) holokauszt (4) hont andrás (2) honvédelem (2) Horn Gyula (1) horthy (1) horthy istván (1) horthy miklós (3) horváth csaba (1) hősi halál (1) hősök tere (1) humor (1) húsvéti versike (1) huxit (1) hvg (2) idegen (1) idf (1) igazságszolgáltatás (3) igazságügyi és rendészeti minisztérium (2) ii./iii. (1) iii./iii. (1) illiberális (1) illyés gyula (1) imf (2) index (3) indiai óceán (1) indulás (1) infláció (3) ingatlanadó (1) integráció (1) internet (1) irodalom (1) irónia (1) Isztambuli egyezmény (1) ítélet (5) ítélőtábla (1) izrael (1) jakab péter (1) játék (1) jeremiah (1) jeszenszky (1) jobbágyság (1) jobbik (55) jobboldal (5) jogállam (3) jogvédő (1) jóvátétel (1) jövendölés (1) józsefváros (1) júni 4 (1) kádár jános (1) kállay miklós (1) kálmán olga (1) kalózkodás (1) kampány (45) kapcsolat.hu (1) kapitalizmus (1) karácsony (1) karaktergyilkosság (1) karigeri (1) karikatúra (1) karsai (1) KATA (1) katalin (1) katolicizmus (1) katyn (1) kdnp (2) kegyelem (1) képviselők (8) kerék bárczy szabolcs (1) kereskedelem (1) keresztényi megbocsátás (2) kesma (1) Kész (1) kétszázas (1) kettős állampolgárság (3) KFG (1) kiképzés (1) kína (1) királyság (1) királyválasztó (1) kisléta (2) klebelsberg kunó (1) klubrádió (1) koalíció (2) kokakóla (1) kóka jános (3) komárom (1) komáromi lovas színház (1) kommunista (1) kommunizmus (14) kontinuitás (1) konvergencia (1) könyvtár (1) konzervatív (7) konzervativizmus (6) konzervatorium (1) konzilium (1) kopipali (1) kopogtatócédula (5) kórház (1) korkedvezményes nyugdíj (1) kormány (4) kormányfő (7) kormányszóvivő (1) körmenet (1) korrupció (4) korszakváltók (1) kósa (1) kossuth tér (2) koszovó (1) kövér lászló (1) közép európa (1) közigazgatás (1) közjog (1) köztársaság (3) köztársasági (2) köztársasági elnök (5) krízis (1) külpolitika (6) kulturkampf (1) külügy (2) külügyminiszter (2) külügyminisztérium (1) kuruc.info (1) kutyapárt (1) labour (1) laczik attila (1) lakos imre (1) lászló (1) lech kaczinsky (1) lech kaczynski (1) legfelsőbb bíróság (1) leminősítés (1) lendvai ildikó (1) lengyelország (5) lengyel lászló (1) lettország (1) Le Pen (1) liberális (18) lincselés (1) linke (1) lmp (26) lmp hp (8) lockdown (1) lomnici (1) lomnici zoltán (1) lovasi andrás (1) lukács tamás (1) machiavellizmus (1) Macron (1) maffia (1) magyar (9) magyarok nyilai (3) magyarország (10) magyar gárda (8) magyar honvéd (1) magyar honvédség (1) magyar liberális párt (1) magyar nemzet (1) magyar nemzeti bank (1) magyar péter (2) magyar uniós elnökség (1) Malfoy (1) mandiner (1) manipuláció (1) március 15 (1) margaret thatcher (1) mártír (1) martonyi jános (1) marton istván (1) maszk (1) matolcsy (2) mcf roma összefogás (2) mdf (28) mdnp (1) média (9) médiatörvény (2) megszorítás (1) megyesi gusztáv (1) meh (1) meleg (1) melegek (1) melegházasság (1) mellény (2) mentelmi jog (1) merénylet (1) merjünk kicsik lenni (1) merre tovább (2) mesterházy attila (3) metró (1) miép (2) miklós (1) mikroszkóp színpad (1) minimálbér (1) minimum (1) miniszterek tanácsa (1) mi hazánk (4) MKKP (3) mkp (1) modern (1) molnár oszkár (1) momentum (3) monarchia (2) moodys (1) mszosz (1) mszp (87) MTA (1) mtva (3) munka (1) munkáspárt (2) MZP (9) mzp (2) náci (4) nacionalizmus (1) nácizmus (2) nádas zsolt (1) nagy britannia (1) nagy imre (1) nagy morva birodalom (1) napiszar (1) nav (1) négyes metró (1) németország (5) német újraegyesítés (1) nemzeti (1) nemzeti egység (1) nemzeti konzultáció (2) nemzeti nyomozó iroda (1) nemzeti oldal (1) nemzetőrség (1) néphatalom (1) néppárt (3) népszabadság online (2) népszava (1) népszavazás (4) népszavazási kezdeményezés (1) ner (16) NER (50) niedermüller (1) NoÁr (1) Norbi (1) normakontroll (1) normalitás (1) novák előd (1) novák katalin (2) no pasaran! (1) nyakó