HTML

Archiregnum

Minden társadalom rendelkezik a legsúlyosabb bűnöket felsoroló listával. Ezen bűnök némelyikét a társadalmi rend szövetét szétromboló tettek elítélése határozza meg. Némelykor pedig a bűnöket a vezetők szabják meg, hogy saját helyzetüket állandósíthassák.

Legújabb posztok

  • Tata86: @Counter: Én csak arra akartam célozni, hogy nem tépik egymást mint két cigányasszony. Ettől még ... (2018.11.13. 11:27) Akinek egy ribanc az exe
  • Tata86: @Counter: Jegyezzük meg: Biszku nem a koncepciós perek miatt állt a bíróság előtt, hanem a komcsi ... (2018.11.12. 17:35) No land for old SS
  • Counter: @Tata86: Ismerkedjünk meg az egységes szuverenitás szocialista állam- és jogelméleti tanával. A s... (2018.08.16. 12:17) Mindennapi kondícionálás
  • Counter: @Tata86: Nem elég Kunhalmi, most még Karácsony is előkerül?! Jellemző, hogy a "Karácsony" nevet o... (2018.08.15. 11:26) Mellek és bérek
  • Counter: @Tata86: Akkor Nagy mindig is olyan komcsi lesz, akinek helyén volt az esze, már akkor is. Békés ... (2018.07.31. 19:12) Nagy Imre emlékezete

Utolsó hozzászólások

  • Tata86: @Counter: Én csak arra akartam célozni, hogy nem tépik egymást mint két cigányasszony. Ettől még az MSZP-ben is valószínűleg látják, hogy ebből a v... (2018.11.13. 11:27) Akinek egy ribanc az exe
  • Counter: @Tata86: Ezek jobbak, mint a PS/888 kombó, vagy nem? Amit az MSZP-DK csinál, az politika lett volna mondjuk legkésőbb 2006 előtt. Ma cargo cult. (2018.11.13. 10:47) Akinek egy ribanc az exe
  • Tata86: @Counter: Olvass el néhány cikket az Alfahíren a szakadárokról(, vagy ugye a kurucon az ortodoxokról). Azért más hangnem. Ráadásul úgy gyalázkodnak,... (2018.11.13. 10:34) Akinek egy ribanc az exe
  • Counter: @Tata86: Dehogynem vonják meg. A demokratikusoldalazás az LMP-vel és a Momentummal szemben: revolverezés. Azt jelenti, hogy "csatlakozz vagy nem vag... (2018.11.13. 10:13) Akinek egy ribanc az exe
  • Tata86: @Counter: Márpedig nem vonják meg. Szépen mindig kiemelik, hogy "demokratikus pártok", "demokratikus oldal", amiben az új fiúk is benne vannak. Ez n... (2018.11.13. 09:29) Akinek egy ribanc az exe
  • Counter: @Tata86: Az LMP-től és a Momentumtól ne vonnák meg a demokratikusellenzékitáborhoz való tartozás jogát? Hát dehogynem. A különbséget abban látom, h... (2018.11.13. 08:17) Akinek egy ribanc az exe
  • Tata86: @Counter: Ami azt illeti az MSZP és társai viszonylag civilizáltan szakadtak-szakadnak. Túl nagy sárdobálás nincs, csak néha egy kis beszúrás a mási... (2018.11.12. 17:42) Akinek egy ribanc az exe
  • Utolsó 20

2009.07.27. 20:01 mefisto

Félrevezetés, mítoszgyártás, hisztériakeltés

 

