HTML

Archiregnum

Minden társadalom rendelkezik a legsúlyosabb bűnöket felsoroló listával. Ezen bűnök némelyikét a társadalmi rend szövetét szétromboló tettek elítélése határozza meg. Némelykor pedig a bűnöket a vezetők szabják meg, hogy saját helyzetüket állandósíthassák.

Legújabb posztok

  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @Tesz vesz XVIII.: "Kivonultak a kormánypárti tagok az akku-ipart tárgyaló parlamenti bizottsági... (2024.04.19. 10:53) Shit-show
  • Tesz vesz XVIII.: @tesz-vesz: *** a jogosítvány se jár alanyi jogon. meg lehetne nézni a közutakat milyen állapoto... (2024.04.17. 13:30) Boldogkői csodálatos világa
  • tesz-vesz: @IdomitottFoka: ráadásul nem akárkiről beszélünk, hanem arról, aki pegasussal lehallgatott újság... (2024.04.09. 12:02) Magyar Péter szuperpozícióban
  • Tesz vesz XVI.: @Tata86: aki még a saját boldogkőis posztjánál se képes egy vitát végigvinni, aztán félévre rá nek... (2024.03.21. 17:38) Hősök tere vs Kossuth tér
  • Tesz vesz XVI.: @Tata86: "Nem azért, hogy az élet komplexitását jobban lefedd, hanem hogy elfedd a primitív elle... (2024.03.18. 14:09) Agyhalál

Utolsó hozzászólások

  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @Tesz vesz XVIII.: "Kivonultak a kormánypárti tagok az akku-ipart tárgyaló parlamenti bizottsági ülésről" Ilyen a politikai harc egy demokráciában. (2024.04.19. 10:53) Shit-show
  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @Tesz vesz XVIII.: "válaszolsz rá az idén még?" Mi a kérdésed, gyurcsánynéista troll? (2024.04.19. 10:52) Shit-show
  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @Tesz vesz XVIII.: "nincs ilyen hogy lojális lenni egy céghez" Majd ha munkába állsz valahol, meglátod, hogy baromságot beszélsz most. (2024.04.19. 10:51) Shit-show
  • Tesz vesz XVIII.: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: de alkalmazna, mert nincs ilyen hogy lojális lenni egy céghez. A TÖRVÉNYEK magasabb szinten állnak. volt egy kérdés a ... (2024.04.19. 10:31) Shit-show
  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @Tesz vesz XVIII.: Egy cég sose alkalmazna jó szakembert, aki nem lojális a céghez. (2024.04.18. 17:00) Shit-show
  • Tesz vesz XVIII.: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: * és nincs rajta kokárda. (2024.04.18. 16:30) Shit-show
  • Tesz vesz XVIII.: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: nézd ha nem lennél hitvány elmebeteg és síkhülye , akkor megkérdezném, hogy ki ér többet szerinted: - egy tolvaj, aki gá... (2024.04.18. 16:26) Shit-show
  • Utolsó 20

