HTML

Archiregnum

Minden társadalom rendelkezik a legsúlyosabb bűnöket felsoroló listával. Ezen bűnök némelyikét a társadalmi rend szövetét szétromboló tettek elítélése határozza meg. Némelykor pedig a bűnöket a vezetők szabják meg, hogy saját helyzetüket állandósíthassák.

Legújabb posztok

  • Quastr IlIl: @Tata86: :) A kérdés nyilván nem a technikai részletekre vonatkozott. Hanem erre : "Az a gond, hog... (2019.08.16. 14:32) Rövidhírek
  • Tata86: @Quastr IlIl: "Erre mondom én azt innentől fogva nincs értelme komolyan venni azt, amit OV mond a ... (2019.08.12. 20:49) Könnyűzenei kistotalitarizmus
  • Tata86: @Quastr IlIl: Hát matematikailag volt. A százalékok alapján. :) Viszont ehhez se hangulat, se pé... (2019.06.28. 21:11) Előválasztás 2019
  • Tata86: @Quastr IlIl: És ami a leggyalázatosabb: ez a vita már egy hónapja ott van a könyvjelzőim között, ... (2019.06.25. 16:55) Földi Pokol
  • Tata86: @Online Távmunkás: A kerületi polgármesterek témáját fogják kinyitni az egészen biztos. Szerintem ... (2019.06.24. 21:57) Előválasztás

Utolsó hozzászólások

  • Quastr IlIl: @Tata86: :) A kérdés nyilván nem a technikai részletekre vonatkozott. Hanem erre : "Az a gond, hogy tényleg csak a büszkebuzi és a primitívjobb nyil... (2019.08.16. 14:32) Rövidhírek
  • Tata86: @Quastr IlIl: "Te ezt hogy képzelnéd el?" Nem túl bonyi dolog, erről lehetne vitázni. Szépen kiáll néhány ember, aztán kifejtik a gondolataikat. Az... (2019.08.15. 18:54) Rövidhírek
  • Quastr IlIl: Donáth-ügy: Egy kicsit távolról indítok. A szexuális zaklatás legnagyobb problémája, hogy mivel az esetek 95%-ban intim helyzetben történik, ezért ... (2019.08.14. 18:01) Rövidhírek
  • Tata86: @Quastr IlIl: "Erre mondom én azt innentől fogva nincs értelme komolyan venni azt, amit OV mond a saját ideológiájáról." Oké, de ez már a legelejét... (2019.08.12. 20:49) Könnyűzenei kistotalitarizmus
  • Quastr IlIl: @Tata86: "Hogy van-e ideológia-szerű izé a cinizmus mögött?" Ok, de akkor mi az? Én annyit látok, hogy OV(vagy a mögötte álló emberek) fölismert biz... (2019.08.04. 16:23) Könnyűzenei kistotalitarizmus
  • Tata86: @Quastr IlIl: Hogy van-e ideológia-szerű izé a cinizmus mögött? Szerintem igen. Inkább fuzzy-logikával leírható, de ott vn az. Rengetegen támpdatják... (2019.08.04. 10:16) Könnyűzenei kistotalitarizmus
  • Quastr IlIl: @Tata86: "Nagyon hamar behúzta fülét-farkát, úgyhogy nem hiszem... " Ebben igazad lehet Orbán-beszéd: Baromi vicces, ahogy a rezsim próbál vmi ide... (2019.08.03. 16:14) Könnyűzenei kistotalitarizmus
  • Utolsó 20

2010.07.14. 23:33 mefisto

Metrómánia

 

