HTML

Archiregnum

Minden társadalom rendelkezik a legsúlyosabb bűnöket felsoroló listával. Ezen bűnök némelyikét a társadalmi rend szövetét szétromboló tettek elítélése határozza meg. Némelykor pedig a bűnöket a vezetők szabják meg, hogy saját helyzetüket állandósíthassák.

Legújabb posztok

  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @Tesz vesz XVIII.: Látom, nincsenek érveid. Ami nem csoda, hisz ehhez a témához se értesz. (2024.04.19. 14:14) Shit-show
  • Tesz vesz XVIII.: @tesz-vesz: *** a jogosítvány se jár alanyi jogon. meg lehetne nézni a közutakat milyen állapoto... (2024.04.17. 13:30) Boldogkői csodálatos világa
  • tesz-vesz: @IdomitottFoka: ráadásul nem akárkiről beszélünk, hanem arról, aki pegasussal lehallgatott újság... (2024.04.09. 12:02) Magyar Péter szuperpozícióban
  • Tesz vesz XVI.: @Tata86: aki még a saját boldogkőis posztjánál se képes egy vitát végigvinni, aztán félévre rá nek... (2024.03.21. 17:38) Hősök tere vs Kossuth tér
  • Tesz vesz XVI.: @Tata86: "Nem azért, hogy az élet komplexitását jobban lefedd, hanem hogy elfedd a primitív elle... (2024.03.18. 14:09) Agyhalál

Utolsó hozzászólások

  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @Tesz vesz XVIII.: Látom, nincsenek érveid. Ami nem csoda, hisz ehhez a témához se értesz. (2024.04.19. 14:14) Shit-show
  • Tesz vesz XVIII.: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: hidd el, nem mindenhol kell leszopni a főnököd. téged csúnyán átvertek. buzikám. nem lehet veled kommunikálni. elmebete... (2024.04.19. 14:07) Shit-show
  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @Tesz vesz XVIII.: "Kivonultak a kormánypárti tagok az akku-ipart tárgyaló parlamenti bizottsági ülésről" Ilyen a politikai harc egy demokráciában. (2024.04.19. 10:53) Shit-show
  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @Tesz vesz XVIII.: "válaszolsz rá az idén még?" Mi a kérdésed, gyurcsánynéista troll? (2024.04.19. 10:52) Shit-show
  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @Tesz vesz XVIII.: "nincs ilyen hogy lojális lenni egy céghez" Majd ha munkába állsz valahol, meglátod, hogy baromságot beszélsz most. (2024.04.19. 10:51) Shit-show
  • Tesz vesz XVIII.: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: de alkalmazna, mert nincs ilyen hogy lojális lenni egy céghez. A TÖRVÉNYEK magasabb szinten állnak. volt egy kérdés a ... (2024.04.19. 10:31) Shit-show
  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @Tesz vesz XVIII.: Egy cég sose alkalmazna jó szakembert, aki nem lojális a céghez. (2024.04.18. 17:00) Shit-show
  • Utolsó 20