Címkék

168óra (1) 1956 (2) 1989 (1) 2/3 (1) 20 (1) 200 (1) 2006 (2) 2010 (9) 2011 (1) 2013 (1) 2014 (3) 2020 (1) 2022 (4) 2rk (1) 56 (1) ács tibor (1) áder jános (1) adó (2) afganisztán (1) afrika (1) aids (1) álhír (1) alkotmány (3) alkotmánybíróság (4) államelmélet (4) államosítás (1) állatkínzás (1) almássy kornél (1) álrendőrök (1) alsóház (1) alufólia (1) angela merkel (3) angol nyelvtudás (1) antiszemitizmus (1) apokalipszis (1) apponyi albert (1) április 5 (1) archiregnum (4) ars politica (1) árulás (1) ateista zsidók (1) áttörés (1) augusztus (1) augusztus 20. (1) auschwitz (1) Ausztrália (1) a kommunizmus áldozatainak emléknapja (1) a mi éveink (1) bajai videó (1) bajnai gordon (16) baka (1) baka andrás (1) balassagyarmat (1) balázs péter (1) balhé (1) ballib (7) balliberális (1) bank (1) banki konszolidáció (1) banki szolgáltatási díjak (1) bankszövetség (1) bárándy gergely (1) bárdossy lászló (1) barikád (1) bauer (1) bbc reporters (1) becsületsértés (1) belő piac (1) belügyminiszter (1) belügyminisztérium (1) béremelés (2) bethlen istván (1) betiltás (1) betyársereg (1) bevándorlás (1) bicikli (1) bicske (1) biden (1) bill gates (1) bíróság (1) bkv (4) blog (1) bokros lajos (2) boldogkői (1) boldog új évet kívánunk (1) bolívia (1) bolsevizmus (1) bomba (1) borg (1) bősz anett (1) botos (1) botrány (4) boytha györgy (1) brfk (1) budaházy györgy (2) budai bernadett (1) budai gyula (1) budapest (12) budapesti katonai ügyészség (1) budapest airport (2) bugár béla (1) bukás (1) bűnösök (6) bűnözés (6) büntetőjog (4) büntető törvénykönyv (1) burkini (1) camu nn hírügynökség (6) cdu/csu (2) célpont (1) cenzúra (1) cenzus (1) ceu (1) cigány (8) cigánybűnözés (3) cigánygyilkosságok (1) cipi livni (1) cirkusz (1) civil (1) civilizáció (1) cohn bendit (1) comingout (1) covid-19 (14) csáky pál (1) csalás (1) csapody miklós (1) csehorszag (1) cser palkovics andrás (1) csicska (2) csöcsök (1) cylonok (1) czeglédi ágnes (1) dávid ibolya (6) debreceni józsef (2) december 5 (2) deloitte (1) délvidék (1) demagóg (2) demagógia (2) dementor (1) demokrácia (16) demonstráció (1) demszky gábor (2) depresszió (1) dichotómia (1) diktatúra (3) dilemma (1) disztópia (1) DK (4) dk (1) Dobrev (1) dollhouse szindróma (1) donáth anna (2) draskovics tibor (3) drog (1) dúró dora (1) eb (1) echotv (1) eduardo rózsa flores (1) egészségügy (2) egyesült királyság (1) egyház (1) egyneműek élettársi kapcsolata (1) ek (1) elhúnyt (1) ellenforradalom (1) ellenzék (19) elnök (2) elnökválasztás (1) élőlánc (1) előválasztás (1) emberi jogok európai bírósága (1) ensz (1) építészet (1) epstein (1) ep választás (17) ep választások (7) erdélyi magyarság (2) érettségi (1) erkölcstagadás (1) ervin (1) erzsébet (1) EU (1) eu (2) euró (1) euro (1) európa (2) Európa (1) európai központi bank (1) európai tanács (1) európai unió (12) euro bevezetés (1) évértékelő (1) évforduló (1) evo morales (1) extraprofit (1) ez a csapat ez tényleg kemény (2) facebook (3) fail (2) falka (1) fasiszta (1) fasizmus (5) február 25 (1) felelősség (2) felnőtt (1) feloszlatás (1) felsőház (1) felvidék (1) felvidéki magyarság (1) felvonulás (1) feminizmus (1) féreg (1) feri (1) feudalizmus (1) fico (5) fidesz (87) fix-ár (1) fkgp (1) fn (1) foci (4) fodor gábor (1) foucault és szász (1) Franciaország (1) frank walter steinmeier (1) (1) fudan (1) galamus (1) gárda (2) gazdaság (3) gazdasági válság (2) gender (1) gery greyhound (1) géza (1) globalizmus (2) göncz kinga (1) gordon brown (1) görögország (1) groteszk (1) gusztos (1) gyász (2) gyerek (1) gyilkosság (2) gyirán istván (1) gyöngyös (1) gyöngyöspata (2) győr (1) gyurcsány ferenc (23) háború (3) habsburg györgy (1) habsburg ottó (1) Hadházy (3) haditengerészet (1) hagyó miklós (3) hajrá magyarok (1) halál (2) handó (1) harcos (1) harmadik világháború (1) három csapás (1) határon túli magyarság (2) hazugság (3) hazugságspirál (1) hellókarácsony (1) herényi károly (6) hetero (1) heti válasz (1) híd most (1) himnusz (1) hírcsárda (1) hírszerő (1) hírtv (8) hitel (2) hock zoltán (1) hoffmann (1) holland (1) holokauszt (4) hont andrás (2) honvédelem (2) Horn Gyula (1) horthy (1) horthy istván (1) horthy miklós (3) horváth csaba (1) hősi halál (1) hősök tere (1) humor (1) húsvéti versike (1) huxit (1) hvg (2) idegen (1) idf (1) igazságszolgáltatás (3) igazságügyi és rendészeti minisztérium (2) ii./iii. (1) iii./iii. (1) illiberális (1) illyés gyula (1) imf (2) index (3) indiai óceán (1) indulás (1) infláció (3) ingatlanadó (1) integráció (1) internet (1) irodalom (1) irónia (1) Isztambuli egyezmény (1) ítélet (5) ítélőtábla (1) izrael (1) jakab péter (1) játék (1) jeremiah (1) jeszenszky (1) jobbágyság (1) jobbik (55) jobboldal (5) jogállam (3) jogvédő (1) jóvátétel (1) jövendölés (1) józsefváros (1) júni 4 (1) kádár jános (1) kállay miklós (1) kálmán olga (1) kalózkodás (1) kampány (45) kapcsolat.hu (1) kapitalizmus (1) karácsony (1) karaktergyilkosság (1) karigeri (1) karikatúra (1) karsai (1) KATA (1) katalin (1) katolicizmus (1) katyn (1) kdnp (2) kegyelem (1) képviselők (8) kerék bárczy szabolcs (1) kereskedelem (1) keresztényi megbocsátás (2) kesma (1) Kész (1) kétszázas (1) kettős állampolgárság (3) KFG (1) kiképzés (1) kína (1) királyság (1) királyválasztó (1) kisléta (2) klebelsberg kunó (1) klubrádió (1) koalíció (2) kokakóla (1) kóka jános (3) komárom (1) komáromi lovas színház (1) kommunista (1) kommunizmus (14) kontinuitás (1) konvergencia (1) könyvtár (1) konzervatív (7) konzervativizmus (6) konzervatorium (1) konzilium (1) kopipali (1) kopogtatócédula (5) kórház (1) korkedvezményes nyugdíj (1) kormány (4) kormányfő (7) kormányszóvivő (1) körmenet (1) korrupció (4) korszakváltók (1) kósa (1) kossuth tér (2) koszovó (1) kövér lászló (1) közép európa (1) közigazgatás (1) közjog (1) köztársaság (3) köztársasági (2) köztársasági elnök (5) krízis (1) külpolitika (6) kulturkampf (1) külügy (2) külügyminiszter (2) külügyminisztérium (1) kuruc.info (1) kutyapárt (1) labour (1) laczik attila (1) lakos imre (1) lászló (1) lech kaczinsky (1) lech kaczynski (1) legfelsőbb bíróság (1) leminősítés (1) lendvai ildikó (1) lengyelország (5) lengyel lászló (1) lettország (1) Le Pen (1) liberális (18) lincselés (1) linke (1) lmp (26) lmp hp (8) lockdown (1) lomnici (1) lomnici zoltán (1) lovasi andrás (1) lukács tamás (1) machiavellizmus (1) Macron (1) maffia (1) magyar (9) magyarok nyilai (3) magyarország (10) magyar gárda (8) magyar honvéd (1) magyar honvédség (1) magyar liberális párt (1) magyar nemzet (1) magyar nemzeti bank (1) magyar péter (2) magyar uniós elnökség (1) Malfoy (1) mandiner (1) manipuláció (1) március 15 (1) margaret thatcher (1) mártír (1) martonyi jános (1) marton istván (1) maszk (1) matolcsy (2) mcf roma összefogás (2) mdf (28) mdnp (1) média (9) médiatörvény (2) megszorítás (1) megyesi gusztáv (1) meh (1) meleg (1) melegek (1) melegházasság (1) mellény (2) mentelmi jog (1) merénylet (1) merjünk kicsik lenni (1) merre tovább (2) mesterházy attila (3) metró (1) miép (2) miklós (1) mikroszkóp színpad (1) minimálbér (1) minimum (1) miniszterek tanácsa (1) mi hazánk (4) MKKP (3) mkp (1) modern (1) molnár oszkár (1) momentum (3) monarchia (2) moodys (1) mszosz (1) mszp (87) MTA (1) mtva (3) munka (1) munkáspárt (2) MZP (9) mzp (2) náci (4) nacionalizmus (1) nácizmus (2) nádas zsolt (1) nagy britannia (1) nagy imre (1) nagy morva birodalom (1) napiszar (1) nav (1) négyes metró (1) németország (5) német újraegyesítés (1) nemzeti (1) nemzeti egység (1) nemzeti konzultáció (2) nemzeti nyomozó iroda (1) nemzeti oldal (1) nemzetőrség (1) néphatalom (1) néppárt (3) népszabadság online (2) népszava (1) népszavazás (4) népszavazási kezdeményezés (1) NER (50) ner (16) niedermüller (1) NoÁr (1) Norbi (1) normakontroll (1) normalitás (1) novák előd (1) novák katalin (2) no pasaran! (1) nyakó istván (1) nyilatkozat (1) nyugdíj (3) obama (1) obh (1) ócsa (1) ócsai lakópark (1) offshore (1) oktatás (2) oktatásügy (3) olasz (1) olaszliszka (2) olaszország (1) omár díj (1) omicron (2) OMM (1) öngól (2) önkormányzati választások (1) önkormányzati választások 2019 (3) önkormányzati választás 2010 (1) orbán (3) orbán eljön érted! (1) orbán viktor (15) origo (1) oroszország (7) orosz józsef (1) országgyűlés (1) országgyűlés alakuló ülése (1) összeesküvés (1) összefogás (1) összetartozás napja (1) oszkó péter (2) öszödi beszéd (1) pál (1) pálgium (1) palkovics (1) párkapcsolat (1) parlament (1) pártok (8) pártszakadás (1) pataky péter (1) patkány (1) páva zsolt (1) pázmány (2) pc (1) pécs (5) pécsi lövöldözés (2) pedagógus (2) pedofília (5) pénzügyminiszter (1) pénzügyminisztérium (1) pestisrácok (1) peter weiss (2) pettkó andrás (1) plágium (1) plakát (5) póker (1) pokol béla (1) polgárháború (1) polgári törvénykönyv (1) polgármester (2) political capital (1) politika (78) porkoláb mátyás (1) pörzse sándor (1) posztkommunizmus (3) pottyondi (1) ppke (2) pride (1) propaganda (2) pszichopátia (1) putyin (1) puzsér (1) rablás (1) rabszolgatörvény (1) ráday mihály (1) rassizmus (1) rasszizmus (2) recsk (1) reform (1) rendőrpogrom (1) rendőrség (4) rendszerváltás (2) részvénytársaság (1) retkes attila (2) retro (2) rezsiharc (1) richard phillips (1) rittenhouse (1) rmdsz (1) robert kalinák (1) rogán antal (1) róka zoltán (1) roma (4) román (1) román-magyar (1) románia (2) rózsa (1) saarvidék (1) sajtószabadság (2) sárdobáló (1) sas józsef (1) schmitt (2) schmitt pál (3) sebián petrovszki lászló (1) segély (1) Simicska (1) simor andrás (1) skrabski fruzsina (1) smith (1) Sneider (1) sólyom (2) sólyom lászló (4) somogyi zoltán (1) sopron (1) soros (2) sorozatgyilkosság (1) spd (2) ss (1) start (1) svéd modell (1) szabadság (2) szabó (1) szabó ervin (1) szabó tímea (1) száguldozás (1) szájer (1) szána (1) szánal (1) szánalmas (73) szanyi tibor (4) szászország (1) szavazás (2) szavazati jog (1) szcientológia (1) szdsz (28) szegedi (1) szegedi csanád (2) szégeny (1) szegénység (1) szegregáció (1) szégyenkezés (1) SzélDetti (1) Szent István (1) szent iványi (1) szépművészeti múzeum (1) szépvoltfiúk (1) szex (2) szijjártó péter (2) szili katalin (2) szkrull! (1) szlovák (2) szlovákia (10) szlovák nyelvtörvény (5) szoborvita (1) szocializmus (3) szocik (2) szőcs (2) szögi lajos (1) szőke ciklon (1) szólásszabadság (2) szollár domokos (1) szomália (1) sztrájk (2) szurkolók (1) szvatopluk (1) tanítás (1) tanulság (1) tarlós istván (1) társadalmi bűn (47) társadalom (40) társaságirányítás (3) tartalékos haderő (1) tegyen tánc (1) teleki pál (1) temerini fiúk (1) tér (1) terror (1) terrorizmus (1) területvédelem (1) tgm (2) theytookourjobs (1) thüringia (1) Tibi atya (1) toll (1) tormay cécile (1) török (2) történelem (2) törvény (1) totalitarizmus (1) trafikbotrány (1) tragédia (3) trashreality (1) trianon (7) trója (1) troll (3) trombitás (1) trump (1) tüntetés (14) tusványos (1) tv (2) tv műsorok (1) tv osrom (1) ügyészség (2) ügynök (1) ujszászy istván (1) új ptk (1) UKR-RUS háború (3) ukrajna (4) unalmas (1) ünnep (1) usa (2) US election 2020 (2) us navy (1) választás (6) választásk (1) választások (48) vallás (1) válság (6) vár (1) varga gergely (1) varga istván (1) varga judit (1) VDA (1) védelempolitika (1) végkielégítés (1) veke (1) verók istván (1) vészhelyzet (1) veszprém (1) vicc (2) vidék (1) világosi gábor (1) világpolgár (1) villámposzt (7) vitézy dávid (1) vona (1) vona gábor (7) vörösiszap (1) voting people (2) west balkán (1) white trash (1) WJC (1) woke (1) xvi. benedek (1) zentai (1) zor bán (1) zrínyi miklós nemzetvédelmi egyetem (1) zsarnokság (1) zsidó (4) (2) Címkefelhő

