Ritka alkalom, hogy egy szimbolikus ügy kapcsán tisztességes vita is folyik. Valószínűleg azért, mert nem érdekel senkit, de ettől még örülök neki. Nagy Imre szobrát elköltöztetik a Vértanú teréről, visszaállítják a Horthy-éra installációját. Tehát hős volt-e a baloldali politikus vagy pribék, és hol van a helye? Reakció Trombitás és Jeszenszky vitájára.
Lelőve a poént: a saját álláspontom a két résztvevő között fekszik. A múlt megítélésében Trombitással értek egyet, míg Nagy mártíriumával kapcsolatban Jeszenszkyvel.
Múlt
Kommunistákkal kapcsolatban elkeserítően gyakran előforduló toposz, miszerint alapvetően ez egy hippi-eszme, csak éppen balul sültek el dolgok, illetve a mostoha helyzet kényszerítette bele a Párt szimpatizánsait mostoha cselekedetekbe. Ebbe kiválóan illeszkedik Nagy idealizált alakja. A Rákosi-évek után hatalmas megkönnyebbülést hozott a kormányzása. Tessék, itt az emberarcú kommunista! Nem is rossz dolog ez a radikális baloldali ideológia, csak hát kell hozzá egy megfelelő elvtárs.
Ezzel szemben a tény az, hogy Nagy élőben "nézte" végig a bolsevik forradalom kegyetlenkedéseit, majd tíz évvel később visszatért a SZU-ba, ameddig a front el nem érte Magyarországot. Eközben lezajlott a holodomor, jó néhány tisztogatás, és a GULÁG is éppen világkorát élte. Az emberarcú kommunista milliók erőszakos halálát nézte tevékenyen, miközben a gyilkos rendszer raglétráját mászta. A háború után segített bűnös fasiszta hazánkat átvezetni a proletárdiktatúrába, miközben a németek kitelepítésében is tevékeny részt vállalt. (Érdeklődés hiányában ez az epizód csak amolyan színfolt, de gondoljunk bele: ez a kis madársz@r mind a gyakorlatban, mind morálisan klónja volt a magyarországi holokausztnak. A németeknek szerencséjük volt: a Malenkij-robot áldozataival ellentétben őket Nyugatra indították dolgozni, pótolni a háborúban meghalt német lakosságot, nem Keletre meghalni.)
Mindezt figyelembe véve erősen megkérdőjelezhető, hogy Rákosival ellentétben, valóban galamb-lelkű naiv ember volt, nem pedig ugyanannak a gépezetnek egy szofisztikáltabb műszere. Ahhoz, hogy a bolsevizálás működjön, szükség volt mind a kettőre. Azért járna piros pont, mert a felcserélhető szerepekben Nagy a józsarut játszotta?
Emeljük ki, hogy Nagy diktátor volt. Sajnos nálunk még mindig az Igazságos Mátyás( fikciós szereplő) az ideális államférfi, és még csak törekvés se nagyon látszik, hogy elmagyarázzuk a népnek, miért rossz az egyeduralom. Ez az, ami itt is tetten érhető. Ha Nagy Imre jó proletárdiktátor volt, akkor ő a magyar történelem pozitív személyisége, noha pont az a diktatúra, amit legitimált, szabadította rá Magyarországra Rákosit. Igen, a diktatúra tud hatékonyabb lenni egy demokráciánál, ha jó diktátor vezeti, csak éppen nincs B-terv arra az esetre, ha nem.
Jeszenszky megemlíti, hogy Nagyot azért is rehabilitálni kell, mert Nyugaton elismerik(, csak úgy mint Horn Gyulát). Álláspontja profi diplomataálláspont. Ha átjön a régi ismerős és megdicséri a halott nagypapát, nyilván mi sem javítjuk ki, hogy egy asszonyverő alkoholista volt, aki szétverte a családot, és rengeteg szenvedést okozott, ha pedig az illetőtől még akarunk is valamit, akkor kirakjuk a papa képét, és még anekdotázgatunk is róla. Döntse el mindenki, az igazság itt mennyit ér, mennyire akarunk belemenni a konfliktusba. Magam részéről a tisztulást fontosabbnak tartom, ha a Nagy Testvérnek fontosak a komcsi ikonok, legfeljebb a balladai homály fenntartását érzem vállalható kompromisszumnak.
Mártírium
Teljesen más kérdés Nagy 56os szereplése haláláig. A tények: miután elsodorták az események Nagy Imre életében először államférfiként cselekedett és felnőtt a forradalomhoz. A magyar történelem persze tele van szerencselovagokkal, akiket elragad a hév, akár jó, akár rossz ügyért, azonban meglehetősen kevesen vannak, akik akkor is képesek voltak vállalni a következményeket miután lehiggadtak. Nagyot a börtönbeli viselkedése emeli egyértelműen a hősök közé.
Csak, hogy meglegyen a kontextus:
Kossuth hivatalos nemzeti hős. Annyira, hogy a Parlament is a Kossuth téren van. Ezt az említett államférfi azzal érdemelte ki, hogy trendi sármőrként belehajszolta Magyarországot egy megnyerhetetlen polgárháborúba, majd mikor vállalni kellett volna a következményeket(, nem mellesleg néhány saját gyártmányú katasztrofális döntés után), minden felelősséget Görgeyre hárított, ezután szerb nőnek öltözve, lopott pénzen elhagyta az országot. Pályáját megkoronázandó évtizedekig haknizott a kibicek rendíthetetlen magabiztosságával, életidegenebbnél éltigedenebb tervekkel borzolva a kedélyeket.
Horthy remek kezdés után megalázta magát(, és az egész nemzetet). 1944 októberében neki csak a győzelem vagy halál volt a választása, miután taktikusan végignézte a holokausztot és elégetett százezer honvédet a haza oltárán. Félreértés ne essen: ezt nem az ő bűnének tartom, más se csinálta volna jobban. De a következményeket vállalni kellett volna. Az emlékirataiban történt magyarázkodása inkább szánalmas mint felháborító.
Ami közös bennük, hogy mindkettő csak nyeregben érezte igazán jól magát, pedig az úr, a pokolban is úr!
De itt még nincs vége!
Ami Nagyot a legnagyobbak közé emeli(, no pun intended), hogy mindvégig megvolt a lehetősége behúzni a vészféket. Két év raboskodás, kínzások, terror alatt bármikor mondhatta volna: "Elvtársak, tévedtem! Önkritikát gyakorolok!" Ha ezt megteszi, akkor sem vethette volna senki a szemére, 56os szerepléséért akkor is hősnek tartanánk( ld: Alexander Dubcek). Így a miniszterelnök valóban egy Saulusból Paulusszá váló alak, aki nem egyszerűen szakított a korábbi bűneivel, de tudatosan mindent feláldozott a jó ügy szolgálatában.
Hogy a mártírium ne törölné ki az egész bűnös életutat? A keresztény erkölcs szerint bizony dehogyis nem! Különösen egy ilyen kompromisszummentes kiállás! Nagy Imre hős, és azért nem nemzeti, mert amit tett az nem csak egy nemzet keretein belül értelmezhető.
Utolsó hozzászólások