Az író, az elmélkedő sanyarú, de egyetlen eszköze a képzeletek építése, az elméleti játszadozás. Így én is most egy álomképet építek fel a következőkben.
Egy jobb állam vagy államforma mindig is „napirenden” volt, amióta csak államok léteznek. A történelmi tapasztalatok jól mutatják, hogy egészében véve az autokratikus rendszerek a legmagasabb gazdasági potenciált, a legjobb termelékenységet tudták egy országból előhozni, ami bölcs irányítással egyben járt a népesség boldogulásával. Itt példa képpen a napóleoni Franciaországra gondolok. De éppen Napóleon példája is jól mutatja, hogy egy autokrácia addig stabil, amíg kiemelkedő képességű vezetője van. Ha ez a „zseni” nincs többé, a zseni rendszere sem, és gyorsan az enyészeté lesz, akár több tízéves fáradságos munka. E mellett az autokráciák természetükből fakadóan agresszívek, és már csak ezért sem lehet bármilyen módon autokratikus államban gondolkodni.
A demokrácia marad így, amire többnyire a szükséges csökevényként gondolnak, ami tele van erkölcstelenséggel, kapzsisággal, csalással, de legalább békés, és ezért nem okoz az országot elpusztító háborúkat. Így, ez egy kompromisszum, ahol a régió békéjéért áldozunk a belpolitikai oltáron. De ennek biztos így kell lennie? Talán nem.
Képzeljünk el egy olyan demokráciát, ahol kimondottan a konzervativizmus az alkotmányba lefektetett elsődleges alapérték, ami így az egész rendszernek gyökeresen más irányt adna, mint például a jelenlegi magyar alkotmány. Szűkebb kereteket, természetesen, de a szűkösség csak viszonylagos lenne, tekintve, hogy az alapvető emberi, polgári jogokat semmiben nem korlátozná a jelenlegiekhez képest. Korlátok pedig mindenhol vannak, és néha a szűkebbre szabott határok nagyobb szabadságot is adhatnak. A hatalmi ágak elválasztása is természetesen élesen megmaradna, mint a demokrácia elengedhetetlen alapfeltétele.
Amiben újat adna a jelenleg ismertekhez képest: szigorúbb felelősséget, első sorban. Ez a szigorított felelősség a pártokra, szakszervezetekre, egyes magán vállalkozásokra és a kormányzati szervekre lenne érvényes. A pártok gazdálkodása, elszámolási kötelezettsége, és a párttagsági nyilvántartások valódisága szigorúbbá válna. A szakszervezeteken belül nagyobb demokráciára kényszerítene a rendszer, hogy valóban a dolgozók által választott képviselők álljanak ki az érdekekért, és a képviseleti tagság semmilyen esetben sem válhatna el a gyakorlati, ágazati munka végzésétől, valamint az ágazatban eltöltött, foglalkozásonként, egyedileg meghatározott, hosszabb tartamú jártasság is feltétel lenne. A szigorúbb felügyelet alatt álló magánvállalkozások a bank- és hitelintézeteket érintené, amely során a jelenleginél jóval nagyobb biztonsági tartalék lenne előírva, valamint az egyes akciókat, új konstrukciókat előbb a pénzügyi felügyeleti szervnél be kéne vizsgáltatni, akik gyorsított eljárással vizsgálnák meg, hogy a hitelek esetén a kamatok nem túlzóak-e, valamint egészében véve, az akció nem ütközik-e gazdasági vagy egyéb etikettbe, jó erkölcsbe. Ez a vizsgálat a tervezett reklámokra is kitérne, ahol azt vizsgálnák, hogy azok nem félrevezetők-e, valamint a megfelelő korosztályhoz szólnak-e.
A kormányzati szerveknél a képviselők immunitását szűkítené a rendszer, és megszüntetné a politikai felelősség semmitmondó fogalmát a büntető törvénykönyvben szereplő tényállások megvalósítása esetén. Ezekben az esetekben nem lenne mérlegelhető, hogy mentelmi jogával hogyan rendelkezik az adott képviselő, avagy a parlament bizottsága vagy egésze. A képviselői és miniszteri fizetések egységesen a mindenkori diplomás alapbér háromszorosáig terjedhetnének, így a politika nem lenne megfelelő színtere a könnyű gazdagodásnak. A közbeszerzések, állami és önkormányzati megbízások, polgári jogi ügyletek szigorú, és minden esetben szükséges pénzügyi vizsgálat alá esnének, így a korrupcióra különös tekintettel. A képviselőknek, köztisztviselőknek, közalkalmazottaknak nem járna személyes szolgálati autó, azokat kivételes esetben lehetne csak használni, meghatározott távolsági körön kívül végzendő, elengedhetetlen munka esetén. Ebben az esetben is a csak sofőrrel. Akinek a helyi bejárás gondot okozna, az a helyi közlekedési eszközökre érvényes bérletet igényelhetne.
A szigorított intézkedések egy másik fontos része a választójogi cenzus lenne. Ez meghatározná, hogy 18 éves kortól szavazhatna a választási jegyzékbe felvett minden állampolgár. A választási jegyzékbe való felvétel egy teszt kitöltése lenne, amely szociológusok és pszichológusok által összeállított kérdéseket tartalmazna, amelyek alkalmasak annak mérésére, hogy az adott állampolgár képes-e a tudatos, felelősségteljes döntések meghozására. Ezt a tesztet bárki, bármikor kitölthetné, első alkalommal az érettségivel egybekötve (a 18. életévüket éppen betöltöttek esetén). Aki sikertelenül tölti ki a tesztet, az nem rendelkezne sem aktív, sem passzív választói joggal. Így ki lehetne szűrni azokat, akik csak félrevezetés, és egyéb hasonló alapján tudnának szavazni, illetve jelöltként akik nem tudnának önálló döntéseket hozni.
Ezzel ők nem lennének „másodosztályú” állampolgárok, mivel például, ha valakinek csak egy keze van, az nem kaphat jogosítványt, mert veszélyes lenne a közlekedésben. Ugyanígy miért bíznánk olyanra a legfontosabb kérdések egyikének eldöntését, aki arra képtelen. Ezzel egyéb jogai nem sérülnének, és ha bármikor úgy érezné, újra kitölthetné a tesztet, évente egyszer. Természetesen az oktatás is szigorúbb mércét kapna, mivel a kormánynak feladata, hogy 18. életévére minden iskolás rendelkezzen annyi tudással, belátással, hogy ezt a tesztet sikerrel kitölthesse. A teszt költségei természetesen többletet jelentenének a költségvetés számára, ám egy-egy rossz választás sokkal nagyobb károkat tud okozni az országnak.
Dióhéjban egy ilyen fonál mentén szerveződhetne egy új, XXI. századi társadalmi rend, ahol a múltat nem kéne megélni újra és újra, csak mert egyesek nem tanultak belőle. Ez a rendszer elősegíthetné egy dinamikusan fejlődő gazdaság kiépítését, a lakosság nagyobb jólété, úgy anyagi, mint szellemi vonalon is. Ennek az államformának a neve konzervatív köztársaság lenne.
Utolsó hozzászólások