Erdélyben és Romániában lezajlottak az érettségik. Ez még önmagában nem lenne ok arra, hogy írjak erről, azonban az eredmények meglehetősen furcsák lettek: a diákok 44%-a tett sikeres vizsgát(, kapott minimum 6ost). => Több mint a felük megbukott.
Hogy mi történt? Blaszfémia! Az érettségin tudást követeltek, a csalásokat pedig kamerákkal nehezítették. Ki is tört a balhé, az ellenzék teszi, amit az ellenzék szokott, a kormány viszont úgy tűnik a helyén van: "Daniel Funeriu oktatási miniszter szerint viszont idén első alkalommal történt meg, hogy a sikerrel megméretkező diákok becsületesen, kemény munka árán érdemelték ki az átmenő jegyet."
Másodszor vagyok úgy, hogy komolyan irigyelem a románokat: az először a feliratos filmekért, és most, hogy volt bátorságuk meglépni azt, amiben mi csúfos kudarcot vallottunk: szembenézni az oktatási rendszer valódi arcával. "Tükröt tartottak a középiskolások elé, és kiderült: ki hogy néz ki" – jellemezte az idei érettségit Dávid László, a Sapientia rektora.
Emlékezhetünk: mikor itthon bevezették az új érettségi rendszert, kitalálták, hogy senki sem bukhat meg, mert akkor még csúnyát találnának mondani a kormányra a diákok, és a T. Szülők. Így az érettségi funkcionálisan használhatatlanná vált. Ezt a gyönyörű szokást azóta is megtartották. Például történelem érettségin, ha ki tudod másolni a szövegből a helyrajzi fogalmakat, és évszámokat, továbbá mondatokat tudsz fogalmazni megvan a 3asod. Tanulni nem kell, felejtsd is el! A statisztikák virulnak, a tragikus végeredményt pedig mindig rá lehet fogni az előző kormányokra.
Matekból sem lehet jobb a helyzet, mert pl proginfón "kisegítő" tanegységeket kellett betenni azoknak, akik nem tudnak számolni...
Tehát nálunk pontosan ugyanilyen eredmények születtek volna (középszintű) érettségin, ha valóban tudást követelnének, és nálunk is felszerelnék azokat a kamerákat. De ehhez nem volt elég bátor sem az előző, sem a mostani kormány. Inkább hazudnak maguknak, a tanároknak, a diákoknak és a társadalomnak.
2011.07.05. 12:37 TaTa86.
Az igazság pillanata
11 komment
Címkék: oktatás románia hazugság érettségi oktatásügy
A bejegyzés trackback címe:
https://archiregnum.blog.hu/api/trackback/id/tr423041400
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
tudi 2011.07.08. 16:40:45
Hát minden elismerésem a románoknak, amúgy én azt sem értem, hogy mi a fenének két érettségi, bár én nekem már választanom kellett, de 2005-ben jórészt mindenki középfokút tett, de azért én tanultam rá, bár volt olyan osztálytársam, akinek még a tanári segítség ellenére is én segítettem a töri érettségin, az írásbelin persze. Bár én sokkal nagyobb szerepet szánnák a szóbeli érettséginek, mert ott tényleg a tudást kell nyújtani, bár ott is volt olyan, akit szó szerint inkább átrugdaltak, mint hogy mégegyszer visszajöjjön.
TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2011.07.08. 17:39:29
@tudi: Picit félreértettél. :o)
Egyébként az eredeti cikkben is benne van, hogy odaát is tervezik az kétszintű érettségi bevezetését. És én ezzel egyet is értek, jó dolog az a 2szintű.
Amivel nem értek egyet, hogy nálunk a középszint szintjét olyan alacsonyra tették, hogy művészet elhasalni rajta. Amit írtam a töriről, az nem túlzás, szó szerint így értettem. Hiába látszik a diákon, hogy rohadtul fogalma nincs a témáról, semmit nem tud. Ha mondatokban fogalmaz, kimásolja a tényadatokat a forrásból 3asnál rosszabb eredményt nem tud elérni.
