HTML

Archiregnum

Minden társadalom rendelkezik a legsúlyosabb bűnöket felsoroló listával. Ezen bűnök némelyikét a társadalmi rend szövetét szétromboló tettek elítélése határozza meg. Némelykor pedig a bűnöket a vezetők szabják meg, hogy saját helyzetüket állandósíthassák.

Legújabb posztok

  • Tata86: @MAXVAL bircaman közíró: Mindképpen látni akartad Gyurcsányt visszajönni a politikába, ezt pedig c... (2019.03.07. 14:15) EPP-Medve és a futócipő
  • Attilajukkaja: @Tata86: "Lehet, hogy mert nincs következménye?" Miért? A többieknél van? "Jelenleg a NER diktá... (2019.02.01. 09:59) Kognitív disszonancia-orgia az Dúró Dórával!
  • Tata86: @Counter: A frolicásban, Papp Danielben látom a politikai szándékot, és meg is tudom értrni, miért... (2018.12.21. 20:40) Alemberek
  • Tata86: @maxval bircaman balcán: Szerintem sem azok. A tőkével akkor lehetne érdemben tárgyalni, hajbókolá... (2018.12.20. 15:30) Emelem a nagy vakkal
  • Quastr IlIl: @Tata86: "Ez azért egyelőre sci-fi. " A különböző területeken máshol tart a technika, de van már ö... (2018.12.20. 09:04) Nemzeti konzultációt!

Utolsó hozzászólások

  • Tata86: @MAXVAL bircaman közíró: Mindképpen látni akartad Gyurcsányt visszajönni a politikába, ezt pedig csak a Fidesz tudja elérni. Exquisite choice, Sir! (2019.03.07. 14:15) EPP-Medve és a futócipő
  • MAXVAL bircaman közíró: @morph on deer: Amikor háború van, oldalt kell választani. Én tavaly se terveztem a Fideszre szavazni, de végül MZP győzött meg arról, hogy a Fid... (2019.03.05. 05:13) EPP-Medve és a futócipő
  • morph on deer: @MAXVAL bircaman közíró: “A Fidesz lényegének kb. fele számomra teljesen idegen, pl. a nacionalizmust ellenzem, a kényszeres antikommunizmust is, a... (2019.03.04. 21:35) EPP-Medve és a futócipő
  • Tata86: @MAXVAL bircaman közíró: Igazából semmire. :S Csak idevetsz egy-két lazán kapcsolódó mondatot. (2019.03.04. 20:41) EPP-Medve és a futócipő
  • MAXVAL bircaman közíró: @Tata86: Mire nem válaszoltam konkrétan? (2019.03.04. 18:20) EPP-Medve és a futócipő
  • Tata86: @MAXVAL bircaman közíró: Ez megint kinyilatkoztatás, ráadásul nem reagálsz arra, amit írtam. (2019.03.04. 17:53) EPP-Medve és a futócipő
  • MAXVAL bircaman közíró: @BiG74 Bodri: Komolyan hiszed, hogy érdekel a véleményed? Ha ezt hiszed, akkor nagyon nem ismersz engem... (2019.03.04. 16:33) EPP-Medve és a futócipő
  • Utolsó 20

2010.04.01. 14:13 Omár

Magánbörtön, magánhadsereg, magánország...

Az index egyik mai cikke foglalkozik azzal, hogy mennyivel jobbak a magánbörtönök körülményei akár az előzetesben lévőkénél. Ez elgondolkoztató, de nem abban az irányban, amire írták ezt a cikket valószínűleg.

Magyarországon már régóta, nagy számban léteznek őrző-védő magánhadseregek biztonsági szolgálatok, ez nem újdonság. Lassan ahhoz is hozzászoktunk, hogy ők őriznek mindent, a hivatalokat, kórházakat, sőt, a katonai létesítményeket is, ad absurdum. (Már csak a rendőrőrsök védelmét kéne megszervezni...) És, amint olvassuk is, jó pár magánbörtön is létesült, különféle szolgáltatásokkal kecsegtetve a tisztelt ügyfeleket.

Ezen utóbbihoz már végképp nem tudok mit hozzáfűzni. Azt már megszoktam, hogy jogi tanulmányaim messze állnak a valóságtól, de ez azért már mégis sok.

Évekkel ezelőtt, amikor Kóka János arról szónokolt, hogy Magyarországot úgy kell elképzelni, mint egy gazdasági társaságot, még mosolyogtam rajta, és csak legyintettem, mint a határtalan marhaságok hallatán már oly sokszor.