istván (1) nyilatkozat (1) nyugdíj (3) obama (1) obh (1) ócsa (1) ócsai lakópark (1) offshore (1) oktatás (2) oktatásügy (3) olasz (1) olaszliszka (2) olaszország (1) omár díj (1) omicron (2) OMM (1) öngól (2) önkormányzati választások (1) önkormányzati választások 2019 (3) önkormányzati választás 2010 (1) orbán (3) orbán eljön érted! (1) orbán viktor (15) origo (1) oroszország (7) orosz józsef (1) országgyűlés (1) országgyűlés alakuló ülése (1) összeesküvés (1) összefogás (1) összetartozás napja (1) oszkó péter (2) öszödi beszéd (1) pál (1) pálgium (1) palkovics (1) párkapcsolat (1) parlament (1) pártok (8) pártszakadás (1) pataky péter (1) patkány (1) páva zsolt (1) pázmány (2) pc (1) pécs (5) pécsi lövöldözés (2) pedagógus (2) pedofília (5) pénzügyminiszter (1) pénzügyminisztérium (1) pestisrácok (1) peter weiss (2) pettkó andrás (1) plágium (1) plakát (5) póker (1) pokol béla (1) polgárháború (1) polgári törvénykönyv (1) polgármester (2) political capital (1) politika (78) porkoláb mátyás (1) pörzse sándor (1) posztkommunizmus (3) pottyondi (1) ppke (2) pride (1) propaganda (2) pszichopátia (1) putyin (1) puzsér (1) rablás (1) rabszolgatörvény (1) ráday mihály (1) rassizmus (1) rasszizmus (2) recsk (1) reform (1) rendőrpogrom (1) rendőrség (4) rendszerváltás (2) részvénytársaság (1) retkes attila (2) retro (2) rezsiharc (1) richard phillips (1) rittenhouse (1) rmdsz (1) robert kalinák (1) rogán antal (1) róka zoltán (1) roma (4) román (1) román-magyar (1) románia (2) rózsa (1) saarvidék (1) sajtószabadság (2) sárdobáló (1) sas józsef (1) schmitt (2) schmitt pál (3) sebián petrovszki lászló (1) segély (1) Simicska (1) simor andrás (1) skrabski fruzsina (1) smith (1) Sneider (1) sólyom (2) sólyom lászló (4) somogyi zoltán (1) sopron (1) soros (2) sorozatgyilkosság (1) spd (2) ss (1) start (1) svéd modell (1) szabadság (2) szabó (1) szabó ervin (1) szabó tímea (1) száguldozás (1) szájer (1) szána (1) szánal (1) szánalmas (73) szanyi tibor (4) szászország (1) szavazás (2) szavazati jog (1) szcientológia (1) szdsz (28) szegedi (1) szegedi csanád (2) szégeny (1) szegénység (1) szegregáció (1) szégyenkezés (1) SzélDetti (1) Szent István (1) szent iványi (1) szépművészeti múzeum (1) szépvoltfiúk (1) szex (2) szijjártó péter (2) szili katalin (2) szkrull! (1) szlovák (2) szlovákia (10) szlovák nyelvtörvény (5) szoborvita (1) szocializmus (3) szocik (2) szőcs (2) szögi lajos (1) szőke ciklon (1) szólásszabadság (2) szollár domokos (1) szomália (1) sztrájk (2) szurkolók (1) szvatopluk (1) tanítás (1) tanulság (1) tarlós istván (1) társadalmi bűn (47) társadalom (40) társaságirányítás (3) tartalékos haderő (1) tegyen tánc (1) teleki pál (1) temerini fiúk (1) tér (1) terror (1) terrorizmus (1) területvédelem (1) tgm (2) theytookourjobs (1) thüringia (1) Tibi atya (1) toll (1) tormay cécile (1) török (2) történelem (2) törvény (1) totalitarizmus (1) trafikbotrány (1) tragédia (3) trashreality (1) trianon (7) trója (1) troll (3) trombitás (1) trump (1) tüntetés (14) tusványos (1) tv (2) tv műsorok (1) tv osrom (1) ügyészség (2) ügynök (1) ujszászy istván (1) új ptk (1) UKR-RUS háború (3) ukrajna (4) unalmas (1) ünnep (1) usa (2) US election 2020 (2) us navy (1) választás (6) választásk (1) választások (48) vallás (1) válság (6) vár (1) varga gergely (1) varga istván (1) varga judit (1) VDA (1) védelempolitika (1) végkielégítés (1) veke (1) verók istván (1) vészhelyzet (1) veszprém (1) vicc (2) vidék (1) világosi gábor (1) világpolgár (1) villámposzt (7) vitézy dávid (1) vona (1) vona gábor (7) vörösiszap (1) voting people (2) west balkán (1) white trash (1) WJC (1) woke (1) xvi. benedek (1) zentai (1) zor bán (1) zrínyi miklós nemzetvédelmi egyetem (1) zsarnokság (1) zsidó (4) (2) Címkefelhő