2010.09.21. 23:07 levee

Kit zavar Szabó Ervin?

Felröppent a hír, miszerint Szabó Ervin szúrja néhányak szemét. No, nem az átlagemberét, vagy a könyvtárba - egyre kevesebbet - járó hobbiolvasóét, hanem a Nemzeti Konzervatív Történetkutató Alapítvány szakembereit, akik szerint az említett Szabó Ervin "szélsőbalos kommunista ideológus" volt, és nem érdemli meg, hogy a néhai Fővárosi Könyvtár jogutódjának nevét viselje. Önmagában ez a hír így tulajdonképpen nulla, katyvasz, sajt, nímand; hiszen a péket sem érdekli, hogy mit mond egy nevesincs alapítvány nevesincs főigazgatója. Csakhogy, mindeközben "hoffmanrózsás" hévvel és akarattal Szőcs Géza kulturális államtitkár is berobbant a képbe, és nem győzött kontrázni a felvetésre, ezzel lényegében - akarva vagy éppen teljesen akaratlanul - felkarolta az alapítvány rendkívül "nemes" célját, hogy tudniillik kommunizmus-mentesítse a magyar kultúrát, s ha úgy tetszik korteshadjáratot vívjon az ádáz kommancs emlékek ellen. Szőcs hozzátette azt is, hogy egyébként célszerű volna Hamvas Bélára, Németh Lászlóra, vagy éppen Kosztolányi Dezsőre utalnia a könyvtárnak Szabó Ervin helyett. Ennyi a történet, slusszpassz.

Tipikus, buta magyar történet ez már megint. Szabó Ervin a jobboldali szóhasználatot értve még csak távolról sem nevezhető "kommunistának", ugyanis még csak az 1918-as tanácsköztársaságot sem élte meg, sőt, a kommunista párt alapítását sem. Szabó Ervinről ráadásul még csak az sem mondható el, hogy bárkiben az előző rendszer rossz benyomásait idézné elő, ugyanis tisztelet a kivételnek, de a legtöbb embernek ötlete sincs, ki is az a Szabó Ervin. Sokaknak csak egy könyvtár, ahol sokat tanultak a vizsgáikra, vannak akik pedig rendszeres kölcsönzői az FSZEK gyűjteményének, márpedig az igazság az, hogy Szabó Ervin semmivel nem is több ennél. A könyvtár nevének megváltoztatására semmilyen, józan ésszel felfogható indok nem létezik: nem cseng annyira rosszul a neve a köztudatban, hogy gyomlálni kelljen mindenhonnan, ahol csak létezik. Nevetséges volna, ha az életművének egy szűk korszakában hangoztatott "kommunista" nézetei miatt kellene megválnunk a nevétől, mert erre épkézláb magyarázat nem létezik. Ennyit Szabó Ervinről, akinek az emlékét egyébként véleményem szerint nem kellene az esetleges politikai nézeteivel, ambícióival (?) összemosni, ugyanis 1946-ban a Fővárosi Könyvtár nem ezért vette fel a nevét. Azért vette fel, mert az intézményben 1904-től haláláig fáradhatatlanul dolgozott a "public library" eszméjének terjesztéséért, művelődési hálózatot hozott létre, és mert vezetése alatt a Fővárosi Könyvtárból korszerű intézmény lett. Tegyünk bátran pontot az ügy végére, ugyanis ennek a jelentőségét semmilyen mondvacsinált kommunistázás nem fogja tudni letörni. Tetszik vagy nem tetszik, Szabó Ervin márkanév, mint a Heinekenben a vörös csillag. Punktum.

Néhány szót még illene ejtenem a jelenségről is. Veszélyes és nagyon rossz az az irány, amely a "helyes" jobboldali gondolkodásmódot erőszakkal plántálná az emberekbe, mondván, mindenki aki kommunista, az gyökerestül írtandó, és csak azokat támogatjuk, akik beleférnek a kényes jobboldali ideálokba. Mintha a modern konzervatív jobboldali csak Wass Albertet, Hamvas Bélát, Németh Lászlót olvashatna, mintha minden más, ami ide nem illendő, az nem is férne bele. Én a magam részéről azt a felfogást és álláspontot képviselem, hogy a leisztungot akkor is el kell ismerni, ha egyébként más dimenziókban az illetővel nem értenék egyet; például most biztosan egyesek szemében kövezés tárgyává válok, de Spiró György műveit kifejezetten kedvelem. Nem Spiró Györgyöt kedvelem, hanem a Koccanást, a Fogságot, az Ikszeket, a Csirkefejet, satöbbi. Ugyanígy láttam már jó Kovalik-rendezést, és nem fogom gyűlölni Kern Andrást sem, csak mert a Heti Hetesben pózol. Kontraproduktív, és a szellemileg "írtandóval" hasonszőrű az a megoldás, hogy ami nem ért velem egyet, az ellenem van, egyszerűen azért: mert nem igaz. Remélem, hogy ez ügyben a jobboldali kormány nem veti el a sulykot, és a jövőben nem csak a jobboldali életvitellel és stílussal egybevethető témákat fognak támogatni (vagy legalábbis remélem, hogy nem ez lesz a mozgatórugója), mert az semmiben sem lesz különb, mint amitől elviekben szabadulni szeretnének.

63 komment · 4 trackback

Címkék: kommunista szabó könyvtár géza ervin szőcs


A bejegyzés trackback címe:

https://archiregnum.blog.hu/api/trackback/id/tr192313786

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mi a baj a kommunistákkal? 2010.09.22. 14:35:45

A Nemzeti Konzervatív Történetkutató Alapítvány a fővárosi Szabó Ervin Könyvtár nevének megváltoztatását vetette fel a napokban, a kulturális államtitkár támogatja az ötletet. Mai vendégünk Szabó Ervin.   KR: Szabó úr, hogyan érintik önt eze...

Trackback: Gondolatok a könyvtárról 2010.09.22. 14:31:54

Könyvtárba menni jó dolog, még az olyan utilitarista/körömrágós/beszűkült tudatú (nem kívánt törlendő) pillanatokban is, amikor pl. vizsgára készül az ember. A könyvtár a kultúra, a béke és a nyugalom szigete. Egy hely, ahol csendben lehetsz és mások i...

Trackback: Szabó Ervin okán – Kell még valamit átnevezni? 2010.09.22. 14:18:36

Először nem akartam foglalkozni ezzel a Szabó Ervin üggyel, - bevallom nem is tudtam, hogy kommunista volt, sőt egyáltalán azt sem, hogy ki volt - mondván, hogy nehogy már ez legyen a legfontosabb történet, de aztán gyorsan be kellett látnom, hogy nag...

Trackback: Átnevezés 2010.09.22. 00:59:49

Megint hiszti van... Történt, hogy a Zobán, a teljhatalmával át akarja írni a történelmet, és átkereszteli a Szabó Ervin könyvtárat. Na jó, nem a Zorbán, hanem a Zorbán csicskása, Szőcs, a kultúráért felelős államtitkár nevezi át. Igazából nem is Szőcs...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2010.09.22. 00:53:37

Kit zavar Szabó Ervin?

Engem!
És le is írtam miért!