De sajnos most én tévedtem. Ha már a kórházakat, a rendfenntartást, a büntetés-végrehajtást is magánkézbe adjuk, akkor mi marad állami kézben? Miért kell ennyi adót fizetni, ha maga az állam lassan már semmit sem lát el alapvető feladatai közül? Csak nem azért, hogy jóllakassuk a sok mihaszna képviselőt, és persze kapcsolt vállakozásaikat, akinek kiszervezték a feladatokat?

Ha a következő kormány ez ellen nem tesz majd sürgősen, és nem veszi vissza állami kézbe ezeket a feladatok, akkor lassan nem lesz más hátra, mint bejegyezni a Magyarország Rt-t, az Országgyűlést Közgyűlésnek átnevezni, és kiosztogatni az állampolgároknak a kis részvényeiket...

15 komment

Címkék: politika magyarország társadalom szánalmas társadalmi bűn


A bejegyzés trackback címe:

https://archiregnum.blog.hu/api/trackback/id/tr841886894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jardel 2010.04.01. 22:15:50

Talán Te sem gondolod komolyan, hogy azért, mert van magánbörtön, az állam nem lát el elég feladatot... szerintem pont, hogy nagyon is sokat lát el és a magán és civil szféra szerepe kisebb az optimálisnál, aminek persze vannak objektív okai is. Arról ne is beszéljünk, hogy az állam ilyen mértékű szerepvállalása nem egy régi dolog - ezzel nem akartam újat mondani - és több területen is vannak működő alternatívái.
Az, hogy egy magánbörtön jó ötlet-e, szerintem az dönti el, hogy az állam saját maga meg tudja-e finanszírozni a beruházást, ill. a beruházás megtérülő-e. Férőhely mindenesetre már évek óta nem volt, igény volt rá, megoldást tehát kellett találni. Az, hogy jó-e, hogy ilyen körülmények vannak egy börtönben, gondolom elsősorban egy büntetés-végrehajtás elméleti kérdés, fogalmam sincs - mindenesetre a pocsék börtönöknek nincs elrettentő és javító hatásuk sem, az biztos.

Omár · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.04.02. 10:35:36

@jardel: Tudom, hogy nem új találmány a magánbörtön intézménye, de nem tartom célravezetőnek. Gondolj csak bele: ha egy szolgáltatást érdemes átvennie egy profitorientált magáncégnek, akkor az miért érdeke az államnak, hogy kiengedje a kezei közül? Persze nem hinném, hogy szükség lenne luxus-börtönökre, még ha kevés a férőhely, akkor is. Ne legyen különbség bűnöző és bűnöző között, ha ugyanolyan fokozatú büntetésben részesül, csak azért, mert több pénze van...

A fentebb említett dolog (vagyoni érdek) persze nem a börtönökre igaz a leginkább, hanem pl. a Bkv. jegyárusítására.

Azt se felejtsük el, hogy akkor van helye a közfeladatok kiszervezésének, ha annak még nincs kiépítve az infrastruktúrája, mert az az ami sokba kerül, de ha az már meg van, akkor kész ráfizetés azt átadni, hogy más hajthasson hasznot belőle. A rendvédelmi szerveknél és a katonaságnál pl. bőven meg van ez, de hagyják lepusztulni. Katasztrofális! Persze értem én: hatalmas üzlet őrizni a rohadó ingatlanokat, és ha már teljesen használhatatlanok, akkor jó olcsón túl lehet rajta adni. Aztán később persze mégis kellenek majd laktanyák, repterek, akkor meg lehet megint venni, fel lehet építtetni, és már kész is. Micsoda biznisz! Csodás. Csak éppen gyomorforgató.

Arma Gedeon2 · http://kitalaltujkor.blogspot.com 2010.04.02. 13:07:46

Van értelme magánbörtönnek, de egy feltétellel: az állam nem fizet az átadott elítéltek ellátásáért egy fillért sem. A munkaerejüket endegi át és a vállalkozó gazdálkodja ki abból a fenntartásuk költségét és a saját hasznát. Amennyiben jó üzlet, akkor közbeszerzési tárgyalásokon lehetne versenyeztetni őket, ki ad többet a "dolgozókért, tehát a börtönszektor az államnak nyereséges is lehetne.
Igaz, ez azért megfontolandó, mert megjelenne a korrupció (ma nincs?), a bírók érdekeltté lennének téve, hogy minél több embert minél hosszabb időre lecsukassanak...