Címkék

168óra (1) 1956 (2) 1989 (1) 2/3 (1) 20 (1) 200 (1) 2006 (2) 2010 (9) 2011 (1) 2013 (1) 2014 (3) 2020 (1) 2022 (4) 2rk (1) 56 (1) ács tibor (1) áder jános (1) adó (2) afganisztán (1) afrika (1) aids (1) álhír (1) alkotmány (3) alkotmánybíróság (4) államelmélet (4) államosítás (1) állatkínzás (1) almássy kornél (1) álrendőrök (1) alsóház (1) alufólia (1) angela merkel (3) angol nyelvtudás (1) antiszemitizmus (1) apokalipszis (1) apponyi albert (1) április 5 (1) archiregnum (4) ars politica (1) árulás (1) ateista zsidók (1) áttörés (1) augusztus (1) augusztus 20. (1) auschwitz (1) Ausztrália (1) a kommunizmus áldozatainak emléknapja (1) a mi éveink (1) bajai videó (1) bajnai gordon (16) baka (1) baka andrás (1) balassagyarmat (1) balázs péter (1) balhé (1) ballib (7) balliberális (1) bank (1) banki konszolidáció (1) banki szolgáltatási díjak (1) bankszövetség (1) bárándy gergely (1) bárdossy lászló (1) barikád (1) bauer (1) bbc reporters (1) becsületsértés (1) belő piac (1) belügyminiszter (1) belügyminisztérium (1) béremelés (2) bethlen istván (1) betiltás (1) betyársereg (1) bevándorlás (1) bicikli (1) bicske (1) biden (1) bill gates (1) bíróság (1) bkv (4) blog (1) bokros lajos (2) boldogkői (1) boldog új évet kívánunk (1) bolívia (1) bolsevizmus (1) bomba (1) borg (1) bősz anett (1) botos (1) botrány (4) boytha györgy (1) brfk (1) budaházy györgy (2) budai bernadett (1) budai gyula (1) budapest (12) budapesti katonai ügyészség (1) budapest airport (2) bugár béla (1) bukás (1) bűnösök (6) bűnözés (6) büntetőjog (4) büntető törvénykönyv (1) burkini (1) camu nn hírügynökség (6) cdu/csu (2) célpont (1) cenzúra (1) cenzus (1) ceu (1) cigány (8) cigánybűnözés (3) cigánygyilkosságok (1) cipi livni (1) cirkusz (1) civil (1) civilizáció (1) cohn bendit (1) comingout (1) covid-19 (14) csáky pál (1) csalás (1) csapody miklós (1) csehorszag (1) cser palkovics andrás (1) csicska (2) csöcsök (1) cylonok (1) czeglédi ágnes (1) dávid ibolya (6) debreceni józsef (2) december 5 (2) deloitte (1) délvidék (1) demagóg (2) demagógia (2) dementor (1) demokrácia (16) demonstráció (1) demszky gábor (2) depresszió (1) dichotómia (1) diktatúra (3) dilemma (1) disztópia (1) dk (1) DK (4) Dobrev (1) dollhouse szindróma (1) donáth anna (2) draskovics tibor (3) drog (1) dúró dora (1) eb (1) echotv (1) eduardo rózsa flores (1) egészségügy (2) egyesült királyság (1) egyház (1) egyneműek élettársi kapcsolata (1) ek (1) elhúnyt (1) ellenforradalom (1) ellenzék (19) elnök (2) elnökválasztás (1) élőlánc (1) előválasztás (1) emberi jogok európai bírósága (1) ensz (1) építészet (1) epstein (1) ep választás (17) ep választások (7) erdélyi magyarság (2) érettségi (1) erkölcstagadás (1) ervin (1) erzsébet (1) EU (1) eu (2) euro (1) euró (1) európa (2) Európa (1) európai központi bank (1) európai tanács (1) európai unió (12) euro bevezetés (1) évértékelő (1) évforduló (1) evo morales (1) extraprofit (1) ez a csapat ez tényleg kemény (2) facebook (3) fail (2) falka (1) fasiszta (1) fasizmus (5) február 25 (1) felelősség (2) felnőtt (1) feloszlatás (1) felsőház (1) felvidék (1) felvidéki magyarság (1) felvonulás (1) feminizmus (1) féreg (1) feri (1) feudalizmus (1) fico (5) fidesz (87) fix-ár (1) fkgp (1) fn (1) foci (4) fodor gábor (1) foucault és szász (1) Franciaország (1) frank walter steinmeier (1) (1) fudan (1) galamus (1) gárda (2) gazdaság (3) gazdasági válság (2) gender (1) gery greyhound (1) géza (1) globalizmus (2) göncz kinga (1) gordon brown (1) görögország (1) groteszk (1) gusztos (1) gyász (2) gyerek (1) gyilkosság (2) gyirán istván (1) gyöngyös (1) gyöngyöspata (2) győr (1) gyurcsány ferenc (23) háború (3) habsburg györgy (1) habsburg ottó (1) Hadházy (3) haditengerészet (1) hagyó miklós (3) hajrá magyarok (1) halál (2) handó (1) harcos (1) harmadik világháború (1) három csapás (1) határon túli magyarság (2) hazugság (3) hazugságspirál (1) hellókarácsony (1) herényi károly (6) hetero (1) heti válasz (1) híd most (1) himnusz (1) hírcsárda (1) hírszerő (1) hírtv (8) hitel (2) hock zoltán (1) hoffmann (1) holland (1) holokauszt (4) hont andrás (2) honvédelem (2) Horn Gyula (1) horthy (1) horthy istván (1) horthy miklós (3) horváth csaba (1) hősi halál (1) hősök tere (1) humor (1) húsvéti versike (1) huxit (1) hvg (2) idegen (1) idf (1) igazságszolgáltatás (3) igazságügyi és rendészeti minisztérium (2) ii./iii. (1) iii./iii. (1) illiberális (1) illyés gyula (1) imf (2) index (3) indiai óceán (1) indulás (1) infláció (3) ingatlanadó (1) integráció (1) internet (1) irodalom (1) irónia (1) Isztambuli egyezmény (1) ítélet (5) ítélőtábla (1) izrael (1) jakab péter (1) játék (1) jeremiah (1) jeszenszky (1) jobbágyság (1) jobbik (55) jobboldal (5) jogállam (3) jogvédő (1) jóvátétel (1) jövendölés (1) józsefváros (1) júni 4 (1) kádár jános (1) kállay miklós (1) kálmán olga (1) kalózkodás (1) kampány (45) kapcsolat.hu (1) kapitalizmus (1) karácsony (1) karaktergyilkosság (1) karigeri (1) karikatúra (1) karsai (1) KATA (1) katalin (1) katolicizmus (1) katyn (1) kdnp (2) kegyelem (1) képviselők (8) kerék bárczy szabolcs (1) kereskedelem (1) keresztényi megbocsátás (2) kesma (1) Kész (1) kétszázas (1) kettős állampolgárság (3) KFG (1) kiképzés (1) kína (1) királyság (1) királyválasztó (1) kisléta (2) klebelsberg kunó (1) klubrádió (1) koalíció (2) kokakóla (1) kóka jános (3) komárom (1) komáromi lovas színház (1) kommunista (1) kommunizmus (14) kontinuitás (1) konvergencia (1) könyvtár (1) konzervatív (7) konzervativizmus (6) konzervatorium (1) konzilium (1) kopipali (1) kopogtatócédula (5) kórház (1) korkedvezményes nyugdíj (1) kormány (4) kormányfő (7) kormányszóvivő (1) körmenet (1) korrupció (4) korszakváltók (1) kósa (1) kossuth tér (2) koszovó (1) kövér lászló (1) közép európa (1) közigazgatás (1) közjog (1) köztársaság (3) köztársasági (2) köztársasági elnök (5) krízis (1) külpolitika (6) kulturkampf (1) külügy (2) külügyminiszter (2) külügyminisztérium (1) kuruc.info (1) kutyapárt (1) labour (1) laczik attila (1) lakos imre (1) lászló (1) lech kaczinsky (1) lech kaczynski (1) legfelsőbb bíróság (1) leminősítés (1) lendvai ildikó (1) lengyelország (5) lengyel lászló (1) lettország (1) Le Pen (1) liberális (18) lincselés (1) linke (1) lmp (26) lmp hp (8) lockdown (1) lomnici (1) lomnici zoltán (1) lovasi andrás (1) lukács tamás (1) machiavellizmus (1) Macron (1) maffia (1) magyar (9) magyarok nyilai (3) magyarország (10) magyar gárda (8) magyar honvéd (1) magyar honvédség (1) magyar liberális párt (1) magyar nemzet (1) magyar nemzeti bank (1) magyar péter (2) magyar uniós elnökség (1) Malfoy (1) mandiner (1) manipuláció (1) március 15 (1) margaret thatcher (1) mártír (1) martonyi jános (1) marton istván (1) maszk (1) matolcsy (2) mcf roma összefogás (2) mdf (28) mdnp (1) média (9) médiatörvény (2) megszorítás (1) megyesi gusztáv (1) meh (1) meleg (1) melegek (1) melegházasság (1) mellény (2) mentelmi jog (1) merénylet (1) merjünk kicsik lenni (1) merre tovább (2) mesterházy attila (3) metró (1) miép (2) miklós (1) mikroszkóp színpad (1) minimálbér (1) minimum (1) miniszterek tanácsa (1) mi hazánk (4) MKKP (3) mkp (1) modern (1) molnár oszkár (1) momentum (3) monarchia (2) moodys (1) mszosz (1) mszp (87) MTA (1) mtva (3) munka (1) munkáspárt (2) MZP (9) mzp (2) náci (4) nacionalizmus (1) nácizmus (2) nádas zsolt (1) nagy britannia (1) nagy imre (1) nagy morva birodalom (1) napiszar (1) nav (1) négyes metró (1) németország (5) német újraegyesítés (1) nemzeti (1) nemzeti egység (1) nemzeti konzultáció (2) nemzeti nyomozó iroda (1) nemzeti oldal (1) nemzetőrség (1) néphatalom (1) néppárt (3) népszabadság online (2) népszava (1) népszavazás (4) népszavazási kezdeményezés (1) NER (50) ner (16) niedermüller (1) NoÁr (1) Norbi (1) normakontroll (1) normalitás (1) novák előd (1) novák katalin (2) no pasaran! (1) nyakó istván (1) nyilatkozat (1) nyugdíj (3) obama (1) obh (1) ócsa (1) ócsai lakópark (1) offshore (1) oktatás (2) oktatásügy (3) olasz (1) olaszliszka (2) olaszország (1) omár díj (1) omicron (2) OMM (1) öngól (2) önkormányzati választások (1) önkormányzati választások 2019 (3) önkormányzati választás 2010 (1) orbán (3) orbán eljön érted! (1) orbán viktor (15) origo (1) oroszország (7) orosz józsef (1) országgyűlés (1) országgyűlés alakuló ülése (1) összeesküvés (1) összefogás (1) összetartozás napja (1) oszkó péter (2) öszödi beszéd (1) pál (1) pálgium (1) palkovics (1) párkapcsolat (1) parlament (1) pártok (8) pártszakadás (1) pataky péter (1) patkány (1) páva zsolt (1) pázmány (2) pc (1) pécs (5) pécsi lövöldözés (2) pedagógus (2) pedofília (5) pénzügyminiszter (1) pénzügyminisztérium (1) pestisrácok (1) peter weiss (2) pettkó andrás (1) plágium (1) plakát (5) póker (1) pokol béla (1) polgárháború (1) polgári törvénykönyv (1) polgármester (2) political capital (1) politika (78) porkoláb mátyás (1) pörzse sándor (1) posztkommunizmus (3) pottyondi (1) ppke (2) pride (1) propaganda (2) pszichopátia (1) putyin (1) puzsér (1) rablás (1) rabszolgatörvény (1) ráday mihály (1) rassizmus (1) rasszizmus (2) recsk (1) reform (1) rendőrpogrom (1) rendőrség (4) rendszerváltás (2) részvénytársaság (1) retkes attila (2) retro (2) rezsiharc (1) richard phillips (1) rittenhouse (1) rmdsz (1) robert kalinák (1) rogán antal (1) róka zoltán (1) roma (4) román (1) román-magyar (1) románia (2) rózsa (1) saarvidék (1) sajtószabadság (2) sárdobáló (1) sas józsef (1) schmitt (2) schmitt pál (3) sebián petrovszki lászló (1) segély (1) Simicska (1) simor andrás (1) skrabski fruzsina (1) smith (1) Sneider (1) sólyom (2) sólyom lászló (4) somogyi zoltán (1) sopron (1) soros (2) sorozatgyilkosság (1) spd (2) ss (1) start (1) svéd modell (1) szabadság (2) szabó (1) szabó ervin (1) szabó tímea (1) száguldozás (1) szájer (1) szána (1) szánal (1) szánalmas (73) szanyi tibor (4) szászország (1) szavazás (2) szavazati jog (1) szcientológia (1) szdsz (28) szegedi (1) szegedi csanád (2) szégeny (1) szegénység (1) szegregáció (1) szégyenkezés (1) SzélDetti (1) Szent István (1) szent iványi (1) szépművészeti múzeum (1) szépvoltfiúk (1) szex (2) szijjártó péter (2) szili katalin (2) szkrull! (1) szlovák (2) szlovákia (10) szlovák nyelvtörvény (5) szoborvita (1) szocializmus (3) szocik (2) szőcs (2) szögi lajos (1) szőke ciklon (1) szólásszabadság (2) szollár domokos (1) szomália (1) sztrájk (2) szurkolók (1) szvatopluk (1) tanítás (1) tanulság (1) tarlós istván (1) társadalmi bűn (47) társadalom (40) társaságirányítás (3) tartalékos haderő (1) tegyen tánc (1) teleki pál (1) temerini fiúk (1) tér (1) terror (1) terrorizmus (1) területvédelem (1) tgm (2) theytookourjobs (1) thüringia (1) Tibi atya (1) toll (1) tormay cécile (1) török (2) történelem (2) törvény (1) totalitarizmus (1) trafikbotrány (1) tragédia (3) trashreality (1) trianon (7) trója (1) troll (3) trombitás (1) trump (1) tüntetés (14) tusványos (1) tv (2) tv műsorok (1) tv osrom (1) ügyészség (2) ügynök (1) ujszászy istván (1) új ptk (1) UKR-RUS háború (3) ukrajna (4) unalmas (1) ünnep (1) usa (2) US election 2020 (2) us navy (1) választás (6) választásk (1) választások (48) vallás (1) válság (6) vár (1) varga gergely (1) varga istván (1) varga judit (1) VDA (1) védelempolitika (1) végkielégítés (1) veke (1) verók istván (1) vészhelyzet (1) veszprém (1) vicc (2) vidék (1) világosi gábor (1) világpolgár (1) villámposzt (7) vitézy dávid (1) vona (1) vona gábor (7) vörösiszap (1) voting people (2) west balkán (1) white trash (1) WJC (1) woke (1) xvi. benedek (1) zentai (1) zor bán (1) zrínyi miklós nemzetvédelmi egyetem (1) zsarnokság (1) zsidó (4) (2) Címkefelhő