Abban sem értek egyet, hogy növelnéd a szóbeli részét. Ugyanis a szóbeli mindig lutri, a diák könnyebben leblokkol és akkor ugrik az egész érettségije. Mondjuk abban igazat adok, hogy ott lehet a legjobban lemérni, hogy mennyire érti a témát...
Egyébként az eredeti cikkben is benne van, hogy odaát is tervezik az kétszintű érettségi bevezetését. És én ezzel egyet is értek, jó dolog az a 2szintű.
Amivel nem értek egyet, hogy nálunk a középszint szintjét olyan alacsonyra tették, hogy művészet elhasalni rajta. Amit írtam a töriről, az nem túlzás, szó szerint így értettem. Hiába látszik a diákon, hogy rohadtul fogalma nincs a témáról, semmit nem tud. Ha mondatokban fogalmaz, kimásolja a tényadatokat a forrásból 3asnál rosszabb eredményt nem tud elérni.
Abban sem értek egyet, hogy növelnéd a szóbeli részét. Ugyanis a szóbeli mindig lutri, a diák könnyebben leblokkol és akkor ugrik az egész érettségije. Mondjuk abban igazat adok, hogy ott lehet a legjobban lemérni, hogy mennyire érti a témát...
tudi 2011.07.08. 18:41:53
@TaTa86.:Hopp e felett én elsiklottam, ez is valami új "őrület" lehet, mint az ún. bolonyai rendszer, én nem vagyok annyira oda a kétszintű érettségiért. Bár annyira nem szidhatom, hisz középfokon elég jó eredményt értem el, sőt akkor még simán el is tudtam volna menni egyetemre, ma ez egy kicsit necces lenne.
TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2011.07.08. 19:04:50
@tudi: A megvalósítás volt alaposan eltoszva... Önmagában egyébként szvsz nagyon jó ötlet.
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2011.07.10. 00:10:40
@TaTa86.:
A fejkvóta miatt a felsőoktatási intézmények - mivel nem kötelező - nem követelik meg a vonatkozó tárgyakból az emelt szintű érettségit. Emiatt is vannak sorozatosan botrányok. Egyébként az egész érettségirendszer egy mentalitásbeli változást tükröz: elsősorban képességek elsajátítását akarják számon kérni (pl. szövegértés, kritikus forráshasználat) és nem a tényanyag bemagolását, ugyanakkor pedig nem is szánnak neki olyan előkelő szerepet, mint mondjuk Klebelsberg ideje alatt volt egy nyolcosztályos gimnázium esetében. Ma egy diplomával lenne egyenértékű egy '20-as évekbeli érettségi, de a mai doktori is csak egy 20 évvel ezelőtti diplomának felel meg. Szóval folyamatosan csak lefele igazodunk.:-/
A fejkvóta miatt a felsőoktatási intézmények - mivel nem kötelező - nem követelik meg a vonatkozó tárgyakból az emelt szintű érettségit. Emiatt is vannak sorozatosan botrányok. Egyébként az egész érettségirendszer egy mentalitásbeli változást tükröz: elsősorban képességek elsajátítását akarják számon kérni (pl. szövegértés, kritikus forráshasználat) és nem a tényanyag bemagolását, ugyanakkor pedig nem is szánnak neki olyan előkelő szerepet, mint mondjuk Klebelsberg ideje alatt volt egy nyolcosztályos gimnázium esetében. Ma egy diplomával lenne egyenértékű egy '20-as évekbeli érettségi, de a mai doktori is csak egy 20 évvel ezelőtti diplomának felel meg. Szóval folyamatosan csak lefele igazodunk.:-/
TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2011.07.10. 00:59:21
@Mj: "Egyébként az egész érettségirendszer egy mentalitásbeli változást tükröz: elsősorban képességek elsajátítását akarják számon kérni (pl. szövegértés, kritikus forráshasználat) és nem a tényanyag bemagolását"
Ezzel nem lenne gond. A baj az, hogy nem kell érteni az anyagot pl a 3asért. Kimásolod a nagybetűs szavakat(, mondat eleje megzavarhat), évszámokat(, amikor nem 4jegyű kicsit nehezebb), összegyúrod mondatokba, és kész.
