HTML

Archiregnum

Minden társadalom rendelkezik a legsúlyosabb bűnöket felsoroló listával. Ezen bűnök némelyikét a társadalmi rend szövetét szétromboló tettek elítélése határozza meg. Némelykor pedig a bűnöket a vezetők szabják meg, hogy saját helyzetüket állandósíthassák.

Legújabb posztok

  • Tata86: @MAXVAL bircaman közíró: Mindképpen látni akartad Gyurcsányt visszajönni a politikába, ezt pedig c... (2019.03.07. 14:15) EPP-Medve és a futócipő
  • Attilajukkaja: @Tata86: "Lehet, hogy mert nincs következménye?" Miért? A többieknél van? "Jelenleg a NER diktá... (2019.02.01. 09:59) Kognitív disszonancia-orgia az Dúró Dórával!
  • Tata86: @Counter: A frolicásban, Papp Danielben látom a politikai szándékot, és meg is tudom értrni, miért... (2018.12.21. 20:40) Alemberek
  • Tata86: @maxval bircaman balcán: Szerintem sem azok. A tőkével akkor lehetne érdemben tárgyalni, hajbókolá... (2018.12.20. 15:30) Emelem a nagy vakkal
  • Quastr IlIl: @Tata86: "Ez azért egyelőre sci-fi. " A különböző területeken máshol tart a technika, de van már ö... (2018.12.20. 09:04) Nemzeti konzultációt!

Utolsó hozzászólások

  • Tata86: @MAXVAL bircaman közíró: Mindképpen látni akartad Gyurcsányt visszajönni a politikába, ezt pedig csak a Fidesz tudja elérni. Exquisite choice, Sir! (2019.03.07. 14:15) EPP-Medve és a futócipő
  • MAXVAL bircaman közíró: @morph on deer: Amikor háború van, oldalt kell választani. Én tavaly se terveztem a Fideszre szavazni, de végül MZP győzött meg arról, hogy a Fid... (2019.03.05. 05:13) EPP-Medve és a futócipő
  • morph on deer: @MAXVAL bircaman közíró: “A Fidesz lényegének kb. fele számomra teljesen idegen, pl. a nacionalizmust ellenzem, a kényszeres antikommunizmust is, a... (2019.03.04. 21:35) EPP-Medve és a futócipő
  • Tata86: @MAXVAL bircaman közíró: Igazából semmire. :S Csak idevetsz egy-két lazán kapcsolódó mondatot. (2019.03.04. 20:41) EPP-Medve és a futócipő
  • MAXVAL bircaman közíró: @Tata86: Mire nem válaszoltam konkrétan? (2019.03.04. 18:20) EPP-Medve és a futócipő
  • Tata86: @MAXVAL bircaman közíró: Ez megint kinyilatkoztatás, ráadásul nem reagálsz arra, amit írtam. (2019.03.04. 17:53) EPP-Medve és a futócipő
  • MAXVAL bircaman közíró: @BiG74 Bodri: Komolyan hiszed, hogy érdekel a véleményed? Ha ezt hiszed, akkor nagyon nem ismersz engem... (2019.03.04. 16:33) EPP-Medve és a futócipő
  • Utolsó 20

2010.07.20. 21:08 mefisto

A láng felér az égig

 