2011.02.13. 14:22 levee

Alkotmányos tévhitek

A 2011-es év a kormány (és valószínűleg az ország) számára döntő év lesz: tavasszal egy húsz éve húzódó stigma, az alkotmányozás végére tehetnek pontot az Országgyűlésben a képviselők. Bár a jelenlegi alkotmányos berendezkedés teljesen működőképes, az 1989-es alkotmány tehát kiállta az idő próbáját, a Fidesz mégis elszánta magát, hogy megtegye a döntő lépést egy új rendszer irányába.

Az alkotmánnyal, és úgy en bloc az alkotmányozással kapcsolatban azonban számos tévhit él a köztudatban. Az emberek nagy része azt sem tudja, mi fán terem egy alkotmány, és hogy egyáltalán annak mit kell tartalmaznia, mit kell képviselnie; de ugyanígy azt sem tudják megmondani, hogy a jelenlegivel mi a baj – ha van vele baj egyáltalán. S míg az alkotmánnyal kapcsolatos viták a rendszerváltást követő húsz évében újra és újra lángra kaptak, ezzel párhuzamosan az alkotmányozás, mint feladat egyre inkább háttérbe szorult, elsikkadt az aktuálpolitikai mezőben. De vajon mi ennek az oka? Miért megy ilyen nehezen az alkotmányozás, egyáltalán mi annak az oka, hogy a politika – amelyik joggal érezheti bűnösnek magát e mulasztásában – nem tett eleget annak az ígéretének és kötelességének, hogy 1990-ben, az első szabad választásokat követően ünnepélyesen alkotmányt fogadjon el? Egyáltalán van-e szüksége Magyarországnak új alkotmányra? Miért okoz ez romantikus, sokszor heves kiabálásokba menő vitákat a politikai paletta jobb- és baloldalán?