Mellesleg Petynek a matekérettségije volt a legjobb: felírta a tanár a táblára a megoldást, a diákok lemásolták, aztán a tanár mindenkinek adott rá egy jegyet. Innentől tök mindegy, hogy milyen oktatási filozófiára esküsznek...
Ezzel nem lenne gond. A baj az, hogy nem kell érteni az anyagot pl a 3asért. Kimásolod a nagybetűs szavakat(, mondat eleje megzavarhat), évszámokat(, amikor nem 4jegyű kicsit nehezebb), összegyúrod mondatokba, és kész.
Mellesleg Petynek a matekérettségije volt a legjobb: felírta a tanár a táblára a megoldást, a diákok lemásolták, aztán a tanár mindenkinek adott rá egy jegyet. Innentől tök mindegy, hogy milyen oktatási filozófiára esküsznek...
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2011.07.10. 02:20:29
@TaTa86.:
Igen, ezzel tisztában vagyok sajnos.:(
Ez über gáz, konkrétan fegyelmi felelősségre vonásért meg sem kéne, hogy álljon a tanár.:-/ Én világ életemben utáltam a matekot - legalábbis amíg kötelező volt -, de akkor is megdolgoztam az érettségin az erős hármasért. (Akkor még egyszintű érettségi volt.) Szóval tanári színvonal nélkül valóban nincs mit tenni.
Igen, ezzel tisztában vagyok sajnos.:(
Ez über gáz, konkrétan fegyelmi felelősségre vonásért meg sem kéne, hogy álljon a tanár.:-/ Én világ életemben utáltam a matekot - legalábbis amíg kötelező volt -, de akkor is megdolgoztam az érettségin az erős hármasért. (Akkor még egyszintű érettségi volt.) Szóval tanári színvonal nélkül valóban nincs mit tenni.
sronti 2011.07.17. 20:48:41
@Mj: Ez a diploma-értékmérés szerintem nem működik. A változásra jellemzőbb, hogy míg korábban Magyarországon kevesek kiváltsága volt az egyetem, ami viszonylag egységesen magas színvonalon oktatott, mostanra a színvonal egyenetlenné vált, vannak olyan egyetemek/szakok, ahol tényleg érettségi színvonalon tanítanak., de vannak olyanok is, amikből a kikerülteknek semmi szégyellnivalója nem lenne egy húszas években végzetthez képest. Ami még változás, az a specializáció, minden területen észrevehető, hogy szakbarbárokat képeznek, akik viszont (jobb helyeken) tényleg mindent tudnak a saját területükről. Ráadásul a követelmények is nagyot változtak, más képességekre van szükség, mint a húszas években, például nem kell akkora adatmennyiséget fejben tartani, ezekhez ugyanis amúgy is hozzáférünk. Szerintem az egyetemeinkről ma is bőven kikerül annyi tényleg színvonalas képzést kapott ember, mint a Horthy korszakban, de ez már nem elég ahhoz, hogy a világ oktatásának élvonalában legyünk.
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2011.07.25. 22:50:13
@sronti:
"Szerintem az egyetemeinkről ma is bőven kikerül annyi tényleg színvonalas képzést kapott ember, mint a Horthy korszakban, de ez már nem elég ahhoz, hogy a világ oktatásának élvonalában legyünk."
Ezzel nem mondtál ellent, ahogy a korábbiakkal sem. A különbség az, hogy ma az egyetemeken főleg tömegképzés folyik, akkor pedig elitképzés volt, tehát nincs akkora renoméja egy mai diplomának, mint akkor. Mint ahogy a mostani középszintű érettségi és az akkori gimnáziumi érettségi megbecsültsége között is ég és föld van.