"Szabó Ervin a jobboldali szóhasználatot értve még csak távolról sem nevezhető "kommunistának", ugyanis még csak az 1918-as tanácsköztársaságot sem élte meg, sőt, a kommunista párt alapítását sem."

Marx sem... Ettől még nem véletlen, hogy kevés a Marx könyvtár a szovjetek által régebben megszállt országokban.

"Veszélyes és nagyon rossz az az irány, amely a "helyes" jobboldali gondolkodásmódot erőszakkal plántálná az emberekbe, mondván, mindenki aki kommunista, az gyökerestül írtandó, és csak azokat támogatjuk, akik beleférnek a kényes jobboldali ideálokba."

Bazz, miről beszélsz? Átneveznek egy könyvtárat, nem is Wass Albertre( fujj, fujj, azt szeretik a nácziak, biztos szar!), és nem holokauszt készül!
És igen, minden kommunista szimbólum gyökerestül irtandó!

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.09.22. 08:19:02

Szerintem Wass Albertre kellene nevezni.

De akkor aztán tutira kell csinálni egy címtáblás céget, mert 4 év múlva Rejtô Jenô lesz!

levee 2010.09.22. 09:46:51

"Marx sem... Ettől még nem véletlen, hogy kevés a Marx könyvtár a szovjetek által régebben megszállt országokban."

Valóban, mivel Marxnak az égvilágon semmi köze nincs a könyvtárakhoz.

"És igen, minden kommunista szimbólum gyökerestül irtandó!"

Tiltsuk be a Heinekent! :D

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2010.09.22. 12:47:28

@levee: "Tiltsuk be a Heinekent! :D "
Az import sör...

bryan 2010.09.22. 12:49:05

Jó poszt. A név ötleteknél Kosztolányi neve külön pikáns, mivel a TK. idején tagja volt az írók direktóriumának.
Szabó politikai nézetei és könyvtári munkája nehezen választhatók szét, hiszen az is szerepet játszott könyvtári munkásságában, hogy a munkások művelését nagyon fontosnak tartotta. Nem marxi forradalomban gondolkozott, hanem azt szerette volna elérni, hogy a munkások többet olvassanak, az önálló gondolkodás képessége után jussanak el az önigazgatásig.
@TaTa86.:
Nem szerette a pártokat, nem vagyok biztos benne, hogy a TK-nak örült volna. Szerintem ugyanúgy nem lehet hibáztatni a kommunizmus megvalósításáért, mint azokat, akik a TB-ért, nyugdíjért, vagy a nyolc órás munkaidőért harcoltak. Ezeknek az előnyeit mai napig élvezzük, jogos küzdelem volt, szerintem meglehetősen felületes, dogmatikus gondolkodásra vall ez a monokróm megítélés.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2010.09.22. 13:07:33

@bryan: A nyugdíj egy pilótajáték, amibe pont mostanában fogunk belebukni, a 8 órás munkanap pedig csak a mesében létezik.

Egyébként ezeknek semmi köze az anarcho-szindikalizmushoz. Ez egy szimpla zsarolás, érdekképviselet eredménye, akár ideológia nélkül.

Más kérdés, hogy a destrukció ideológusai a melósokat használták ki a forradalmukhoz, így a melósok követeléseit támogatták.

Terézágyú 2010.09.22. 14:15:37

Marxot az 1970-es években Angliában az Encyclopedia Britannica kiadó is megjelentette a Greta books of the western world című díszsorozatában. Ebben nemcsak a Tőkéből voltak részletek, hanem benne volt az egész kommunista kiáltvány is...

belekotty 2010.09.22. 14:18:21

@TaTa86.: "Más kérdés, hogy a destrukció ideológusai a melósokat használták ki a forradalmukhoz, így a melósok követeléseit támogatták. " - Jaj, jaj, jaj...

Humperdickk · http://kikellennekjonni.blog.hu/ 2010.09.22. 14:26:20

@TaTa86.: Wass Albert versei szarok. Regényeit nem olvastam.

Humperdickk · http://kikellennekjonni.blog.hu/ 2010.09.22. 14:37:42

@TaTa86.: és azon kívül, hogy Marx nem volt könyvtáros (thx levee!), nem is volt magyar, nem kell büszkének lennünk semmilyen munkásságára, ergó nem kell róla elneveznünk semmit sem, ha nem akarunk. Egyébként kiváló társadalomtudós volt, és bár a létezett "kommunizmus" eléggé visszaélt nevével és gondolataival, nem volt kommunista ő sem. És például szülővárosában, Trierben utca viseli a nevét. Ott nem szégyellik. Igaz, Trier "Nyugatnémetországban" van. Nem DDR. Fura.

2010.09.22. 14:38:06

Gratulálok a szerzőnek, tökéletesen egyetértek.

Egyébként én sem Spiró Györgyöt szeretem, hanem a műveit, ahogy Adyt sem azért szeretjük, mert szifilisze volt. És itt a probléma: Wass Albertet hiába szeretném, ha egyszer egy rossz író volt, egyetlen könyvét voltam képes elolvasni (Funtinelli boszorkány). Lehet, hogy igazságtalanul üldözték, de ettől még nem kell hasraesni a művei előtt. Csak jó írás van vagy rossz, baloldali vagy jobboldali irodalom nincs.

arlequin 2010.09.22. 15:49:34

"Kit zavar Szabó Ervin?"

gondolom a posztíró nem olvasta munkásságát.
de ezek szerint hamvasét is legfeljebb ismeri de nem érti.

levee 2010.09.22. 16:00:05

@arlequin: szerintem erre a kijelentésedre még csak reagálni sem érdemes. Egy kicsit vegyél vissza az arcodból, mert nagyon magas lóról beszélsz. Én értem, hogy hozni kell a "konzervatív költő" imidzset, de ez nem vitastílus. Használhatnál nagybetűket is, de gondolom, akkor fele ennyire menő sem lehetnél a stílusoddal.

Egyébként én inkább Weöres-párti vagyok, bár az is igaz, hogy rengeteget tanult Hamvastól. Azt pedig, hogy kinek mekkora az olvasottsága, egyikőnk sem tudja a másikról eldönteni, és szerintem nem is tartozik a témához.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2010.09.22. 16:33:40

@Humperdickk: "nem is volt magyar, nem kell büszkének lennünk semmilyen munkásságára,"

Szabó sem. Internacionalista zsidó volt, ahogy Marx is. Az egyik magyarul beszélt, a másik németül... Azt pedig nem értem, hogy miért kéne egy utópista szélbalosra büszkének lennie akárkinek?

"És például szülővárosában, Trierben utca viseli a nevét. Ott nem szégyellik."
Egyébként mint írtam, semmi bajom azzal, ha egy közösség saját használatra elnevez egy utcát, teret, könyvtárat róla, tőlem szobrot is állíthat, éljen a szubszidiaritás! De a Fővárosi Könyvtár minden fővárosié, az enyém is, és sokan vannak akiket zavar a személye, és zavar az is, hogy kik adták neki ezt a nevet.

"Wass Albert versei szarok. Regényeit nem olvastam."
Én a verseit nem olvastam. A regényi jók. Persze ízlések és pofonok, nekem tetszettek.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2010.09.22. 16:35:02

@levee: Szóval te olvastad Szabó Ervin munkásságát?

levee 2010.09.22. 16:41:42

Mi az hogy Szabó Ervin nem volt magyar? Ezt kifejtenéd? (Már bocs, de ez a kijelentés minimum gáz.) Ne kezdjünk már bele az ostoba zsidózásba, szerintem erre az oldalra ez eddig nem volt jellemző.

Nyilván a 70-es trolira is undorral szállsz fel, sőt, a Moszkva téren elfog a rettegés, hátha visszatér a kommunizmus. Hagyjuk már!

bryan 2010.09.22. 16:52:06

@TaTa86.:
"Azt pedig nem értem, hogy miért kéne egy utópista szélbalosra büszkének lennie akárkinek?"
Egy ember tényleg csak ennyit jelent neked, vannak a kommerek, meg a jófiúk, akik nemzetben gondolkoznak? Szabó Ervin sokat tett azért, hogy az FSZEK olyan legyen, amilyen most. Az anarcho-szindikalista, munkásmozgalmi dolgai ennél sokkal kevesebbet nyomnak a latban. Ahogy József Attilában sem a kommunizmusát tiszteljük, hanem azt, hogy gyönyörű verseket alkotott. Egyébként lehet, hogy ezekkel több embert nyert meg a kommunizmusnak, mint Szabó a terjengős esszéivel az anarcho-szindikalizmusnak. Utóbbi egyébként minden lilaködös álmodozása mellett még mindig sokkal szimpatikusabb mint a kommunizmus.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2010.09.22. 17:40:58

@levee: Úgy, hogy nem volt magyar identitása, miért olyan nehéz ezt elképzelni? Zsidózni pedig nem csak ostobán lehet, amennyiben te csak ilyet hallottál meglehetősen felületes a műveltséged ez irányban.