A probléma gyökerét 1989-ben kell keresnünk. Mielőtt azonban nekiugranánk a témának, egy állítást le kell szögeznünk: az 1949-es alkotmány mítosza hazugság, nem több mint ócska, népbutító, demagóg lózung, amely csak a bűnbak (azaz az 1949-es alkotmány) kijelölésére jó, semmi másra. Ez a jelenlegi alkotmány csak a számában 1949-es, tartalmában (azon soron kívül, mely szerint Magyarország fővárosa Budapest) azonban 1989-es. Az akkori ellenzék, amelyik előkészítette és véghezvitte az alkotmányrevíziót, nem adott lehetőséget arra, hogy (Pokol Béla szavaival élve) az a „műparlament”, amelyik ezt a módosító-csomagot elfogadta, egyben odabiggyeszthesse a kész jogszabály címére, hogy ez az alaptörvény 1989-ben készült. Formailag tehát az 1949-es alkotmányt törölték ki teljesen, majd töltötték fel új tartalommal, gyakorlatiasabban szólva: a szocializmus füzetéből szépen kitépkedtek minden oldalt, és betoldottak helyére egy teljesen új és konszenzuson alapuló normaszöveget, amelyet az egész akkori ellenzék (legalább hallgatólagosan) elfogadott. Érezhető volt azonban az összekacsintás a háttérből; ezek (ti. a régi rendszer) ugyan elfogadta ezt a módosítást, de hogy nézne ki, ha ezt is mondanánk, hogy ez az ő alkotmányuk? Aki megnyeri a választást, az majd megoldja, és csinál egy újat helyette, ez pedig a preambulum szerint pedig marad ideiglenes.

Itt vagyunk 2011-ben, és még mindig 1989-es alkotmányunk van. De vajon baj ez? Sokan szeretik hangsúlyozni, mintegy a probléma gyökereként feltűntetni, hogy ez az 1949-es alkotmány az oka az ország minden bajának és gondjának. Nos, el kell hogy keserítsem azokat, akik ezt a szöveget eddig elhitték; ehhez az alkotmánynak semmi köze. Az pedig, hogy a számozása az 1989-es események miatt 1949-es maradt, önmagában nem jelent semmit; a hatályos Polgári törvénykönyvünk 1959-ben, a Büntető törvénykönyvünk pedig 1978-ban készült, mindkettőt több tucat alkalommal módosították már a rendszerváltás óta, de ezeknek a nagy kódexeknek mégis van valamiféle kontinuitásuk a korábbi állapotukkal, ez pedig a jelenlegi alkotmányról egyáltalán nem mondható el. A jelenlegi alkotmány tehát címezésében 1949-es, tartalmában inkább 1989-es, de a kilencvenes évek során még ezen a szövegen is módosítgattak az aktuálpolitikai széljárás szerint. Szabaduljunk meg tehát az utálatunktól, ez a normaszöveg nem tehet arról, hogy 1949-esként van címezve, holott tartalmában a szocializmusnak még csak a nyomát sem tartalmazza. Mi tehát a baj?

Mit kellett volna tennie az Antall-kormánynak? Az SZDSZ-szel megkötött paktum helyett inkább az egész alkotmányt kellett volna egy picit helyreigazítania, a címezést módosítania, és elég lett volna megtoldani egy új preambulummal; és ma ez az egész hisztéria az alkotmánnyal kapcsolatban fel sem merülne. Ezt a történelmi lehetőséget azonban a kétharmaddal alkotmányozó Horn-kormány, és az Orbán-kormány is több ízben elmulasztotta. Később, a Gyurcsány-kormány is szeretett volna alkotmányozni, de ezt a tervezetet a TASZ keresete ellenére sem kell kiadnia a minisztériumnak, mondván, ez nem közérdekű adat.

Ma azonban az Orbán-kormány nem az alkotmányt fejleszti, hanem az egész rendszert okolja. Azt állítja, minden bajunk forrása az alkotmány, amely Orbán szavaival élve nem más, mint „technokrata szabályhalmaz”. A jelenlegi alkotmánynak ugyanis kétségkívül vannak hibái, de ezek nem olyan hibák, amelyek egy józan revízióval ne volnának megoldhatóak – ez azonban nem igényel tagadást, nem igényli, hogy a politika az alkotmány, s így az alkotmányos rendszer egészét tagadja és utasítsa el. A kormánynak azonban szüksége van egy ideológiai keretre, ennek első lépése a NENYI, és befejező fázisa az új alkotmány elfogadása, ha kell az ellenzék nélkül. Félreértés ne essék: nem tagadom, hogy az Országgyűlésnek joga van alkotmányozni. A jelenlegi, orbáni értelemben „rossz” rendszernek ugyanis egyenes következménye, hogy az alkotmányozó hatalmat az Országgyűlés gyakorolja (az 1989-es alkotmány ekképpen rendelkezik). Ehhez nem kell nemzetgyűléssé, és egyéb romantikus fogalmakká alakulnia: ha akarná, egyszerű egyéni képviselői indítvánnyal is elfogadhatná az új szöveget, legitimitását elviekben senkinek sem szabadna kérdőre vonnia.

Ugyanakkor, ha átlépünk a tiszta jogtan oldaláról a politikai mezsgyébe, akkor viszont már figyelembe kell vennünk a kormány saját logikáját, mely szerint az alkotmány szent dolog, valami olyan, amihez kötődni lehet, hogy ne legyen az „technokrata szabályhalmaz”, sokkal inkább egy ország alaptörvénye. Ebből a szempontból tehát egyáltalán nem közömbös, hogy ezt az alkotmányt ki nyújtja be, hogyan fogadják el, és hogy egyáltalán ki ért vele egyet. A Fidesz nagyon jól tudja, hogy egyedül, még ha formailag meg is tehetné, nem alkotmányozhat – társakra (vagy társtettesekre?) van szüksége, hogy a politikai legitimációja is meglegyen ennek az alaptörvénynek. Jelen pillanatban azonban úgy tűnik, az LMP lehet a mérleg nyelve, mert ha ők nem vesznek részt a folyamatban, a nemzetközi sajtó attól lesz hangos, hogy a Fidesz a szélsőjobboldallal készít új alaptörvényt Magyarországnak. Ez pedig a még el sem készült normaszöveg hitelét gyorsan tönkre fogja tenni; ha az ellenzék valaha hatalomra kerül, azon fog dolgozni, hogy ezt a rendszert (a Fidesz új alkotmányát) eltörölje, és újat építsen a helyére. Biztos, hogy szükségünk van erre?

Tartok tőle, hogy a Magyarország húszadik százada, elejétől a végéig folyton a rendszerek megbuktatásáról és újjáalakításáról szólt, és ebből a történelmileg igencsak tanulságos gödörből az új kormány nem kíván kilépni. Sokkal inkább megint, ha csak szimbolikusan is, de rendszert vált, egyszerűen lejártnak nevezi a régit és minden bajunkért ezt okolja. A kormány tehát kényelmetlenül érzi magát abban a közjogi rendszerben, amelyben korábban már ő is kormányozott, és zavarosnak titulálja azt a húsz évet, amit a jelenkori magyar demokrácia a háta mögött hagyott. A történelmi hibákból a Fidesz nem tanulni akar, hanem doktriner módon oktrojál egy alkotmányt annak elfogadtatása helyett. És ez már nem csak politikai értelemben óriási hiba.