 
Az alagútfúrási munkák befejeztével szétszerelik és raktárba szállítják a négyes metró két alagútfúró pajzsát – a hír kapcsán újra fellángolt a vita metrótémában. Az aktuális terv szerint a Keleti Pályaudvar csak ideiglenesen lesz a négyes vonal végállomása, a második ütemben továbbépítik a vonalat a Bosnyák térig. Vitézy Dávid a VEKE részéről ismét hangot adott véleményének, miszerint felesleges, idejétmúlt és pazarló a metróépítés, helyette a jóval olcsóbb felszíni kötöttpályás közlekedési fejlesztéseket kell támogatni. Jómagam ugyan nem vagyok képzett közlekedési szakember, de elég gyakran veszem igénybe a közösségi közlekedést, és Vitézy véleményével nagyon nem értek egyet.
A metróépítéssel szemben a kortárs közlekedési szakemberek ellenérzése teljes mértékben érthető. A metróépítés körülményes, hosszadalmas és drága, agyonvágja az összes többi közlekedési ágazatot, a megépült vonalak egyáltalán nem módosíthatóak – a bezárt New York-i vagy londoni metróvonalak képe pedig egy Budapest-kaliberű városnak maga a megtestesült rémálom. Egy rosszul megtervezett és kivitelezett metróépítés tehát évtizedekre gondot okozhat egy városnak. Tovább súlyosbítja a metró renoméját a Demszky-rezsim városfejlesztési politikája: amikor is a négyes vonalra nem állomásokat, hanem földbe ásott katedrálisokat terveztettek – napfénytetővel a tetejükön; vagy az egymástól utcasaroknyi távolságra eső Gellért téri, Fővám téri és Kálvin téri állomások leosztásának teljes értelmetlensége.
Ugyanakkor azt sem gondolom, hogy a villamos – vagy gyors-villamos – megoldhatná a főváros közösségi közlekedési kihívásait. A négyes metró ellenzői korábban azt is felvetették, hogy a négyes-hatos villamos bőven kiválthatja a metrót, mert nagyjából fedi az útvonalát és alig lassabb a menetideje. Ez nagyon igaz – de azt is látni kell, hogy a nagykörúti villamos a kapacitásának a legvégén van. A Combinók csúcsidőben csordultig tele vannak és a járatok alig egy-másfél percre követik egymást. Egyértelmű, hogy a körúti villamos ha az ég és a föld összeszakad, akkor sem tud nagyobb utasforgalmat bonyolítani, márpedig a ramaty közösségi közlekedés jövőbeni rendbetételével igenis számítani kell az utaslétszám esetleges emelkedésére. Ez a közlekedési tengely csak egyféleképpen tud nagyobb forgalmat bonyolítani: ha tehermentesítik egy metróvonallal.
És pont ugyanez a helyzet az Erzsébet híd és a Bosnyák tér közötti útvonalon. A hetes buszcsalád keretében lehet akármilyen csili-vili expresszjáratot hadrendbe állítani, vissza lehet építeni a villamost, a Thököly út és a Rákóczi út a felszíni közlekedéssel akkor sem tud nagyobb utasforgalmat kiszolgálni. A Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér között tehát kell a metró – azt nem lehet felszíni fejlesztésekkel kiváltani.
Persze a metró igénye nem jelenti azt, hogy ész nélkül át kell venni a Demszky-féle hülyeségeket! Az igényes és hatékony közösségi közlekedéshez nem kell sem földbe ásott katedrális, sem napfénytető az állomásra. Jobban belegondolva a hagyományos értelemben vett metróra sincs szükség, ugyanis egy kéregvasút is tökéletesen megteszi. Nem vagyok mérnök, de feltételezem, hogy a fúrópajzsos akciózás nélkül jóval olcsóbban jönne ki a projekt, ha csak az úttest alá vinnék a vonalat.
Minden emberi számítás szerint ősszel új korszak veszi kezdetét Budapesten. Remélem eljön az ideje a józan várospolitikai vitáknak is!

10 komment

Címkék: budapest metró veke négyes metró vitézy dávid


A bejegyzés trackback címe:

https://archiregnum.blog.hu/api/trackback/id/tr102152461

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.07.15. 21:45:18

Ácsi, ácsi...

A négyes metró a Duna alatt halad át, ott felejtős a kéregvasút, nem tud hullámvasútként hirtelen alábukni a folyónak, kell egy kellemetlenül hosszú és mély ív ehhez, a más metróvonalakkal való kereszteződésekről nem is beszélve.