"Szerintem az egyetemeinkről ma is bőven kikerül annyi tényleg színvonalas képzést kapott ember, mint a Horthy korszakban, de ez már nem elég ahhoz, hogy a világ oktatásának élvonalában legyünk."
Ezzel nem mondtál ellent, ahogy a korábbiakkal sem. A különbség az, hogy ma az egyetemeken főleg tömegképzés folyik, akkor pedig elitképzés volt, tehát nincs akkora renoméja egy mai diplomának, mint akkor. Mint ahogy a mostani középszintű érettségi és az akkori gimnáziumi érettségi megbecsültsége között is ég és föld van.
sronti 2011.07.26. 00:08:07
@Mj:
"Ezzel nem mondtál ellent, ahogy a korábbiakkal sem"
Pedig igyekeztem. :)
Számban legalább annyi ember most is kap elitképzést, mint a harmincas években, _emellett_ van egy tömegképzés is, ami szükséges. Azt is kifelejted,, hogy az akkori elitképzés elég sok területen elképzelhetetlen volt a külföldi ösztöndíjak nélkül, ahogy most is vannak sokan olyanok, akik kimennek egy jobb egyetemre, majd egy darabig itthon próbálkoznak (aztán általában megunják). Ők azok egyébként, akik általában már az általános iskola, óvoda óta elitképzésben vesznek részt. Rajtuk kívül vannak még, akik az itthoni egyetemek néhány elitnek mondható szakán tudnak tényleg versenyképes tudást szerezni, valamivel többen is szerintem mint a harmincas években, bár ez nem nagy dicsőség, ha megnézzük tőlünk nyugatabbra a helyzetet..
Szerintem kicsit összekevered a relatív helyzetet az abszolúttal. Persze, hogy nagyobb megbecsültségnek örvendett az akkori érettségizett, mint a mostani, mostanra érettségije szinte mindenkinek van, akkor meg nem volt, de ez szerintem annyira nem rossz. Egy olyan változást akarsz túlegyszerűsíteni, és abszolút dimenzióba helyezni (régen az oktatás jobb volt) ami ennél sokkal bonyolultabb. Azt persze nem vitatom, hogy a harmincas évek világátlagához képest a magyar "oktatás átlag" jobb volt, mint a mai kor átlagához mérve a mai magyar oktatás, de ez inkább egy veszélyesen lassú emelkedés, mint egy hanyatlási folyamat. Csak reménykedni tudok benne, hogy a mostani kormány nem fordul vissza oktatásügyben is a múltba, mert az borzasztó nagy hiba lenne.
Ha olyasmit látok bele a kommentedbe, amit nem így gondolsz, akkor bocsánat, és kérlek javíts ki!
"Ezzel nem mondtál ellent, ahogy a korábbiakkal sem"
Pedig igyekeztem. :)
Számban legalább annyi ember most is kap elitképzést, mint a harmincas években, _emellett_ van egy tömegképzés is, ami szükséges. Azt is kifelejted,, hogy az akkori elitképzés elég sok területen elképzelhetetlen volt a külföldi ösztöndíjak nélkül, ahogy most is vannak sokan olyanok, akik kimennek egy jobb egyetemre, majd egy darabig itthon próbálkoznak (aztán általában megunják). Ők azok egyébként, akik általában már az általános iskola, óvoda óta elitképzésben vesznek részt. Rajtuk kívül vannak még, akik az itthoni egyetemek néhány elitnek mondható szakán tudnak tényleg versenyképes tudást szerezni, valamivel többen is szerintem mint a harmincas években, bár ez nem nagy dicsőség, ha megnézzük tőlünk nyugatabbra a helyzetet..