Főleg azért hiba, mert úgy tűnik, a kormánypártnak halvány fogalma sincsen arról, milyen alkotmányt szeretne. Az utóbbi hónapokban semmi mást nem tudtunk meg, csak sok-sok ötletelést a kétkamarás parlamentről, a magzati élet védelméről, a családi választójogról, de arról még szó sem esett, hogy az államszervezetben kellene-e változtatás, az alapjogi fejezetet hol kellene módosítanunk, vagy hogy esetleg a társadalmi részvétel eszközeit hol kellene tágítanunk avagy szűkítenünk. Inkább úgy tűnik, a Fidesz okulván sikertelenségeinek okaiból, egy tömör és éppen ezért aránytalan alkotmányszöveget szeretne („magalkotmány” koncepció), amelynek tartalmát kétharmados törvényekkel töltené fel. A Fidesz tehát alkotmány címén egy gumiszabályokkal telerakott, üres lózungokkal teli alkotmányt szeretne, amit legalább szeretni lehet, mert „szép”, de használni annál kevésbé. Nem: egy alkotmánynak nem ez a feladata.

Az 1989-es alkotmányszöveg az idő fogságában, alig pár hónap leforgása alatt készült. Az eddigi történelmi tapasztalataink azt mutatják, igazán jó és időtálló alkotmányt rövid idő és nagy politikai-történelmi nyomás alatt lehet készíteni – amely még a legelfogultabb hozzáállás szerint sincsen meg. Magyarországon nagy bajok vannak, társadalmi és gazdasági bajok, de alkotmányozási kényszer nincsen. A Fidesz ráadásul éppen ennek a jelenlegi alkotmánynak a száz százalékos kihasználásával (obstrukció, népszavazások, alkotmánybírósági indítványok) jutott el idáig; lett ennek az országnak a kormányzó hatalma. Így, mióta a kezükben a kormány, teljességgel ellentétes az érdekeikkel, hogy ezt a receptet bárki is lemásolja róluk.

A Fidesz tehát nem egy új, szilárd rendszer alkotmányos alapját, sokkal inkább a 2010-es tavaszi győzelem pillanatképét szeretné új alkotmányában rögzíteni. Ez pedig sokkal inkább egy politikai párt törekvése a hatalom megtartására, mintsem egy józan ítélőképességgel rendelkező alkotmányozó hatalom döntése az ország jövőjéről. Ebben a szellemben pedig nem lehet időtálló alkotmányt készíteni.

44 komment

Címkék: orbán fidesz törvény alkotmány


A bejegyzés trackback címe:

https://archiregnum.blog.hu/api/trackback/id/tr592658013

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2011.02.13. 17:50:52

Nos, szerintem az elméleti felvetések egy nagyon szűk réteget érdekelnek, végső soron inkább az ellenzék konzekvens elhatárolodása szorítja az új alkotmányt a fidesz sarokba egypártalkotmányként.

Ennek az egypártpapír-imázsnak egyetlen ellenszere a mérsékelten konstruktív parlamenti hangulat miatt a népszavazás lenne, hisz közvetlen legitimációt szerezhetne az alaptörvény. Ezt viszont Orbán szemlátomást nem meri meglépni - hiba.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2011.02.13. 18:20:03

Szerintem a Fidesz úgy áll az alkotmányozással, mint amikor Gombóc Artúr volt a Mikulás: üreges csokit, tele csokit, töltött csokit, mindent szeretne. Ami vad ötletelésnek tûnik az szerintem a bôség zavara, bármilyen csokit kérhetnek, és most nagyon válogatnak.

Ebbôl én úgy gondolom, hogy valóban elhiszik, hogy az új Alkotmány képes lesz megváltoztatni az egész országot: ha beleírják, hogy ezeréves hagyomány, akkor máris tízmillíó embernek lesz ezeréves hagyománya, vagy ha alkotmányos királyságnak definiálják az Alkotmányban az államformát, akkor visszaáll a XIX. század, és egycsapásra lesz nagy- és kispolgárság, nemesség.

Éppen emiatt én nem kérdôjelezem meg azt sem, hogy valóban elhiszik, hogy a meglévô alkotmány vezetett a mai társadalmi helyzethez, mintegy keretet adva a jelenlegi és az elmúlt 20 év politikai erôinek ahhoz, hogy ilyenné formálják az országot. Mert a magyar politikusok tényleg elhiszik, hogy ôk formálják a társadalamat, országot, hogy az általuk hozott törvények valós hatással vannak a folyamatokra, miközben ez az élet szûk területére igaz csak.

Összegezve én elhiszem nekik, hogy ôszintén hisznek egy új Alkotmány szükségességében, és azt is elhiszem, hogy egy más (tfh jobb, egészségesebb) társadalmi berendezkedés a céljuk. A hatalom megtartásához nincs szükségük az alkotmányra ugyanis, a választási törvénnyel kell babrálni ahhoz "minden szó benne van az európai választási törvényekben" alapon.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2011.02.13. 18:22:05

@Herr SturmLikudnik: nem bírom elképzelni, hogy nézne ki egy ilyen alkotányozó népszavazás.

Megírják a szöveget, és utána el kell dönteni, hogy jó -e, vagy bizonyos sarokpontokról egyenként kellene kérdést feltenni?

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2011.02.13. 18:28:21

@szomorutojas: az akotmányt véglegezi az OGY, utána egy az egyben népszavazásra bocsájtja, neked meg sima ikszelés, hogy igen/nem, fölötte a kérdés valami "akarja-e ön, hogy hónap reggöl életbe lépjen a 2011. évi x-ik törvény a magyar köztásaság alkotmányáról". Megismerhetőségre meg ott a net, pénzbő államokban (dánia) mindenkinek postázzák a megszavazandó szöveget is (ha minimálalkotmány lesz, ez nálunk is megoldható).
A részletek vitatására ugyebár ott a konzultációs időszak.

levee 2011.02.13. 18:39:26

Na, pont mikor kiposztoltam írta meg az index, hogy 12 pontos véleménynyilvánító papírkát kell majd beküldeni a fidesznek.

Nem lesz népszavazás, majd ez legitimálja...