2010.04.30. 23:09 mefisto

A második Orbán kormány kormányzati irányítási struktúrája

 

 
Orbán Viktor kijelölt miniszterelnök a leendő kormány felállásáról szóló első sajtótájékoztatóján ugyan a vártnál sokkal kevesebb információt adott a személyi kérdésekben, a kormányzat irányítási struktúrájával kapcsolatban azonban igen érdekes információk kerültek nyilvánosságra. Az eddig napvilágot látott szervezeti átalakítási tervek szerint az új polgári kabinet egyszerre kívánja visszaállítani a magyar kormányzati struktúrában a Gyurcsány-korszak előtti hagyományos magyar kormányzati szisztémát, de ezzel együtt arra is törekszik, hogy a rendszerváltás óta meghaladott szervezeti sémákat új, lehetőség szerint hatékonyabb irányítási rendszerekre cserélje. Az át- és visszaalakítások három szűkebb irányítási szegmenset érintenek: egyrészt a minisztériumok hatáskör- és feladatmegosztásának rendszerét, másrészt az egyes minisztériumok legfelső irányítási struktúráját, harmadrészt pedig a kormányfő legszűkebb munkaszervezetének és hivatali apparátusának szervezetrendszerét.
A minisztériumok hatásköri megosztásával, valamint a sajtóban igen elterjedt úgynevezett „csúcsminisztériumok” bevezetésével kapcsolatban külső szemlélőként nem igazán lehet messzemenő következtetéseket levonni. Minden kormány saját maga szervezi meg a saját irányítási és igazgatási rendszerét; nem hiába hagyomány a magyar kormányzati rendszerben, hogy a kormányalakítás során az egyes feladat- és hatásköröket a miniszterek és nem a minisztériumok kapják meg, ezen kérdésről pedig a kormány önállóan, kormányrendeletben dönt. Ez tehát egy olyan belső diszkrecionális döntés, ahol az egyes kormánytagok szakmai és személyes kvalitásai, valamint a mindenkori kormányfő kormányzásról alkotott elképzelése legalább olyan súllyal esik a latba, mint egy adott szakterület közigazgatási és szakpolitikai adottságai. A lényeg: működjön!
(Zárójeles megjegyzés: az első Gyurcsány kormányig bezárólag a Belügyminisztérium is kvázi csúcsminisztériumként funkcionált, hiszen egyetlen miniszteriális kormányszerv igazgatta az egymástól egyébként igen távol eső rendészeti, önkormányzati, területfejlesztési és településrendezési szakterületeket.)
Jóval objektívebben megítélhető terület az egyes minisztériumok felső szintű irányítási rendszerének megszervezése. A megkérdőjelezhető változásokat bevezető második Gyurcsány kormány megalakulását megelőzően az egyes minisztériumok felső szintű vezetését egy klasszikus hármas kvórum látta el. A minisztérium első számú vezetője a miniszter, aki ezen minőségében a kormányzati akaratot képviseli a számára kijelölt szakterületen. Tisztsége politikai, képzettsége ennek megfelelő; a már meghozott kormányzati döntések végrehajtása mellett a feladata a szakpolitikai szinten a legfontosabb politikai döntések meghozatala. A miniszter első számú helyettese a politikai államtitkár, aki mind az Országgyűlésben, mind a minisztériumban a miniszter általános hatáskörű politikai helyetteseként jár el. A minisztériumi hivatalszervezet adminisztratív irányítását a közigazgatási államtitkár látja el. Tisztsége nem politikai, hanem közigazgatási jellegű, szakmai képzettsége is ennek megfelelő. Formailag egyenrangú a politikai államtitkárral, ez utóbbi csak a miniszter helyetteseként utasíthatja. Amennyiben a minisztériumi munkaszervezet adottságai ezt indokolták, az egyes szűkebb szakterületekre további államtitkárokat is kineveztek – ezek a közigazgatási államtitkár alárendeltségében látták el a tevékenységüket.