"Nyilván a 70-es trolira is undorral szállsz fel, sőt, a Moszkva téren elfog a rettegés, hátha visszatér a kommunizmus. Hagyjuk már! "
Ezt azzal hidalom át, hogy Széll Kálmán térnek hívjuk a haverokkal. És itt nem rettegésről van szó, hanem elvekről. Igen, nekem olyanok is vannak.

levee 2010.09.22. 17:52:25

@TaTa86.: ha nem haragszol, kreatív zsidózásban nem kívánok műveltséget szerezni. Inkább idézném Illyés Gyulát, aki szerint "magyar az, akinek nyelve és esze magyarul forog". Én eszerint gondolok magyarról és nem magyarról, és nem veszem magamhoz a jogot és a bátorságot, hogy ilyen történelmi távlatból eldöntsem valakiről, hogy milyen "identitása" volt.

Ja, a Petőfi híd igazából Horthy Miklós híd, a Szabadság híd Ferenc József híd, sőt, a Megyeri hidat én magunk közt Chuck Norris (vagy Steven Colbert) hídnak hívom. Ez nem elvek kérdése: ez egyszerűen álszent demagógia.

arlequin 2010.09.22. 19:14:52

@levee: ennek ellenére 'reagáltál'. magyarul: válaszoltál...
nem lóról beszélek, hanem sárkányról.
nem értesz te semmit. kérdezd meg tesz-veszt mennyire vagyok 'cohnzervatív' (ennyit a buta zsidózásról)
a nagybetű használata egy nagyon érdekes írástörténeti valamint újkori európai unikum. én nem szeretem az unikumot. ha érted.
ajánlom figyelmedbe a régi kódex-szövegeket te kis 'konzervatív', meg a rovást, illetve az egyiptomit, a hébert, az ógörögöt, s csak hogy paranoiád kiteljesedjen: a sumért.
egyik sem használ(t) nagybetűket. de még az arab sem. ha neked a nagybetű a műveltség mércéje akkor nyilván felháborodsz a csupa nagybetűkön is. parancsolj: JÓ ESTÉT KÉVÁNOK!
te gondolsz sokat, én pedig ezzel keveset sem foglalkozom.
de hidd azt hogy nem becsüllek.

az, hogy te milyen-párti vagy jól mutatja az egységes megértés hibáját. szerintem weöres visszautasítaná a 'pártiságot', hamvas pedig sírva röhögne az ilyen kijelentéseken.

azt pedig, hogy neked VALÓBAN (csak neked, csak itt, csak most, igazi nagybetűk!) az 'olvasottság' és nem az olvasott szöveg megértése számít... nos. ezen a helyedben elgondolkodnék. pontosan erről 'beszéltem' az előbb. lehet ismered, csak nem érted. szövegértés levikém, drága névtársam.

arlequin 2010.09.22. 19:25:55

@arlequin:
"de hidd azt hogy nem becsüllek."

freudi elütés ;-DDD, helyette:
"ne hidd azt hogy nem becsüllek."

"az egységes megértés hibáját"
helyett
"az egységes megértés hiányát"

jó egészséget és térerőt!

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2010.09.22. 19:45:29

@levee: "magyar az, akinek nyelve és esze magyarul forog"
Egyetértek. Szerinted egy ilyen szélbalos zsidó esze magyarul forgott? Hát érdekes elgondolás... Mert hogy Molnár Zoltán és Radnóti magyar volt az biztos, de Szabó? Egyáltalán hogy foroghat az esze magyarul annak aki Internácit énekel? Fogd már fel, hogy egy nemzetek nélküli világot hirdető idegennel állsz szemben. És ez tény, nem vélemény!

"kreatív zsidózásban nem kívánok műveltséget szerezni."
Helyes, nehogy megismerd Széchenyi, Szabó (Dezső), Tormay, Teleki, Márai, Bibó gondolatait a zsidókról, veszélyes dolgok ezek! Még a végén gondolkodni kéne... biztonságosabb a liberális dogmatika!

"Ja, a Petőfi híd igazából Horthy Miklós híd, a Szabadság híd Ferenc József híd"
Így van! Egyébként tényleg röhej, hogy Horthyról egy vacak utcácska sincs Budapesten elnevezve, és akkor te arról beszélsz, hogy a gonoszjobboldal akarja átírni a történelmet...

levee 2010.09.22. 19:56:48

1. A nagybetűk használata nem a műveltséget, hanem az igényességet jelenti. Magam is tisztában vagyok azzal, hogy nincs olyan hogy helyes vagy helytelen, de az illendőt ismerem, márpedig aki értelmes emberek között szeretne vitázni, az fogadja el, hogy a kulturált vitának vannak szabályai. Te már nem az első alkalommal viselkedsz suttyó módjára, ezt kifogásoltam.

2. Lovagolj a szavakon, az megy neked. Weörest jobban kedvelem, mint Hamvast, így megérted a kijelentést? Szövegértés. Egyébként meg Hamvas nem röhögne senkin, ha ismernéd is egy kicsit, akkor tudnád. Ajánlom a Teljesség felét Weörestől, hogy kicsit helyretedd az egódat.

3. A szöveg értelmezésének sokféle módja van. Sokféle ember sokfélét hámozhat ki egy szövegből. Én nem ezt látom benne, tudod nem mindenhol a gonosz zsidók árulását látom.

4. A személyeskedés az egyik legszánalmasabb eszköze a vitának. Nem először teszed, legutóbb sem akartad felfogni az igazságtételről szóló Ab. határozatok kapcsán a véleményemet (hogy a jogbiztonság az Ab. szerint az igazságosság felett áll). Helyette inkább ismeretlenül pocskondiáztál, ami téged minősít (megint).

5. Nem őriztünk együtt disznót, te engem ne levikézzél. Szevasz.

arlequin 2010.09.22. 20:20:43

@levee:
1. bevallom: igénytelen vagyok és nincsen semmiféle kitételem azzal szemben, akivel 'beszélgetek'

2. látom nem érted, de ez nem baj. hamvas nem keveset röhögött és most is röhög rajtunk. nem csoda, hogy csak olvasod, de meg nem érted.

3. egyetértés

4. személyeskedés? tudod ez egy olyan hamis eszköz ami mögé kiválóan be lehet bújni. amikor az egyik fél sértve érzi magát gondolataiban, érzelmeiben, avagy cselekedeteit más mutatja tükörben, akkor előjön ez a 'személyeskedés' téma. ez kb olyan, mint az antiszemitázás, amikor zsidó vagy.
engem ütöttek már meg azért mert zsidó valék. téged? voltál ilyen helyzetben?
ergo: azt sem tudod mit beszélsz ilyenkor.
az AB-t pedig le se... mit érdekel engem hogy egy csomó utókommer mit hablatyolt össze. az AB az egyik legnagyobb felelőse annak, hogy ott tart az ország ahol tart. élén sólyommal, amikor elkaszálták a zétényi-takács törvényt.

5. hogy neked miért a disznó a fontos (pedig tudhatnád, hogy nem kóser), miközben te is nicket használsz, s ráadásul pógárasszonyként kesztyűben fogod a faszt... de téged senki ne levikézzen. nos ez a büszkeség, mely igen hiábavaló. mellesleg buta. no nem hiába: nem a nap hibája, hogy a vakok nem látják.

+1: egy kész, teljes, csodás világ vár rád ha megszabadulsz dogmatikus gondolkodásodtól és elkezdesz élni..

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2010.09.22. 20:26:53

@levee: @arlequin: Mindketten kicsit moderálhatnátok magatokat.
Nem kell suttyózni, de a másikat zsidózni stb, stb...

arlequin 2010.09.22. 20:36:06

@TaTa86.: én nem zsidóztam. csak magamat. abban pedig oly sokat nem tévedhetek. vagy igen?
levi pedig küzd a saját démonaival. csak segíteni próbálok neki.