 
Élménybeszámoló következik – meg színikritika. Szombat este volt szerencsém megnézni a komáromi Lovas Színház „Trója” című darabjának premierjét az Igmándi Erődben. Alapjában véve művészeti kérdésekben rém utálatos vagyok és nem szokásom nyakló nélkül osztogatni a dicséreteket – ez a darab viszont döbbenetesen jó volt. Ez volt az első előadás, amit lovas színházban láttam, ezért előre nem nagyon tudtam belőni, hogy a „lovas” jelző mit is jelent konkrétan. Nagyjából arra számítottam, hogy egy össznépi „Én kicsi pónim” feeling keretében kis tündi-bündi rózsaszín orrú pacik fognak galoppozni a színpadon, és tök aranyos lesz az egész – amiket majd a nézőtéren helyet foglaló tinilányok kedvéért majd a darab végén udvariasan megtapsolunk. Na ehhez képest kőkemény 30 cm távolságra – az első sorban ültem, középen – olyan lovasrohamokat zavartak le előttem, amitől még Clausewitz is elérzékenyülne.
A Lovas Színház részéről a darab kiválasztása, lovas előadássá és musical-lé alakítása nem volt éppen egy veszélytelen vállalkozás. A mozivászonra vitt hollywoodi giccsparádét nem hagyhatták figyelmen kívül, részben építettek is rá – szerencsésen kiszűrve a nivótlan elemeket. A lovas motívumok felvételére pedig ugyan a történet kiválóan alkalmas, az mégsem lehetett egy egyszerű feladat.  Az előadás helyszínének kiválasztása, a „természetes” díszletek megválasztása pedig roppant elegánsra sikerült: a szabadtéri színpad háttere, az Igmándi Erőd nyugati kapuja és környezete minden felesleges cicoma nélkül tökéletesen alkalmas az ókori Trója megjelenítésére.
A szereposztás kifogástalan. Akhilleusz szerepében Pintér Tibor megfelelő arányban vegyítette a színészi és lovaglói kvalitásokat. Helenaként Janza Kata szintén jól játszott, bár a sminkje sajnos kifejezetten előnytelenre sikerült. Feke Pál egy humán kaméleon – tökéletes átéléssel játszotta az agg Priamosz szerepét. Nem mellesleg a trójai király megformálásakor olyan jellemvonásokra is figyelmet fordított, ami például a hollywoodi moziból teljesen kimaradt. Feke Priamosza ugyanis nem a mozivászon politikailag impotens, totálisan naiv, és vezető szerepre alkalmatlan Priamosza volt, hanem egy olyan király, aki fiatalként Akhilleuszhoz hasonló féktelen harcos volt, és akit csak a kor, a kormányzati felelősség, meg a fiai iránt érzett aggodalom tett óvatos öregemberré.
Feke Páléval konzseniális színészi produkció Földes Tamás Agamemnonja: a vad ókori harcos és a kifinomult számító politikus egy személyben, akit öccsével, Menelaosszal – Berecz György – szemben nem a görög virtus és a sértett férfiúi hiúság hajt Trója ellen, hanem a kőkemény politikai racionalitás.
A maximumot hozta ki a szerepéből Buch Tibor – Hektor – és Bencze Sándor – Akhilleusz – előbbi a népe biztonságáért és jólétéért aggódó, békeszerető, de hazáját tűzzel-vassal védő herceg, utóbbi az Agamemnon háborús céljait a lehető legtöbb furfanggal és lehető legkevesebb vérrel megvalósító alvezér szerepében. Páris nálam totális hendikeppel indul, mint a csőkarú műagyú nyálgép diszkópatkány ókori megfelelője, aki nem tudja a helyén kezelni a túlmozgásos nyamvadt kis farkát, aminek következtében olyan bandaháború kerekedik, hogy mindenki meghal, csak ő marad életben – persze mindez az előítélet semmit sem von le Habentius György színészi tehetségéből.
A főszerepeken túl nem lehet szó nélkül elmenni a mellékszereplők gárdája mellett. A döntően 10-12, valamint 18-20 éves statiszták hatalmasat alakítottak: trójai gyerekként, görög gyalogosként, rohamozó lovasként egyaránt. A darab három órájának minden egyes mozzanata és eseménye óraműpontossággal volt megtervezve és végrehajtva; bárhová is néztem a tömegjelenetek forgatagában, sehol nem láttam egyetlen elnagyolt vagy félvállról vett mozdulatot sem. Ennek fényében viszont kifejezetten méltatlannak tartom, hogy a darab honlapja csak alig tesz említést a mellékszereplőkről: csak a lovasokat sorolja fel név szerint, a többi mellékszereplőt nem. A görög fegyverhordozóként hatalmasat alakító Mohácsi Márkról – főszereplőként – pedig egy fénykép sincs.
Külön laudációt érdemelnek a lovas jelenetek. A felvonultatott majd kéttucat hátas mindegyike teljes fegyelemben dolgozott végig – az egyszerű ügetéseknél, a gyors vágtáknál, a harci szekeres atrakcióknál és a lovasrohamok tömegjeleneteinél egyaránt – a lovasok így teljes egészében a színészi alakításra koncentrálhattak. A minőségi színpadi produkció egyébként nemcsak színházi teljesítményként volt értékelhető, hanem a nemzeti büszkeségemnek is kifejezetten jól esett: igazolva, hogy a magyar nemcsak a közmondásokban, a valóságban is lovas nemzet. Egy gonosz gondolat erejéig egyébként az a kép is beugrott, hogy ha Jan Slota esetleg egy tetemesebb alkoholmennyiség elfogyasztása után netán elvétené a célállomást miközben meg akarná mutatni a hatezer éves Nagyszlovák Birodalom határát, egy ilyen jó karban tartott magyar lovas egység vígan hazakísérhetné – szükség esetén akár a Kárpátokon túlra is.
A Trója hivatalos honlapja itt nézhető meg.

3 komment

Címkék: komárom trója komáromi lovas színház


A bejegyzés trackback címe:

https://archiregnum.blog.hu/api/trackback/id/tr352164570

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Scala 2010.07.23. 09:38:15

Tetszett ahogyan írtál erről, érzem, hogy magával ragadott! :-)

mefisto · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.07.29. 21:16:33

@Scala: Hajjaj, nem is akárhogy! Ha van rá lehetőség, szerintem nézzétek meg! Kihagyhatatlan!