A második Gyurcsány kormány alapvetően átszabta ezt az irányítási rendszert. Megszűnt a közigazgatási államtitkár pozíciója, a politikai államtitkár „államtitkár” néven a miniszter vegyes politikai-szakigazgatási helyettesévé lépett elő – adott esetben megfelelő szakirányú előképzettség hiányában. A gyakorlatban ez a változás azt idézte elő, hogy megszűnt a minisztériumban az egységes szakmai-adminisztratív irányítás; ha a maga a miniszter vagy az államtitkár nem tudott kompenzálni, az akár a teljes szakigazgatási tevékenység lebénulását is előidézhette.
Az új orbáni irányítási rendszer némi súlyponteltolódással lényegében visszatér a klasszikus modellhez. Helyreáll a közigazgatási államtitkár tisztsége, a politikai államtitkár új megnevezése parlamenti államtitkár, a minisztériumok számának csökkenésével arányosan megnő az egyes szakpolitikai államtitkárok irányítási tevékenységének a jelentősége.
A leglátványosabb újítások a kormányfő saját hivatalszervezetének átalakításában figyelhetőek meg. A „kancellária”, a kormányfő saját hivatali apparátusa egyidős a modern kori magyar kormányzati rendszerekkel; Magyar Királyi Miniszterelnökség néven a dualizmus kezdeteitől folyamatosan működött. A mindenkori kormányfő hivatali és munkaszervezeteként egyrészt ellátta a miniszterelnök személyes tevékenységével kapcsolatos szervezési munkákat, másrészt a kormányfő kormányzati vezetői pozíciójából adódóan meghatározott tárgykörökben koordinálta a minisztériumok munkáját. Újkori nevén a Miniszterelnöki Hivatal élén eleinte államtitkári jogállású vezető állt, az első Orbán kormány alatt Stumpf István lett az első miniszteri rangú kancelláriai vezető.
A modern kormányzati struktúrák korában a miniszterelnök hivatalszervezete mindig is a „problémás” kormányzati szegmensek közé tartozott, ugyanis a kormányzati irányítás fókuszában egyszerre két ellentétes tendencia érvényesült. Egyrészt a kancelláriának megvolt az igénye arra, hogy minél több szakpolitikai kérdést helyezzen át a minisztériumok hatáskörébe, ezzel tehermentesítve az amúgy is fokozottan terhelt kormányfőt. Másrészt a kormányfőnek arra is folyamatos igénye volt, a kiemelkedően fontos szakpolitikai kérdéseket a saját közvetlen irányítása alá vonja. Az aktuális összpolitikai szélrendszerben így a kancellária működése ezen két irányvonal között őrlődik: egyszerre áll fenn a veszélye annak, hogy kiemelt fontosságú kormányzati kérdésekre a kormányfőnek nincs meg a kellő rálátása, mint annak, hogy ha egy terület egyszer a kormányfőhöz kerül, akkor a kevésbé lényeges döntések is az ő hivatali apparátusát fogják terhelni. Az új orbáni „Miniszterelnökség” konstrukciója erre próbál egy lehetséges megoldási tervet felvázolni. A redukált miniszterelnöki munkaszervezet kizárólag a kormányfő személyes munkájával foglalkozik, a rendszerben nincs helye a minisztériumközi koordinációnak. Az érdemi kormányzati tevékenység az újonnan felállított Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumhoz tevődik át. Ez a rendszer tág mozgásteret biztosít két szempontból is. Egyrészt: a hivatali erőforrások a minisztériumon belül rugalmasan átcsoportosíthatóak a szakpolitikai tevékenységtől a kormányzati koordináció területére és vissza. Másrészt: a minisztériumot vezető miniszterelnök-helyettes nem szakigazgatási ágazatonként, hanem tárgykörönként szűrheti a kormányfő elé kerülő döntések körét – nincs meg tehát az a veszély, hogy ha egy szakterület „resztli” módjára a kormányfő hivatalszervezetéhez kerül, akkor olyankor is kormányfői döntést kíván, amikor az ügyben egy államtitkár is elég lenne.