Csomorkány 2010.09.22. 21:09:29

Jelentkezem: engem is zavar. Könyvtáranként egy halomszorgalmas ember van, Szabó Ervint bezony az anarchoszindikalizmus miatt emelték ki közülük. A rendszerváltás kezdete óta csodáltam, hogy maradt meg ez a név. És tényleg: Tatánál a pont: miért nincs Budapesten Horthy utca?

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.09.22. 22:01:30

@levee:

A Heineken pontosan abban az évben jött létre, mint az I. Internacionálé - ezen belül nem tudom, hogy melyik az idősebb -, de speciel ők az ötödik elemből vezetik le az ötágú csillag jelképét. Hogy miért vörös, azt nem tudom.:P

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.09.22. 22:04:32

@Humperdickk:

Akkor hogyhogy ő írta a KOMMUNISTA kiáltványt és hogyhogy forradalom, vagyis a kizsákmányoló osztályok likvidálásával akarta elérni a tökéletes kommunizmust?:D 2*2=4, Marx pedig kommunista volt, aki emberek meggyilkolására buzdított.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.09.22. 22:13:25

@arlequin:

"ajánlom figyelmedbe a régi kódex-szövegeket"

Ezek szerint nem ismered a capitalis betűket? Úgy elég nehéz lesz kódexszövegeket olvasni, az iniciálékat már élből ki is hagyhatod.;-) A középlatin írás kifejezetten szerette a nagybetűket, és a mostani karoling mintájú humanista betűink is ilyen rendszerbe vannak ágyazva, ezért is más alakú például a G és a g. Mi ezzel a gond? Szerintem lustaság vagy igénytelenség nem nagybetűvel írni a szókezdő és a tulajdonneveket, és abszolút nem ide tartozik, hogy az arabok hogy írnak, ha egyszer latin írásunk van.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2010.09.22. 23:22:23

@Mj: "2*2=4"

Moduló 3 kommutatív ábel-csoportnál az egész számok felett 2*2=1! XD

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2010.09.23. 11:14:41

@levee: @mindenki: Ajánlom mindenki figyelmébe, főleg akik hajlanak a trendi balos ideológia ártatlan terjesztője értelmezésre:
tortenelemportal.hu/2010/09/egy-magyarellenes-nepforradalmar/

Aki tud ellenvéleményt, miszerint Szabó valamilyen szinten mégis csak magyar volt, együtt érzett a magyarsággal és nem csak a zsigeri magyarellenesség és osztálygyűlölet hajtotta, ne habozzon linkelni!

bryan 2010.09.23. 12:40:53

@TaTa86.:
Az egy faktoriálisnak mi értelme van? :)

arlequin 2010.09.23. 21:45:04

@Mj: ha te az iniciálékat nagybetűknek veszed kicsi tapasztalatlan leány, akkor műveltséged konvergál a hortobágyi puszta szürkemarháinak húsfeldolgozói ismeretéhez.
de nem is értem minek válaszoltam neked bármit, amikor már egy napja nézem ezt a csekély szájtépést melyet teljesen feleslegesen idebiggyesztettél.
érezd magad megtisztelve.
ha pedig eredeti latint akarsz olvasni, nem pedig 'középkorit', akkor melegen ajánlom, hogy mielőtt hozzászólsz bármihez 'szájtépő' módon, akkor nézz utána, hogy a latinok mikor alkalmaztak nagybetűt.
de ha neked ez számít, s műveletlenségedben igénytelennek nevezel... ám legyen bátran s büszkén vállalom.
és még egy kérdést, ha megengedsz:
értesz te egyáltalán valamihez a pofázáson kívül?
és ha megengeded:
elnézést kérek kedves hölgyem, de azt hiszem félrevezették sok mindenben, s ahelyett, hogy rejtélyes-titokzatos csoda maradna beleszáll olyanba, amibe nem kellene.
fogadja köszöntését a női igen hódolójának.
maradok tisztelettel: senki

bryan 2010.09.23. 22:01:08

@arlequin:
Kiválóan igazolod az összes sztereotípiát, amit a "hamvasbéalértőkről" hallottam.

arlequin 2010.09.23. 23:22:44

@bryan: igyekszik az ember, dehát mindig megbukik, még a saját maga által állított mércébe is, nemhogy máséba.
ez éppen olyan, mint: 'bryan élete'

arlequin 2010.09.23. 23:26:47

@Mj: és elnézést kérek amiért ily méltatlanul kezeltem a helyzetet. mindkettőnk felé.

ArmaGeddon Bácsi · http://ordoguzo.blogspot.com/ 2010.09.24. 10:27:05

A kérdéshez, hogy magyar volt-e Szabó Ervin, vagy német volt-e Marx, egy kis adalék egy csúnya összeesküvés-szájtról:

www.henrymakow.com/index.html

(a legfrisebb bejegyzés)

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.09.24. 13:20:12

@TaTa86.:

A textualis quadrata után a rotunda, utána pedig a precissa következett. Akarunk még beszélgetni hülye szakbarbárságokról?:)

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.09.24. 13:40:58

@arlequin:

Csak röviden:
1. Látom, mindent elkövetsz azért, hogy bunkónak tartsanak - t.i. téged -, én ebben nem kívánok partner lenni.
2. 10 éve tanulmányozok klasszikus latin szövegeket is, hiszen klasszikus alapok nélkül ugyancsak nehéz lenne elmélyedni a medievisztika bugyraiban. Ajánlom figyelmedbe a pompeii falképeken szereplő, ecsettel falra karcolt maiusculákat - ha már az epigráfia kimaradt -, mert ugye nem csak viasztáblákra írtak rettendő ronda vulgáris latint, ami leginkább egy haldokló EKG-jára emlékeztet. Ezen kívül szintén ajánlom Jakó Zsigmond és Radu Manolescu A latin írás története című alapművét. Még ezen kívül is hadd jegyezzem meg, hogy az iniciálék bizony nagybetűnek számítanak, nemcsak a textuális, hanem a kurzív oklevelélírás esetében is. Tessék keresgélni a neten kódex- és oklevélszövegeket, és tessék összehasonlítani a betűket, ha már kimaradt a rendszerezés.
3. Nem túl elegáns klasszikus latinra hivatkozni akkor, amikor szimpla kódexszövegekről van szó. A kódexszövegeket ugyanis jellemzően középkoriaknak tartjuk akkor, ha valamilyen kitétellel nem írjuk körül, hogy például Vergilius vagy Cicero szövegek másolata, azaz klasszikus latin szövegezést hagyományoz át. Ráadásul a legtöbb esetben a klasszikus latin szövegek is középkori hagyományozás útján maradtak fenn, tehát igazán nem érdemli meg a középkori latinság, hogy becsméreld ahelyett, hogy hálás lennél a scriptoroknak.:)
4. Ismét felhőtlen örömömnek kell hangot adnom, hogy Magyarországon ennyi önjelölt történész van, hiszen ez is bizonyítja, hogy a történelem iránt mégiscsak széleskörű az érdeklődés.
5. Ha valaki igénytelen, és nem használ nagybetűket, álszentség arra hivatkozni, hogy "de a klasszikus latinság sem használt", amit csak tetéz az, hogy valótlanság állításával akarod mentegetni magad. Nem használsz nagybetűt és kész, mi olyan nehéz bevallani való van ezen?:)

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.09.24. 13:41:53

@arlequin:

Semmi gond, további szép napot, nekem már szereztél pár derült percet.:)

arlequin 2010.09.24. 17:40:33

@Mj:
1. magácska túl akar látni a függönyön. ez jó dolog ;-D
2. kedves hölgyem, ne keverjük a szezont a fazonnal. a pompeii falképeken szereplő, ecsettel falra karcolt maiusculák 'szinte' egyedüllállóak a kora ókorban és mint az összes többi ilyen, puszta ornamentikai jelleggel készültek. ezt jól ismeri az epigráfia. továbbá az iniciálék, mint kezdőbetűk igenis az európai hagyományból fakadnak. ebből fejlődött ki aztán a jelenleg használatos szókezdő nagybetű ugyebár. vitatkozhatunk epigráfiáról, ha gondolja csak felesleges. szerintem. nem írom ide mióta foglalkozom különféle régi szövegekkel. elég sokféle nyelven. akkor még nem létezett olyan, hogy 'medievisztika', bár mitagadás ez egész jól hangzik, bár a középkortudomány közérthetőbb. szerintem.
hozzátenném még, hogy a legkorábbi latin és görög szövegek túlnyomó része nemhogy csak 'nagybetűkkel' íródtak, de ráadásul egybe, elválasztás nélkül.
továbbá:
vmit félre tetszett érteni. a kódexszövegek folyamatos külalaki átalakuláson mentek át. egyre díszesebb, egyre kidolgozottabb, egyre igényesebb alkotások születtek. ami kezdetben iniciálé volt a teljes szöveg legelején, az később már mondatkezdő nagybetűvé vált. de ezt nyilván tudja.
3. a középkori latinságot soha nem becsültem le. igaz kissé más, mint az ókori. de a nyelvvizsgám még megvan. kissé poros ugyan és nem sok időm van manapság rá. mostanság inkább távol-keleti szövegekkel foglalkozom. és igen, a görögöt is elhanyagoltam. ;-(
4. semmi gond nincs ezzel. bár nem vagyok történész, de valamit konyítok az ókori írásokhoz pár évtizednyi tanulás és gyakorlat után.
5. erre annyit jegyeznék meg félve, amit levinek írtam volt, s úgy tűnik átsiklott egyébként éber figyelme felette: @arlequin: itt leszögeztem. magácska ebbe kötött bele. amennyit nekem írnom és fordítanom kell, higgye el, hogy felüdülés nem foglalkozni nagybetűkkel.
és örülök ha szereztem pár derült percet. legalább ennyire képes voltam. maradok tisztelettel. a.