Szerintem kicsit összekevered a relatív helyzetet az abszolúttal. Persze, hogy nagyobb megbecsültségnek örvendett az akkori érettségizett, mint a mostani, mostanra érettségije szinte mindenkinek van, akkor meg nem volt, de ez szerintem annyira nem rossz. Egy olyan változást akarsz túlegyszerűsíteni, és abszolút dimenzióba helyezni (régen az oktatás jobb volt) ami ennél sokkal bonyolultabb. Azt persze nem vitatom, hogy a harmincas évek világátlagához képest a magyar "oktatás átlag" jobb volt, mint a mai kor átlagához mérve a mai magyar oktatás, de ez inkább egy veszélyesen lassú emelkedés, mint egy hanyatlási folyamat. Csak reménykedni tudok benne, hogy a mostani kormány nem fordul vissza oktatásügyben is a múltba, mert az borzasztó nagy hiba lenne.
Ha olyasmit látok bele a kommentedbe, amit nem így gondolsz, akkor bocsánat, és kérlek javíts ki!
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2011.07.26. 02:52:12
@sronti:
De miért akarsz ott is ellentmondani, ahol elég csak kiegészíteni?:P
Teljesen fölösleges ilyen hosszan értekezni arról, amit eddig is írtunk. A Horthy-korszakban azért is volt renoméja egy egyetemi diplomának, mert a kiváltságosoknak járt, igen kis %-ban. Ma szinte már ciki egy fiatalnak, ha nem jár valamilyen képzésre érettségi után. Akkor pedig még a gimnáziumi érettségit sem várták el egy átlapógártól. A nagyanyám mezővárosi bátyjánál nagy szó volt, hogy elvégezte a kereskedelmit, az meg egyenesen csúcs kategória volt, hogy a másik báty orvosnak tanulhatott, amíg el nem vágta a kezét egy TBC-s hulla boncolásakor, amibe belehalt. Szóval a helyzet az, hogy régen afféle úri kiváltság volt a gimnáziumi érettségi, a diploma és az értelmiségi pálya, ma meg annyira nyomják, hogy kifogyunk a tisztességes és olcsó gázszerelőkből. Mert az igények és szolgáltatások eltolódtak, mint ahogy az is megjegyzendő, hogy a világban végbemenő változásokkal mi is igyekszünk lépést tartani - lásd: az EU-átlaghoz képest még mindig kevés a diplomás, a nyelveken beszélő és a színvonalas tudást birtokló, önmagát folyamatosan képző, mobilis magyar -, viszont úgy tűnik, az akkori kihívásokra ebben a tekintetben valahogy jobb válaszokat tudott adni a Horthy-korszak, mint a rendszerváltás utáni teljes garnitúra a mostaniakra.
De miért akarsz ott is ellentmondani, ahol elég csak kiegészíteni?:P
Teljesen fölösleges ilyen hosszan értekezni arról, amit eddig is írtunk. A Horthy-korszakban azért is volt renoméja egy egyetemi diplomának, mert a kiváltságosoknak járt, igen kis %-ban. Ma szinte már ciki egy fiatalnak, ha nem jár valamilyen képzésre érettségi után. Akkor pedig még a gimnáziumi érettségit sem várták el egy átlapógártól. A nagyanyám mezővárosi bátyjánál nagy szó volt, hogy elvégezte a kereskedelmit, az meg egyenesen csúcs kategória volt, hogy a másik báty orvosnak tanulhatott, amíg el nem vágta a kezét egy TBC-s hulla boncolásakor, amibe belehalt. Szóval a helyzet az, hogy régen afféle úri kiváltság volt a gimnáziumi érettségi, a diploma és az értelmiségi pálya, ma meg annyira nyomják, hogy kifogyunk a tisztességes és olcsó gázszerelőkből. Mert az igények és szolgáltatások eltolódtak, mint ahogy az is megjegyzendő, hogy a világban végbemenő változásokkal mi is igyekszünk lépést tartani - lásd: az EU-átlaghoz képest még mindig kevés a diplomás, a nyelveken beszélő és a színvonalas tudást birtokló, önmagát folyamatosan képző, mobilis magyar -, viszont úgy tűnik, az akkori kihívásokra ebben a tekintetben valahogy jobb válaszokat tudott adni a Horthy-korszak, mint a rendszerváltás utáni teljes garnitúra a mostaniakra.
Utolsó hozzászólások