Omár · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.04.02. 13:19:43

@Arma Gedeon2: Azért nem hiszem, hogy túl nagy biznisz lenne ez magán szempontokból. Szerinted a börtöntöltelékeknek átlagosan milyen szakképzettsége van, vagy munkamorálja? Valószínűleg ezek a nullához konvergálnak.

Miután pedig vannak alapvető emberi jogok, igen csak be van szűkítve az, hogy mennyit, és hogyan lehet valakit dolgoztatni. Az akarata ellenére pedig egyáltalán nem lehet, szóval ez itt megbukott.

Bemmbemm · http://nemzeti-radikal.blog.hu/ 2010.04.02. 13:27:40

@Omár: gyilkosok, pedofilok stb menjenek csak kubikolni és ha jól végzik a dolgukat, akkor és csak akkor esetleg kaphatnak egy kevéske ebédet, meg vacsorát!

Akiket megerőszakolnak, legyilkolnak nincsenek emberi jogaik, csak az elítélteknek?

Omár · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.04.02. 13:55:40

@Bemmbemm: Ez egy hosszú, és nehéz kérdés, de hidd el, a végére minden józan ember arra jut, hogy nekik is vannak jogaik. Persze én személy szerint úgy gondolom, hogy napi 8 órában dolgozniuk kéne (a hajléktalanokat is dologházakba vinném, mindenkinek jobb lenne), de szigorúan felügyelni a munka mibenlétét, és generálisan az egész folyamatot, hogy azért a munkatáborok szintjére ne kerüljünk. Az adott munkához megfelelő kalóriatartalmú, és normális ételt, valamint megfelelő védőfelszerelést és eszközöket biztosítani. Természetesen ezek költségeit a normális piaci áron számolt munkaóráikkal maguknak kéne "kifizetni", de amit azon felül teljesítenek, azt kapják meg. De a munka megtagadását nem tenném lehetővé. Valamire mindenki jó.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2010.04.02. 14:01:38

@Omár: A rabszolgaság is egész jól működött. Bár valamiért abbahagyták, szóval lehet benne valami.

@Arma Gedeon2: Az ötlet nem rossz, de nem tudom, hogy lehetne gyakorlatban megoldani.
Gondolj bele, egy elítélttel milyen munkát tucc végeztetni? Olyat amiért kint mondjuk 400 forintot fizetnél óránként.
Ha hozzáveszed, hogy fizetni kell az őrt, az infrastruktúrát, biztosítanod kell az emberi jogok érvényesülését, akkor elég nehezen fog kijönni a dolog.
Ha pedig az állam segít, akkor pedig ott a korrupció lehetősége...

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2010.04.02. 14:04:15

@Bemmbemm: A börtönökben nem csak gyilkosok és pedofilok vannak. Megjegyzem az emberi jogaikat nem a gyilkosoknak kell félteni, hiszen ők a börtönben is megtalálják a helyüket.

jardel 2010.04.02. 14:09:55

@Omár: azzal egyetértek, hogy alapvetően profitábilis tevékenységet (meg persze közhatalmit) nem érdemes kiszervezni, de ahogy Te is írod, akkor ha megvan az alap infrastruktúra. A börtönnél szerintem arról volt szó, hogy újat kellett építeni, ez pedig drága, a magánbefektető felépítette és az üzemeltetésből megtérül neki. Persze nem ismerem a részleteket. A BV-nek van egy sor gazdasági társasága is, ahol az elítélteket foglalkoztatják, ezek nyerségesek és folyamatosan javítják is a működésüket. A BKV-jegy árusítás ehhez képest más tészta, én sem értettem soha a logikáját. Van még egy pár ilyen ügy persze, de jobbról is tudok ilyet mondani, ha kell.