5 komment

Címkék: fidesz kormány orbán viktor kormányfő


A bejegyzés trackback címe:

https://archiregnum.blog.hu/api/trackback/id/tr661965562

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jardel 2010.05.01. 10:36:23

Korrekt poszt!
Nehéz erről egyelőre véleményt mondani, kérdés, hogyan töltik meg tartalommal.
A közig államtitkári poszt megszűntetése egyértelműen hiba volt, ez jó, hogy visszajön és én örülök a megerősített koordinatív funkcióknak (összevont tárcák, közig minisztérium), mert az igazgatásban az egyik legkomolyabb probléma, hogy az egyes tárcák önálló kis várakként működnek és nincs tartalmi kontroll felettük. Meglátjuk, hogy ezt az új minisztérium hogyan teljesíti - szerintem egyébként a korábbi, Stumpf-féle kancellária modellje is alkalmas lett volna a feladatra, ha a kancelláriaminiszter is kap többletjogosítványokat. A kiszivárgott tárcáknak, várományosoknak adjuk meg a bizalmat, mindenesetre pl. a nagy humán tárca szerintem nem egy korszakalkotó ötlet, az oktatást leginkább a foglalkoztatással és ezeket a gazdaságpollal kell koordinálni, nem az eü-vel. Azért kicsit szkeptikus vagyok pl. Fellegi Tamás kinevezésével kapcsolatban is (ha igaz), legalább a látszat miatt, vagy ahogy mostanában minden nap fogalmaznak: az illendőség okán...
Mondjuk azt meg nem értem, magyarázza el valaki, hogy ha a Miniszterelnökség nem lát el érdemi koordinatív funkciókat, akkor miért van ott Varga Mihály és Szapáry György (többek között)? Gondolom nem borítékot fognak címezni. Érdekes lesz, hogy ha a tárcák nem értenek egyet valamivel a Navracsis-tárcával, akkor milyen ügyeket és milyen mennyiségben fognak eszkalálni a kormányülésekre a minisztereken keresztül és V. hogy kezeli ezt.
A másik, hogy ha Viktor missziója most az, hogy újjáépítse az emberekkel való kapcsolatát, akkor miért pont Szíjhasító Péter a személyes szóvivője? Ehhez neki is nagyot kell változnia, azt hiszem.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.05.01. 10:55:40

Szíjjártó első munkanapja:

"A kormány mondjon le! Példátlanul durva átalakítás! Elképesztő mélységbe süllyedt a hatalmat bitorló Mszp.... öö... Fidesz.... ööö... izé..." - kiabál Szíjjártó, majd tanácstalanul pislog.

(hatalmas nyakleves hátulról)

"Hülye vagy kisfiam" - Viktor.

tudi 2010.05.02. 19:51:24

Érdekes ki felállás lesz az szent, de várjuk meg beválik e.
@Herr SturmLiberator: :D

Scala 2010.05.03. 05:21:59

Elemzés: nagyon tuti. :-)
Átalakítások: nekem a '98-02 modell nagyon feküdt, ami azt illeti. Majd meglátjuk hogyan produkál ez a rendszer... és persze a görcsösségem nem szabad, hogy felülírjon jó elképzeléseket.
Sztem egy laikusnak két dolog jut eszébe:
- fideszes fontoskodás a teljhatalom jegyében
- kit érdekel, ide a magasabb minimálbért / nyugdíjat / gyest / gyedet / szociális támogatást
süti beállítások módosítása