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2011.02.13. 18:41:50

@szomorutojas:

A választási törvényeken limitáltan lehet matatni: lényegében csak a többségi elv és az arányossági elv közt lehet csúsztatgani, de ott bátran igény szerint, szabad pálya. Kisebb mértékben a választókerületek területén lehet bűvészkedni, előfordul kultúrnemzeteknél is. A jelöltállítás módszere minimálisan piszkálható egyfelé előnyös irányba. Az EBESZ-nek elég határozott elképzelései vannak arról, mi nem demokratikus már és akkor csak leshetsz mint Lukasenkó, ejtenek és kipofoznak a reptéri vendégváróból is, onnan hivatalosan csak és kizárólag az ellenzékedet támogatják.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2011.02.13. 18:42:03

@Herr SturmLikudnik: és ha az eredmény nemleges? újraírják, és elôlrôl kezdik?

levee 2011.02.13. 18:42:07

@szomorutojas: egyébként hidd el, tudnak az alkotmányon úgy hekkelni, hogy az nekik legyen jó, az utóbbi egy év az csak erről szólt (ld. 98%-os végkielégítések ügye, ahogy dühösek voltak nagyon, hogy az alkotmány módosítása ellenére a konfiskatórius adó + visszaható hatály alkotmányellenesnek találtatott). Persze, a választójogi szisztéma is benne van, de úgy tűnik, hogy ezt meg a családi választással akarják áthágni, ki tudja milyen sikerrel.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2011.02.13. 18:46:02

@levee: a NER hablatty szintjén legitimálja legfeljebb, lesz meló Szíjjártónak. Pár tág pontban az előzetes véleményezés nagyon nem azonos súlyú a törvényerőre emelő népszavazási megerősítéssel.

Túl biztosra mennek, túl sokat vesztenek.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2011.02.13. 18:48:06

@szomorutojas: aha. Gondolom ezért nem merik meglépni. Nem túl bíztató, ha ennyire nem bízik a népében a népére másodpercenként hivatkozó vezetés.

levee 2011.02.13. 18:49:06

@Herr SturmLikudnik: persze, hogy nem legitimálja, de azt fogják mondani: lám, mi ugyan megnyertük kétharmaddal a választást, ami hihetetlenül erős felhatalmazás, de még meg is kérdeztük arról a zembereket, hogy:

- ugye hogy ne adósodjon el az állam, igaz? IGAAAZ
- ugye, hogy Magyarországnak fel kell virágoznia, igaz? IGAAAZ
- ugye, hogy a családokat kell támogatni, igaz? IGAAAZ

stb.

Csak megfelelően demagógul kell feltenni a kérdést, és megfelelően demagógul meg lehet adni rá a választ, hogy hát ők tartottak konzultációt meg minden. Én is arra utaltam az írásomban, hogy ez az alkotmány hosszútávon halálra lesz ítélve mint alkotmány, ha ilyen érdekházasságok mentén lesz kialakítva, mint a mostani ötletelés és barkácsolás.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2011.02.13. 18:50:39

@Herr SturmLikudnik: Szerintem csupán a kampányra elkölthetô pénzösszeg szigorú betartatása, tehát a hatályos törvények betartatása is elég lehetne ahhoz, hogy az aktuális kormánypárt elônybe kerüljön.

Ezen felül a határontúliak szavazati joga legalább egy ciklusra biztosítaná az újraválasztást (felteszem, hogy egyrészt hálásak lennének az állampolgárságért, illetve hogy számukra nemigen van üzenete olyan pártnak, ami nem magyarajkúakban, hanem területben gondolkodik az országról).

Plusz egy liberálisnak tûnô cenzusos gondolattal is lehetne dobni a középosztály szavazatain.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2011.02.13. 18:51:16

@levee: családi szavazást meszeli alábbi kvázi-kötelező ajánlás: www.venice.coe.int/docs/2002/CDL-AD(2002)023-e.pdf

Ezt nem nyeli le az EBESZ.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2011.02.13. 18:51:31

@levee: Én nem azt mondtam, hogy az Alkotmány nem alkalmas arra, hogy bebetonozza a hatalmukat, hanem azt, hogy szerintem nem ez a mozgatórugó.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2011.02.13. 18:56:00

@Herr SturmLikudnik: 2.1. Equal voting rights: each voter has in principle one vote; where the electoral system
provides voters with more than one vote, each voter has the same number of votes.

A cenzusos ötletet is buktam :)

levee 2011.02.13. 18:56:39

@szomorutojas: ez egy jó kérdés, sokszor felvetődött már ez -- való igaz, mostanság nem az a trend, hogy az alkotmányokat megszavaztatják, nem jó, ha a kész szöveg közvetlenül a választókhoz kerül, holott a másik oldalról nézve pedig pont ez legitimálná a legjobban. Eléggé faramuci egy helyzet, sok a vita róla, vajon hogyan szabad alkotmányozni? A magyar közjogi rendszerben az alkotmány megváltoztatásához az Ogy. akarata kell, ő az alkotmányozó hatalom letétese.

"24. § (3) Az Alkotmány megváltoztatásához, valamint az Alkotmányban meghatározott egyes döntések meghozatalához az országgyűlési képviselők kétharmadának a szavazata szükséges."

Lehet ezen vitázni, én sem feltétlenül értek vele egyet, mert ha értelmezni akarjuk ezt a szakaszt, akkor az kisejlik belőle, hogy az általános szabályok vonatkoznak erre is, tehát kellene egyeztetni, stb., de ez a valóságban betarthatatlan. Másrészről meg ott volt a Lisszaboni-szerződés, aminél az íreket rákényszerítették, hogy másodszorra fogadják már el azt a cseszett alapszerződést, nem ért semmit se a szavuk. Nincsenek jó tapasztalatok az ilyen szerződések, alkotmányok megszavaztatásával kapcsolatban, tehát ezért alapvetően ódzkodnak tőle a kormányok. Egyszer kell lefutni a maratont az olimpián, utána 3 héttel lehet hogy utolsók lennénk. Valami hasonlót gondolnak a kormányok is, túlságosan illékony egy támogatottság, félnek visszaadni azt a biankó csekket, ha a nép másként dönt.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2011.02.13. 18:58:07

@szomorutojas: a jelenlegi kampányfinanszírozás épphogy könnyen kijátszható bárki által, mert a konkrét elkölthető pénzösszegen felül számtalan egyéb, el nem számolandó módon segíthetsz egy pártnak. Mondjuk egy haveri mágnás "önszorgalomból" lenyomtat egy országra való, téged népszerűsítő plakátot, újságot "ingyen", egy másik cég puszta lelkes aktivista minőségben ingyen terjeszti, ergo nem kell hivatalosan szinte egy fillért se költeni. Mit gondolsz eddig hogy tudta mindenki törvényesen kihozni 1 millió per képviselő összegből? :)

levee 2011.02.13. 19:00:24

@Herr SturmLikudnik: a Velencei bizottság csak véleményez, igaz, a politikai ráhatása elég erős. Én alapvetően azt sem hiszem, hogy találnak normaszövegbe illeszthető módot a családi voksra, mert önmagában egy rakás problémát felvet (határon túl levő szülők, fogyatékos gyerekek, elvált szülők, stb.), amit képtelenség lenne jól szabályozni. Minél kevesebb előfeltételt igényel egy választási rendszer, annál megbízhatóbb, a szavazási kedv is annál erősebb. Az emberek bizalmát az egészben könnyen kiütheti ez a családozás, és gyorsan a visszájára fordulhat az egész, ld. cigány családok, ezt biztos be fogja dobni a Jobbik. :)

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2011.02.13. 19:05:51

@Herr SturmLikudnik: Én úgy sejtem, hogy nem törvényesen hozták ki, csak holló-holló alapon sosem volt arra végrehajtói "akarat", hogy ezt megnézzék.