Omár · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.04.02. 16:01:47

@jardel: Ez oldalfüggetlen sajnos. A másik ilyen -jóval súlyosabb probléma- a parkolóhelyek kérdése. Társaságok szedik érte a csillagászati összegeket, és közben nem hogy nem fizetnek semmit be az utak felújításába, ami az ő tevékenységükhöz köthető járművek miatt válik szükségessé, és még a havat sem hajlandóak eltakarítani. Ergo a jelenlegi felállás egy igen sajátos jogi kreatúra: a kötelességek nélküli jogok! Na, ez tényleg tuti üzlet! Képzeljétek csak el: ugyanaz, mintha én kitennék az utcán találomra 1-1 jegyautómatát és egy táblát, hogy itt óránként mondjuk 400 Ft a parkolás. Néha végigmegyek az utcán, és felszólításokat teszek a szélvédőkre, amit ha nem teljesítenek, az állam (a bíróságok) kicsikarják nekem, ráadásult az alperes költségén. Hát nem frankó üzlet?

jardel 2010.04.02. 18:01:05

@Omár: teljesen egyetértek. Én teljesítettem is alkotmányos kötelezettségeimet és következetesen nem fizettem be a büntetéseket - hát jól megcsesztek. Kíváncsi vagyok, hogy az "új idők" jöttével hogyan változik a helyzet: marad-e ennyi helyen a Centrum, emberibb lesz-e a pótdíjazás, hogyan forgatják vissza a közterületek használatának díját a köz javára. Ez például tipikusan olyan tevékenység, ami nem igényel óriási beruházást, az önkormányzati parkolási - non-profit - társaság pl. jó megoldás. Persze tudjuk, hogy Kupper András movilját is a Centrum fizette...,

jaegtoer 2010.04.03. 09:25:17

Omár, nem értelek! Ezek az elvtársak úgy képzelik a magánbörtön vállalkozásokat is, mint a magán egészségbiztosítókat is, hogy központilag beszedik adó, járulék formájában a zsét, aztán törvényt hoznának rá, hogy milyen címen pályázhatnak ezen társaságok a támogatásra és aztán a törvénynek megfelelően átfolyatnák a lovét a magánzsebekbe. (persze ez most is így megy) Az egésznek a lényege, hogy a profit a magánzsebekbe vándoroljon, a kockázat meg maradjon az adófizetőknél. Ezért van vértolulásom akkor, amikor a fidesz nemzeti kockázatközösségről beszél, mert 1949-től működtetik a nemzeti kockázatközösség 'intézményét' és jól látható, hogy hova jutott az ország. Viselje csak mindenki egyénileg a kockázatot, aztán elteheti a profitját.
Tipikus példa az állami pénz elmagánosítására az az eljárás, hogy katonai és rendőrségi objektumokat, azaz fegyveres szervezetek ingatlanjait magán őrző-védő cégek "őriznek".
A magánbörtönök megvalósítása is azt a célt szolgálja, hogyan lehetne az állami költségvetés egyes tételeit (milliárdjait) magánzsebekbe törvényesen átszivattyúzni.

jaegtoer 2010.04.03. 09:48:43

Na, ennyire lehet más a politika (az LMP szerint).

www.origo.hu/itthon/valasztas2010/kampanynaplo/20100402-jogsertoen-buzditotta-vandorlasra-a-szavazoit-a-cm.html

Most már egészen biztos vagyok abban, hogy ezek is megélhetési politikusok akarnak lenni, és eszük ágában sincs más politikát folytatni, legfeljebb még több zsét lenyúlni a közösből.

jaegtoer 2010.04.03. 10:05:27

Ostoba, vagyok, és rosszindulatú. A Civil Mozgalom tette.
Elbujdosok. Választások után találkozunk.

Jó locsolkodást!

levee 2010.04.03. 11:08:07

Omár, általában egyet szoktam érteni a posztjaiddal, de itt most egy picit úgy érzem, hogy amiről írsz, az sokkalta inkább magánvéleményed, amivel nincs is gond, csak ebben nyilvánvalóan közrejátszanak a politikai események (BKV, meg a többi ügy).

Szerintem a magánbörtön egyáltalán nem rossz dolog, főleg, hogy a jelenlegi börtönök és fegyházak felszereltsége és kinézete nagyon szint alatt van az EU-s átlaghoz képest. Már maga a börtön javító-nevelő ereje is kétségessé vált a szakirodalomban, hát még a rossz körülményeké. Szerintem itt arra mennek rá, hogy a fogvatartottaknak könnyebb legyen majd a visszakapaszkodás a társadalomba, és persze benne van a disznóbb a disznónál elv is, ez sem kétséges. De önmagában ettől még szerintem nem elvetendő gondolat a magánbörtön.

Egyébként Kossuth is volt "börtönben". Hát az a börtön amiben ő volt, nagyjából egy magánbörtönnek felelne meg. Kapott bőséggel enni és inni, olvashatott könyveket és folyóiratokat, és leveleket is írhatott. Nem mehetett utcára, sehová, ez volt benne a "börtön".