arlequin 2010.09.24. 17:50:11

ceterum censeo ervinus vestifex samuka esse delendam

na jó. ne pusztuljon.

levee 2010.09.24. 19:05:43

Kedves Arlequin!

1. Azt mondják, a stílus maga az ember. (Sajnos nem szolgálhatok a te magaskultúrádhoz igazodó remek idézettel, ezért ezzel a közhellyel éltem.)

2. Az előzőekből következően ez az utolsó figyelmeztetésem. Két dolgot tehetsz: vagy moderálod magad, ergo abbahagyod mások sértegetését, vagy nem kommentálsz ide többet. Engem egyáltalán nem érdekel hány nyelven beszélsz, milyen nyelvvizsgád van, illetve hogy mekkora latin műveltséggel rendelkezel (a te nyelvedre fordítom: leszarom magasról, hogy mit gondolsz másokról és legfőképpen magadról), ezt a stílust itt, ezen az oldalon nem engedheted meg magadnak. Bármilyen véleményt elfogadok (és a többi szerkesztőtársam nevében: elfogadunk), még a kirívóan negatívat is, ha azt értelmes formában közlik. Tehát, vagy trollkodsz máshol és nem zavarod itt a levegőt, vagy összeszeded minden akaraterődet, és megpróbálsz ember módjára viselkedni. Többet nem fogok szólni, hanem egyszerűen permanens banban részesülsz.

3. Mj-t inkább ne oktassad az életről, ha tanácsolhatom. A körme alatt több tudás van, mint amennyi neked az életben valaha lesz. (Amit ezzel a hozzáállással nem is csodálok, őszintén szólva.) A stílust már fel sem hozom, szerintem értelmetlen is volna, ha magadtól nem érzed, hogy mennyire szánalmas ad1) a vitában önmagad (kamu) lezsidózásáig és sajnáltatásáig süllyedni, ad2) egy veled abszolúte kulturált stílusban vitatkozó nőre ilyesmiket mondani.

Szerintem kurvára szégyelljed el magadat és tarts egy kis önismereti beszélgetést magaddal meg Hamvas Bélával.

Üdv,
Levi

arlequin 2010.09.24. 19:30:56

@levee:
1. ezzel az azt mondják dologgal vigyázni kell. nem kell mindent elsőre elhinni, de másodjára sem. utána kell járni. persze ez munka, de megéri. "a stílus maga az ember" pedig a finomkodó gazemberek egyik kedvenc mondása. a stílusra való hivatkozás vagy annak hiánya. az esztétikába bújó hazugoké. ha már hamvas elé helyezted weörest - pontosabban őt jobban szereted/kedveled, ami elfogadható - akkor egy fordítását ajánlom becses figyelmedbe:
"Az igaz szó: mint önmaga fonákja."
(az út és erény könyve 78. fejezet)
nekem nincs magaskultúrám. azt sem tudom mit jelent. szerintem az valami úri huncutság.

2. egészen nyugodtan bannelj. viszont ne 'trollkodj' bele egy másik beszélgetésbe, pláne akkor, ha előző felvetéseimre nem reagáltál, sem érdemben, sem valóban.
"lettegek tőled fenséges nagyúl!"

3. tudod én olykor - nem túl sűrűn - vágom a körmöm. ezt neked is tanácsolom. az ami kis piszok összegyűlik nem sokat számít. te nyilván ismersz engem teljesen és Mj-t is, ezért ez a nagy átlátás. sajnos még nem találkoztam veled. érdekes lenne.
továbbá: feleségem és az családom vérvonalának öröksége nem kérdés, avagy kamu, hanem tény. nem szoktam vele büszkélkedni, sem szégyelleni. de nem vagyok hajlandó magasabbnak/szebbnek gondolni mint másét. ezen elgondolkodnék a helyedben. elsősorban magyar vagyok és sorsközösséget vállalok ezzel a nemzettel. a többi csak hab a tortán.

te nem ismerted béla bácsit. ezek után vagy kiröhögött volna vagy szájon töröl.

üdv,
levi

levee 2010.09.24. 19:41:11

@arlequin: remek, köszi, látom felfogtad a komment lényegét! A megértésedet köszönöm, üdv, L

arlequin 2010.09.24. 19:46:56

@levee: és szabó ervin becsületének hősies utóvédharcai hol maradnak?
nem beszélve a többiről, melyről valóban jobb hallgatni.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.09.24. 20:18:57

@arlequin:

Az eszmecserét lezárandó:
2. Már nem először hívom fel a figyelmét - ha magáz, én tisztelettel visszamagázom:) - a kódexszövegek, az iniciálék és a nagybetűk közötti szoros összefüggésre, és nagy örömömre szolgál, hogy végre ön is belátja ezt.
A tanszék neve Medievisztika, így a hitelesség kedvéért én is így hívom. Bár természetesen nem egy esetben szoktam használni a középkortudomány elnevezést is, éppen a teljesebb megértés érdekében. (Eleve a magyarosabb kifejezéseket szeretem előnyben részesíteni a jövevényszavak rovására, de a Filozófia tanszéket sem fogom Bölcsességszeretet tanszéknek hívni.)
3. Nem kell nekem semmiféle önigazolást benyújtani arról, hogy miért is kell felülírnia korábbi állításait, vagy hogy tudja, mi az abl. abs. mancus. A célja az volt, hogy mindenki tudtára adja, szándékosan nem használ nagybetűt, ön ezt pihenésből teszi, én meg igénytelennek tartom. Úgy meg főleg, hogy állítása szerint szövegekkel foglalkozik. Ennyi erővel beszélhetnék itt ordenáré módon is, hiszen Cicero után tiszta felüdülés.
5. Nem siklott át fölötte a figyelmem, csupán nem túl sok érdemleges információt hámoztam ki belőle. Azt például egyáltalán nem találtam a kommentben, hogy ön pihenés gyanánt nem foglalkozik nagybetűkkel, hiszen éppen azt erősítette meg, hogy valóban igénytelen ebből a szempontból.

arlequin 2010.09.24. 20:56:37

@Mj: lehet... ebbe inkább bele sem kezdek. ez továbi felesleges szakmai csűrcsavar lenne, amit nehéz lenne megértetnem.
igen. igénytelen vagyok. ebbe belenyugodhat. az hogy maga ebből nem tud "túl sok érdemleges információt" kihámozni belőle.... ez nem az én dolgom. megvannak a módszerei és a mércéi. alkalmazza őket. hogy erre az esetre nem tanult módszert? keresse a hibát az oktató intézményben és a cinkosan hallgató tanárokban (persze nem mindegyikben, mindig akad egy 'lázadó').
a nagybetű nem-használata egyszerű. a szöveg egyenletessége gondolkodásra serkent és nem adhatja meg magát a beíró ember kiemeléseinek, valamint a betanult minták alapján történő értékelésnek. tehát nem vezet félre. ezt magácskának tudnia kell, ha valóban epigráfiával és írástudománnyal foglalkozik, s nemcsak felülről karcolja azt amiről beszél, magyarán mondva nyelvi-külalaki szinten. ennek számtalan, még a modern pszichológia - pláne az ókori...- által is alátámasztott oka van. minél 'egységesebb' avagy 'egysíkúbb' egy szöveg, annál nagyobb szellemi teljesítményre ösztönzi, kényszeríti az olvasót. jól mondom? jól. de nem én, hanem az emberiség tapasztalata. na meg az epigráfia.
tehát kérem értse meg: a legkevésbbé nem érdekel, ha valaki külalaki prediszpozícióí alapján elbutul/ítélkezik és nem hajlandó erőfeszítést tenni a megértés felé. csak azért mert egyesek azt mondták neki és ezt tömték a fejébe az egyetemen, vagy valamiféle "pólgáli elkölcsi háttélben", aminek semmi köze a nyílt vizsgálódáshoz, sokkal inkább annak tiltásához.
elgo:
igénytelen vagyok. magácska pedig nem kellőképpen figyelmes.
maradok tisztelettel.

arlequin 2010.09.24. 21:09:11

@Mj: hová tűnt a szajtepo.blog.hu csatolmány?