El tudom képzelni azt a hivatalos, legális utat, amivel akár a most hatályos törvények mentén sem lenne senkinek sem kedve "ingyen" nyomtatni.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2011.02.13. 19:07:30

@levee: mint említettem KVÁZI kötelező (hisz csak ajánlás és nem EU irányelv), de nem annyira politikai oknál fogva, hanem azért, mert az EBESZ/ODIHR munkaanyagának szerves része, szakmai mérce.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2011.02.13. 19:10:11

@szomorutojas: nem életszerű, hisz legfeljebb besétálsz a határon túli copy-generalba szórólapot gyártani, esetleg ottani haver számlája terhére.

A Jobbik/LMP is a szinte semmiből felépítette magát az OGY alatt, simán kiütve a vastagon pénzelt MADESZ torzszülöttet.

levee 2011.02.13. 19:14:46

@Herr SturmLikudnik: persze, de ez nem befolyásolja (szerény véleményem szerint) az egyenlőséget, mivel mindenkinek egyenlő a szavazata, a németeknél is felmerült már ez a szavazójog a családoknak. Itt lényegében arról van szó, hogy a családok érvényesíthetik a kiskorú gyermekeik választójogát, amelyik csak az életkori cenzus miatt nem engedné őket szavazni. Tehát anya-apa szavazati joga ugyanannyit ér, de a kiskorú gyermekek után járna még egy cédula, vagy még egy, kvázi képviselet módjára. Ez nem sértené az EBESZ feltételeit, persze nagyon elméleti síkon felskiccelve a dolgokat.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2011.02.13. 19:46:26

@levee: Hadd idézzek HSL által linkelt dokumentumból:

1.1. Rule and exceptions
Universal suffrage means in principle that all human beings have the right to vote and to stand
for election. This right may, however, and indeed should, be subject to certain conditions:
a. Age:
i. the right to vote and to be elected must be subject to a minimum age;
ii. the right to vote must be acquired, at the latest, at the age of majority;
iii. the right to stand for election should preferably be acquired at the same age as the
right to vote and in any case not later than the age of 25, except where there are
specific qualifying ages for certain offices (e.g. member of the upper house of
parliament, Head of State).

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2011.02.13. 20:52:33

@levee: ebben az esetben ez "átruházott" szavazat lenne, ami felvet egy sor gyakorlati problémát, pölö a szavazat titkossága: a gyerek saját maga NEM töltheti ki, csak a szülő, azaz a gyerek (aki adott esetben mondjuk majdnem 18 és van saját véleménye) csak bízhat abban, hogy a szülő úgy szavaz a nevében a fülképen egyedül, ahogy ő szeretné. Amig pedig egy gügyögő csecsemő a gyerek, addig effektíve a legjobb hiszemű szülő is többszörös szavazat birtokosa lesz - ez egyértelműen sérti a szavazat egyenlőségének elvét és segíti a szavazatvásárlósdit...

levee 2011.02.13. 21:21:42

@Herr SturmLikudnik: ezt én értem és tudom is, mindenesetre Németországban ez a fajta szavazat majdnem megvalósult, de végül mégis lemondtak róla, pont ezek miatt az aggályok miatt. Az egyenlőség ugyanakkor nem sérülne, maximum a titkosság, de hát nincs is titkosság, mivel a szülő képviseli a gyermekét.

Baromság, én értem, ettől még nagyon igyekeznének megmagyarázni.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2011.02.13. 22:00:16

@levee: a szavazat titkosságáról nem lehet lemondani, ez nem csak ajánlás, hanem alkotmányos elvárás. És könyörgöm még egyszer mondom: igenis sérül az egyenlőség. Egy ma született csecsemő szavazatát nem megbízottként adja le a szülő. Hanem helyette biankó bármit és kizárólag a szülő választói akarata érvényesül többszörösen. Ezt minek neveznéd?

levee 2011.02.13. 22:24:24

@Herr SturmLikudnik: ezt most miért nekem magyarázod? :-) én magam is egyetértek veled, én csak megpróbáltam felvázolni azokat az érveket, amiket a támogatói felhoznak majd. Biztosan lesz/van rá alkotmányos megoldás, főleg, ha az alkotmányt hozzá tudják tákolni.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2011.02.13. 22:34:52

@levee: nincs olyan megoldás, mert a szabad, egyenlő, titkos stb. választás elve bármilyen demokratikus alkotmányos rendszer kihagyhatatlan eleme, plusz a Koppenhágai Egyezményt aláírtuk, innentől EBESZ mércéhez vagyunk kötve. Ez kizárja a családi szavazást, nem véletlenül nincs ilyesmi SEHOL.

levee 2011.02.13. 23:40:31

@Herr SturmLikudnik: mondom, Németországban egészen komoly törekvések voltak rá, inkább ne tagadjuk ennyire hevesen, mert kinézem a fideszből, hogyha nagyon akarja, ezt is végrehajtja. Az, hogy mi van egy egyezményben, ld. médiatörvény, kurvára leszarják.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2011.02.13. 23:45:15

@levee: és aztán mi is lett a vége a fene nagy leszarásnak? Talán nem kéne mindenáron nagyot fingani és akkor nem lenne beszarás a vége.

levee 2011.02.13. 23:53:16

@Herr SturmLikudnik: én csupán arra próbáltam rámutatni, hogy az alkotmányjogban is változnak az aktuális trendek, Schanda is rámutat a cikkben, hogy 150 éve még a nők vagy éppen a jobbágyok (ha úgy tetszik az általános) választójoga volt közröhej tárgya. Amikor a konzervatív Paczolay benyögte az Ogy. ülésén, hogy ő suffrage universelt akar, Kossuth ezt gúnynak vette (az is volt).

Én sem támogatom az ötletet, ugyanakkor a folyamatot, pl. a nagykorúság alsó határának csökkentését igen. És ugyan valóban felmerül egy rakás probléma, de hogy is van az, hogy egy szülő jognyilatkozatokat tehet a kiskorú gyereke nevében, de ebben az esetben pont nem képviselheti őt? Amikről te beszélsz, az az utóbbi 40-50 évnek az eredménye, általános, egyenlő, titkos, stb. Sosem tudhatod, hogy mit hoz a jövő. Bár a családmodell inkább szétesni látszik, úgyhogy én sem tartom valószínűnek, hogy ez bekövetkezzen. De sosem lehet tudni.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2011.02.13. 23:54:17

@levee: borzalmas cikk. Tipikus ITT A SZENT ÖTLET, mindent alárendelünk oszt jónapot. Valamelyik helyen aszongya, hogy "elvi kérdéseknek nem lehet gyakorlati akadálya". Sztálin elvtárs se mondhatta volna szebben a transz-szibériai vasút nyomvonalának kijelölésekor.