A probléma amúgy ott kezdődött, hogy röviddel a gengszterváltás után a zoroszok felajánlották, hogy államadósságukat többek közt egy metróvonal építésével tudnák le velünk szemben. Mivel ez ingyé lett volna, naná, hogy nem kellett Dömszkíjnak, azóta meg csillagászati ára van az ilyen mókáknak.

Ergo sajna tényleg részleges STOP és irány a felszín, főleg, hogy kell a megrendelés a magyar buszgyártásnak. Majd ha lesz zseton, bel lesz fejezve a metro is és talán ükunokáink látni fogják.

mefisto · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.07.15. 22:25:09

@Herr SturmLiberator: A kéregvasutat én a Keleti utáni szakaszra értem a Bosnyákig és tovább. A Rákóczi út jelen állapotában nem okozna túlzott traumát, ha kiásnák az egészet és újjáépítenék.

A ruszkikra meg tényleg rábízhattuk volna, de az a vonat már húsz éve elment, most meg a mostani problémákat kell megoldani.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.07.16. 05:35:08

@mefisto: hát és a keletinél futó 2-es metrót hogy kerülöd ki? Bizony csak alatta tudod átvinni a 4-est és akkor megint ugyanott vagyunk, hogy leghamarabb a hungária körútnál tudod kéregvasút szintre hozni.

Szóval nem mond hülyeséget a VEKE, első körben tényleg sokkal olcsóbb a régi villamosvonal reaktiválásával bűvészkedni.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.07.16. 23:03:01

@Herr SturmLiberator: node ha a villamos elfoglal két sávot a Rákóczi úton, akkor mi lesz az autóforgalommal?

Egyébként a keletinél elég mélyen van a kettes szerintem (legalábbis a mozgólépcsô elég hosszú, ráadásul eleve kéreg alól indul le).

mefisto · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.07.16. 23:43:41

@Herr SturmLiberator: A Keletiig már megvan az alagút, sőt egy kicsit tovább is, és nincs olyan mélyen. Meg aztán a Stadionok után a Pillangó előtt is elég gyorsan feljön a felszínre.

@szomorutojas: "akkor mi lesz az autóforgalommal?"
P+R! Sook-sooooooook P+R!

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.07.17. 07:01:12

@szomorutojas: a keleti után a thököly út jön, ott meg valaha ment is villamos. a keleti és a kelenföld közt persze metyró köll az urbánus sűrűben.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.07.17. 07:25:34

@Herr SturmLiberator: Arra még sosem kaptam választ, hogy vajon miért nem lehetett a körvasút megállóit felújítani és kis, városi vonatokat küldözgetni körbe Kelenföldrôl Keletibe (és a Nyugatiba). majdnem minden déli és keleti autóutat keresztez, ráadásul ezeken az állomásokon vagy van parkoló, vagy lenne hely. Akár Érdrôl, Biatorbágyról indulva is lehetne, és máris nem a körúti villamost terhelnék a nyugati agglomerációból bejáró Pesten dolgozók. (jelenleg Déli-Moszkva-4-6, vagy 2-es metró az alternatíva)

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.07.17. 07:29:07

@mefisto: Van akár egyetlen P+R Budapesten?
Én hajlandó lettem volna kifizetni a kétszeres bérletárat, ha cserében tudok hol parkolni. Ehelyett nem vettem bérletet, és kocsival jártam be a városba...

A metró a Keletitôl kezd emelkedni, a Stadionoknál alig van már lent.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.07.17. 07:59:41

@szomorutojas:

"vajon miért nem lehetett"... hámmer ami kézenfekvő és logikus, az Abszurdisztánban tabu.

mefisto · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.07.17. 14:46:00

@szomorutojas: "Van akár egyetlen P+R Budapesten?"

Alig. Pedig szerintem lenne hely, és nagyságrendekkel lehetne javítani a helyzeten.