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.09.24. 22:08:55

@arlequin:

Nekem azt tanították - na nem ám az egyetemen, ott már késő tanulni, hanem a szüleim -, hogy írjak és fogalmazzak helyesen. Ami számomra előbbre való, mint pusztán az írásmód által fejleszteni a gondolkodást, hiszen ennyi erővel minden betű közé betehetnék valamiféle kódolást is, hogy másfajta logikára kényszerítsem a vitapartnert ahelyett, hogy a mondanivalóm tartalmára való reagálásra késztetném. Tehát ha írásban fejezem ki magam, mindenekelőtt ezt a magyar helyesírás szabályai szerint célom megtenni, márpedig a magyar helyesírás hibának értékeli a mondatkezdő kisbetűt. Aki pedig ezzel nincs tisztában, az helyesírásilag tudatlan. Aki viszont tisztában van vele, hogy hibásan ír, mégis folytatja, az számomra igénytelen. Én tehát minden esetben ebből a mércéből indulok ki, és ennek köze sincsen az egyetemhez.
Ha igazán szellemi teljesítményre akarna ösztönözni az írásmódjával, miért alkalmaz központozást? Azt valóban nem ismerte még a középlatin sem, maximum azért vannak apró muscafecitek a pergamenen/papíron, mert a dictator akkor tartott szünetet, a scriptor pedig addig letette a calamust.

A szajtepo.blog.hu-t már régen át kellett volna írnom, tekintettel arra, hogy még nyáron kitörölték onnan az összes bejegyzést, azóta nem kaptam admin felületet, úgyhogy inkább ide írok.

arlequin 2010.09.24. 22:20:10

@Mj: bármiféle írás ad közzé azzal tetszik nem tetszik logikára kényszeríti a 'vitapartnert' ami tegyük hozzá meglehetősen kétséges és idegen szó ahelyett hogy beszélgetőtársat alkalmazna azt hinni hogy valaki helyesen ír és fogalmaz valamint ezt ráadásul írásba is adni a dogmatizmus olyan formája ami ebben az esetben a magyar nyelvbe akarja rejti magát ez kérem kisasszony semmiképpen nem megfogadása a szülői tanításnak hanem puszta fegyverként történő alkalmazása amire ők bizonyosan nem gondoltak központozás szintjén sem hiszen mindig az olvasó véli felfedezni a szöveg bizonyos szerkezetét saját értelme szerint mely nem kisebb botorság mint alakokat látni a felhőkben

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.09.24. 22:39:24

@arlequin:

Én az írásban foglalt tartalom megértésére akarom szorítani a partneremet - mert a tartalom a lényeg -, és nem arra, hogy kifolyassam a szemét, vagy hogy az írásmód kódolásával, külső szerkezetével fáradozzon. Ráadásul eleddig azt mondta, hogy azért ír így, mert pihenteti, most már inkább külön fáradozna azon, hogy a másikat pluszban is gondolkodásra késztesse? Enyhe ellentmondást vélek fölfedezni.
Ha teljes mértékben megfogadnám szüleim tanításait, könyörtelenül kijavítanám a szerzőtársaim hibáit is, mert én hiszek bizonyos szükséges dogmákban.:) De látom, egy valamiben legalább hallgat rám.:) Ebbéli örömöm kifejezésével mára további szép estét is kívánnék, ha megengedi.

bryan 2010.09.24. 23:00:00

@arlequin:
Nem akarsz nagybetűket használni? Oké, miért ne. Az viszont, hogy gondolkodásra sarkallna ez bárkit, az nagyon gyenge érv. A nagybetű tagolja a szöveget, ahogy a nagyobb egység a bekezdés szintén ezt a funkciót látja el, gondolom ezt nem kell neked magyarázni. Ha ezt a tagoló funkciót kihagyod, akkor eltereled az eredeti témáról és erre irányítod a figyelmet. Tehát a mondanivalód helyett erre irányítod a figyelmet, amivel szerintem inkább annak súlyát csökkented. Ahelyett, hogy a tartalommal foglalkoznál, inkább provokálsz. Ennek mi értelme van?

arlequin 2010.09.25. 16:12:16

@bryan: a tagolás magyarázat az egység dogma a funkció kötöttség helyett a lényeggel foglalkoznál nem érnének ily meglepetések

bryan 2010.09.25. 17:16:48

@arlequin:
Szerintem tévedsz. Alapvetően a fogalmazásnak vannak szabályai, vagy mondjuk úgy, van egy konszenzus a szokásos fogalmazásról, aminek részét képezik a nagybetűk a mondat elején. Ha ettől eltérsz, vagy (1) azt hiszed van plusz üzeneted, amit ezzel el akarsz juttatni másokhoz, vagy (2) leszarod mit gondolnak akik olvasnak, vagy (3) hülye vagy hozzá.
A hármast gyorsan kizártam, a kettes tűnt valószínűnek, amivel semmi bajom nem volt, de akkor meg jöttél ezzel a lényegre irányítja a figyelmet hülyeséggel. Ha van mondanivalód, azt úgy tudod a leghatásosabban eljuttatni a címzettekhez, hogy az írást semleges közvetítőként használod, tehát a konvenciókat figyelembe veszed. Minden más formával csak elterelni tudod a figyelmet a mondanivalóról. Kivéve persze, ha az a mondanivalód, hogy te nem használsz ilyen modern huncutságokat, mint a nagybetű.
Én is gondolkoztam rajta, hogy az ly betűt nem fogom használni, mert teljesen értelmetlen, de rájöttem, hogy ezzel tulajdonképpen beszűkíteném a lehetőségeimet, mert minden alkalommal ha írok valahová, azon kéne vitatkoznom, hogy miért nem használok ilyet.
Ja, és szerintem kevés vagy hozzá, hogy meg tudj lepni. :)

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.09.25. 18:04:53

@bryan: Saramago tuti örült volna a véleményednek.
Bár gondolom errefele per definitionem tehetségtelen balfattyú, de hátha mégis többre tartod, mint arlequint.

bryan 2010.09.25. 18:22:01

@szomorutojas:
Én nem vagyok idevalósi, de ettől még szerintem kicsit sarkosabban fogalmazol az itteniekről (a keretesekről), mint megérdemelnék. Ettől még nem igazán jött be az az egy könyve, amivel próbálkoztam (Kőtutaj).

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.09.25. 18:29:33

@bryan: többekkel a helyben írók közül körülbelül sejtjük, miben nem értünk egyáltalán egyet, és miben igen.

Mellesleg, ahhoz képest, amiket már kaptam pár "keretestôl", nem hiszem hogy ez kiütné a biztosítékot. Ez egy durva világ. ;)

arlequin 2010.09.25. 21:00:22

@bryan: fú de bölcs ember vagyol te. taníccs mester! kérlek!
és igen. bármikor beismerem, hogy a harmadik lehetőség, mitöbb, s miazhogy! áll közelebb hozzám.
én már csak ij hüje vagyok.
de mindig örvendek amikor egy széles látókörű, tapasztalt, lelket-elmét-szívet jól ismerő ember, mint amijen te vagy, megmondja nekem mit kell csináljak.
örök hála és egy anyamedve.
téged meglepni?
nézd.
téged meglepni oly könnyű lenne, mint lufikkal házalni a bölcsödében. miért akarnék visszaélni ilyennel? nem lenne tisztességes.
az pedig hogy ki mihez kevés majd a saját tapasztalod eldönti. de ehhez jelenleg még kevés vagy. ;-D hogy egy korabeli klasszikusst idézzek.

p.s.: nem én kezdtem. én pusztán visszaadtam. mea culpa.
süti beállítások módosítása