Persze ifjú Jedi, csak akarni kell és menni fog, muhahaha. Isten óvjon az ilyeneketől.

levee 2011.02.13. 23:55:56

@Herr SturmLikudnik: tessék, találtam neked egy 1909-es cikket, Missouri államból, ami pont a nők választójogát hozza fel a családi választójog mellé.

query.nytimes.com/mem/archive-free/pdf?res=F40F14FB345512738DDDA90B94D0405B898CF1D3

levee 2011.02.13. 23:56:59

@Herr SturmLikudnik: khm. Ez elég gonosz volt. Schanda nem egy senki, ne beszéljünk így róla. Főleg, hogy a komcsikhoz aztán semmi köze nincsen.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2011.02.13. 23:59:42

@levee: tisztában vagyok a demokratikus etikett képlékenységével, még jobban a hatályos nemzetközi állásával, de ha már preferenciális census, akkor a magyar hagyományoknak és a józan észnek az adócenzus lenne megfelelő. Ezt is valami összeeurópai előkészítés után, hisz náluk is gond, hogy aránytalanul sok eltartott kerül a rendszerbe és lassan gerontokráciáva alakul az általános/egyenlő választójog jelenlegi olvasata.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2011.02.14. 00:00:52

@levee: allergiás vagyok az elmélet zseni "valakikre"

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2011.02.15. 01:01:43

@Herr SturmLikudnik:

Pontosan, ráadásul nagyon látszik a látszatpolitika, vagyis a szemfényvesztés.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2011.02.15. 01:18:34

@Herr SturmLikudnik:

""elvi kérdéseknek nem lehet gyakorlati akadálya"."

Ezzel azért elég nagyot esett a szememben Schanda Balázs.:-/ Miért nem közelíti meg a gyakorlat oldaláról? Magyarországnak jó, ha sok adózó állampolgára van, akik gondoskodnak arról, hogy szintén adózó állampolgárokat neveljenek a hazának. Tehát támogassuk jobban azokat, akik nagycsaládosok, a tetejében meg még nem is segélyből élnek. Ergo szóljanak bele hangsúlyosabban a kedves szülők abba, hogy ha már ilyen felelős és áldozatkész emberek, milyen felelős kormány legyen Budapesten. Ez tiszta sor lenne, azzal együtt, hogy kivitelezhetetlen, meg beszólnának.

levee 2011.02.15. 19:29:50

@Mj: én teljesen egyetértettem Tatával, szerintem sem jó ez az ötlet. Egy marhaság azt gondolni, hogy ez majd ösztönzi az embereket az "egészséges" családmodellre meg a sok gyermek vállalására. (Mellesleg Schandával már órán vitatkoztunk ezen egy sort, elég régóta mondogatja ezt, de nagyon korrekt ember és szerintem ő is csak felvetésnek szánta.)

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2011.02.15. 20:30:44

@levee:

Szerintem ebben fordított logika van: szóljon bele a politikába hangsúlyozottabban az, aki több gyereket nevel - nyilván elsősorban azokra gondolnak, akik adóznak is -, így a politikusok is kénytelenek lesznek olyan döntéseket hozni, amelyek kedvezőek a nagycsaládosok, nem mellesleg a nemzet és az állam szempontjából is. Ami alapvetően jó cél, csak kivitelezhetetlen, ezzel együtt sok nagycsaládos valóban úgy gondolja, hogy járható út lenne, köztük egy igen közeli családtagom is, akivel már jó sokat vitáztam erről.:)
Nem hinném, hogy ezzel szemben bárkinek is megfordult volna a fejében, hogy azért fognak a szülők több gyermeket vállalni, mert milyen jó lesz még egy ember után szavazni.:)

levee 2011.02.15. 21:30:52

@Mj: igen, de ettől függetlenül (én jogi szemszögből) nem tartom jó ötletnek, azért, mert nem a választójog eszközeivel kell a népesedést befolyásolni. Pláne nem a politikai viszonyokat, ugyanis azok nagyon-nagyon érzékenyek a torzulásokra. Akarva-akaratlanul "eligazságtalanodna" a rendszer, és hamar ott tartanánk, ahol Anglia. A politikusok innentől már jobban meg akarnának felelni a családi választóknak (több ígéret, több bla-bla, ha érted mire gondolok), mint eddig a nyugdíjasoknak. Őket is a szociális helyzetükkel lehet a legjobban megfogni, ne váljanak ezzé a családjaink is.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2011.02.15. 22:27:27

@levee:

Nem is írtam, hogy jó ötlet, én csak a célt tudom megérteni.:) Viszont szerintem a nyugdíjas szavazatvásárlásnál produktívabb, ha a politikusok bármilyen módon az adózó nagycsaládoknak kedveznek.

Donna (Cara)mba 2011.02.16. 19:27:27

Tudja a csuda, miért jön ki a könyökömön ez az alkotmányozási láz....

Talán Levee utolós mondata miatt? (amivel teljesen egyetértek):

"A Fidesz tehát nem egy új, szilárd rendszer alkotmányos alapját, sokkal inkább a 2010-es tavaszi győzelem pillanatképét szeretné új alkotmányában rögzíteni. Ez pedig sokkal inkább egy politikai párt törekvése a hatalom megtartására, mintsem egy józan ítélőképességgel rendelkező alkotmányozó hatalom döntése az ország jövőjéről. Ebben a szellemben pedig nem lehet időtálló alkotmányt készíteni."

Nekem, szegény halandó, pór párának, az alkotmányozási procedúrához mindig valami "új politikai korszak" eljövetele asszociálódik (akár forradalmak győzelemre jutása, akár államforma megváltozása, stb. után - pont forradalom vagy háború következtében, vagy dinasztia-váltás okán), szóval "valami új" kezdődik.

A 2010-es választást ugyan fülke-forradalomnak nevezik, de lássuk már be: ez nem volt forradalom, és az erőviszonyok bebetonozási törekvése még nem jelenti azt, hogy ez a 2/3-ad örökké tartani fog, egy ember abból le nem olvad...

Olyan érzésem van emiatt, mintha ezen is túl kellene esnünk, nekünk, állampolgároknak, mint egy fogtömésen. Bár a fogtömés rossz példa, mert az elvben és gyakorlatban is értünk történik:)

Mindegy, essünk túl rajta;)
Hisz elkerülhetetlen.
süti beállítások módosítása