Ezek voltak Peter Weiss, Szlovákia budapesti nagykövetének reakciói a nyelvtörvény kapcsán megfogalmazott magyar bírálatokra. A diplomata szerint a kétoldalú kapcsolatokat – szlovák részről – semmi nem fenyegeti, Szlovákia továbbra is szeretettel várja a magyar turistákat, akiket a nyelvhasználat miatt semmi esetre sem fognak megbüntetni.
A HírTV Kontraszt című műsorában a nagykövet megjegyezte, Szlovákia „nehezen viselte”, hogy a hatályba lépő szlovák nyelvtörvényt Magyarországon a náci nürnbergi törvényekkel hasonlították össze. Állítása szerint a törvény célja kizárólag a szlovák államnyelv használatának megerősítése; a szlovák szabályozás pedig szinte teljesen megegyezik a magyar nyelvhasználati törvényekkel. Weiss nyomatékosan hangsúlyozta, hogy a nyelvtörvénnyel kapcsolatos durva magyar bírálatok egytől egyig félrevezetésre épülnek, azok a mítoszgyártást és a hisztériakeltést célozzák. Végezetül a nagykövet kitért arra is, hogy a cseh nyelvet azért nem érinti a nyelvtörvény, mert ez utóbbit a szlovákok gond nélkül megértik.
Mindenekelőtt méltányolom Peter Weiss igyekezetét hazája nyelvi politikájának képviseletével kapcsolatban, ugyanis épeszű ember számára komoly nehézségeket okozhat egy ilyen nettó fasisztoid politika képviselete – főleg, ha mindezt egy olyan állam nevében kell ellátni, amelyet ma Magyarországon Jan Slota szimbolizál. Ezzel együtt nem tudom szó nélkül hagyni, hogy láthatóan a szlovák kormányzat és diplomácia tagjai számára is leküzdhetetlen akadályt jelent, ha racionális módon meg kell indokolni, hogy miért is van szükség a nyelvtörvényre.
Még ha el is vitatkozunk azon, hogy vajon a nemzetközi gyakorlat, vagy az európai közösségi vívmányok, az acquis communitaire szellemiségének megfelel-e ez az eljárás, a szlovák álláspont ténybeli csúsztatásai a napnál is világosabbak.
A nagykövet szerint a szlovák nyelvtörvény rendelkezései lényegében azonosak a magyar szabályozással. Ez az állítás – fogalmazzunk diplomatául – nem felel meg a valóságnak. A magyar jogrendben a magánszemélyek nyelvhasználatát a hivatalos eljárásokban a közigazgatási eljárási törvény szabályozza, amely kimondja, hogy az eljárás során minden magánszemélyt megilleti az anyanyelv használatának a joga. A szlovák fél szerint a törvény nem egy nyelv – a magyar nyelv – ellen irányul, hanem abszolút jelleggel a szlovák államnyelv helyes használatát védi. Ugyanakkor kiveszi a hatálya alól a cseh nyelvet, azzal az indokkal, hogy a szlovákok értenek csehül. Azonban ha a törvény valóban a szlovák államnyelv védelmét célozza, akkor ebbe a cseh nyelv használata sem férhet bele, ugyanis nyilvánvaló, hogy a cseh nyelv nem azonos a szlovák államnyelvvel. Végezetül a nagykövet kihangsúlyozza, hogy a magyar állampolgárságú turisták esetében a pénzbeli szankciót nem fogják alkalmazni.
Ebből az érvelésből egyértelműen levonható a következtetés, hogy a törvény valós célja kizárólag a felvidéki magyar közösség nyelvhasználatának akadályozása. Ugyanis ha a szabályozás célja valóban a szlovák államnyelv használatának védelme lenne, akkor ez a cél nem lenne összeegyeztethető a cseh nyelv használatával, vagy a magyar állampolgárok nyelvhasználatával.

Végezetül fel kell tenni a kérdést: mit keres Európa közepén egy olyan kultúra, amely a sajátján kívül semmilyen más nyelven nem hajlandó kommunikálni?!

8 komment

Címkék: hírtv szlovákia szlovák nyelvtörvény peter weiss


A bejegyzés trackback címe:

https://archiregnum.blog.hu/api/trackback/id/tr311270127

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.07.28. 10:48:15

"Végezetül fel kell tenni a kérdést: mit keres Európa közepén egy olyan kultúra, amely a sajátján kívül semmilyen más nyelven nem hajlandó kommunikálni?!"

Talán a franciák nem ilyenek? ;-)
Én inkább azt a kérdést tenném fel: mit keres Európa közepén egy olyan kultúra, amely még a saját nyelvét sem képes megvédeni, leggyengébb szomszédjától sem?

Omár · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.07.28. 12:41:09

@TaTa86.: Persze, sanyarú, de el kell ismerni: ez a kérdés is jogos. Persze ha rajtam állna... na, csak szavazzatok rám, majd meglátjátok! ;)

Amúgy a nevezett úriember egy akkora bunkó, hogy másnak nem is nagyon használható. De ez igaz a szlovák politikai "elit" döntő többségére is. Az a tapasztalatom, hogy a negatív fasizmus szalonképes ma Európában. Tehát: fogd rá valakire, hogy fasiszta, revízionista, és máris felléphetsz ellene fasiszta módjára... Röhej!

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.07.28. 12:59:48

@Omár:Oké, majd szavazok rád. (Omár Párt? :) )

Sosem szólt másról az antifasizmus. Amit ugye Sztálin talált ki. Na vajon miért?
Ugyanez az antiantiszemitizmus, és az antirasszizmus.

Egyébként vicces megnézni, hogy valóban mekkora címeres bunkók vannak hatalmon mindenhol K-Európában és mégis: jobban megy nekik mint nekünk. A különbség oka szerintem abban keresendő, hogy ők legalább nem utálják a nemzetüket.
Ha ősember módjára is, de legalább a sajátjaikért küzdenek.

mefisto · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.07.28. 13:11:26

@TaTa86.: Nem, "Új Párt" lesz a neve, és nem lesz nehéz elvtéveszteni, mert egyetlen más rubrika sem lesz a szavazólapon. :P

mefisto · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.07.28. 13:17:49

On:

Azóta Slotya kitalálta, hogy csak a "hivatalosan meghonosodott" magyar helyiségneveket lehet majd használni. Ami nem a település eredeti, ezeréves magyar nevét jelenti, hanem a 20 század elején rohamtempóban elnevezett szlovák megnevezések magyarított változatát.

Tehát Párkány pl nem lenne Párkány, hanem a szlovák Sturovo magyarosított változata, mondjuk Stúrfalva.

Ez az idióta megy előre, mint a tank, és mindenre lő ami mozog. (Meg arra is, ami nem.)

molaris 2009.07.28. 17:56:49

Na ugye!- ott sem jobb az elit agyi állapota mint nálunk.:)

Omár · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.07.28. 18:24:24

@mefisto: De egyszer majd visszafelé sül el ez a tank... remélem már nem kell sokat várni! :)

mefisto · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.07.28. 20:07:38

@molaris: De nem ám! Amikor otvospeter azon poénkodott, hogy Slotát kellene megválasztani SZDSZ-elnöknek, nos ez a politikai összehasonlítás nem a véletlen műve. :)