HTML

Archiregnum

Minden társadalom rendelkezik a legsúlyosabb bűnöket felsoroló listával. Ezen bűnök némelyikét a társadalmi rend szövetét szétromboló tettek elítélése határozza meg. Némelykor pedig a bűnöket a vezetők szabják meg, hogy saját helyzetüket állandósíthassák.

Legújabb posztok

  • Tesz Vesz XLV.: @Tata86: nem te voltál az, aki azt mondta hogy két dolgot nézel leginkább, két dologra figyelsz le... (2024.07.30. 16:21) Meme politika
  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @Tesz vesz XX.: Van valami konkrét kérdésed is vagy csak trollkodsz, gyurcsányista? (2024.05.27. 19:21) Shit-show
  • Tesz vesz XVIII.: @tesz-vesz: *** a jogosítvány se jár alanyi jogon. meg lehetne nézni a közutakat milyen állapoto... (2024.04.17. 13:30) Boldogkői csodálatos világa
  • tesz-vesz: @IdomitottFoka: ráadásul nem akárkiről beszélünk, hanem arról, aki pegasussal lehallgatott újság... (2024.04.09. 12:02) Magyar Péter szuperpozícióban
  • Tesz vesz XVI.: @Tata86: aki még a saját boldogkőis posztjánál se képes egy vitát végigvinni, aztán félévre rá nek... (2024.03.21. 17:38) Hősök tere vs Kossuth tér

Utolsó hozzászólások

  • Tesz Vesz XLV.: @Tata86: nem te voltál az, aki azt mondta hogy két dolgot nézel leginkább, két dologra figyelsz leginkább tibi atyára és hont andrásra? Nem fogtad ... (2024.07.30. 16:21) Meme politika
  • Tata86: @Tesz Vesz XLIV.: Nem fogtad fel, amit leírtam. Ugorj neki még egyszer! (Segítek: minden szót olvass el, azért vannak elírva. "... hogy engem nem tú... (2024.07.24. 09:23) Meme politika
  • Tesz Vesz XLIV.: @Tata86: most már nem túlságosan érdekel? ezekszerint most gerinced nincs vagy eszed, memóriád? nem te voltál az, aki azt mondta hogy két dolgot ... (2024.07.23. 15:33) Meme politika
  • Tata86: @Tesz vesz XXXVI.: 2 órát nem fogok meghallgatni. :( de ha leírod melyik részeket nézzem meg, azt szívesen megteszem. (Te továbbra sem érted egyéb... (2024.07.16. 11:30) Meme politika
  • Tesz Vesz XLI.: @Angyal András: sőt , g nagy lacika még félistennek is tartja viktort. tata is hamarosan leírhatja ezt, ha sokáig nézi hont andrást (2024.07.15. 15:27) Meme politika
  • Angyal András: Ugyanazt mondja MP is mint Viktor. csak ő tudja vezetni ezt az országot. Kormányzóképes (2024.07.11. 12:30) Meme politika
  • Tesz vesz XXXVI.: @Tata86: hont andrás azt mondta hogy ezt az országot ennél már jobban nem tudja vezetni senki orbánnál. ehhez mit szólsz? ezt is ki tudod magyar... (2024.07.10. 17:20) Meme politika
  • Utolsó 20

Címkék

168óra (1) 1956 (2) 1989 (1) 2/3 (1) 20 (1) 200 (1) 2006 (2) 2010 (9) 2011 (1) 2013 (1) 2014 (3) 2020 (1) 2022 (4) 2rk (1) 56 (1) ács tibor (1) áder jános (1) adó (2) afganisztán (1) afrika (1) aids (1) álhír (1) alkotmány (3) alkotmánybíróság (4) államelmélet (4) államosítás (1) állatkínzás (1) almássy kornél (1) álrendőrök (1) alsóház (1) alufólia (1) angela merkel (3) angol nyelvtudás (1) antiszemitizmus (1) apokalipszis (1) apponyi albert (1) április 5 (1) archiregnum (4) ars politica (1) árulás (1) ateista zsidók (1) áttörés (1) augusztus (1) augusztus 20. (1) auschwitz (1) Ausztrália (1) a kommunizmus áldozatainak emléknapja (1) a mi éveink (1) bajai videó (1) bajnai gordon (16) baka (1) baka andrás (1) balassagyarmat (1) balázs péter (1) balhé (1) ballib (7) balliberális (1) bank (1) banki konszolidáció (1) banki szolgáltatási díjak (1) bankszövetség (1) bárándy gergely (1) bárdossy lászló (1) barikád (1) bauer (1) bbc reporters (1) becsületsértés (1) belő piac (1) belügyminiszter (1) belügyminisztérium (1) béremelés (2) bethlen istván (1) betiltás (1) betyársereg (1) bevándorlás (1) bicikli (1) bicske (1) biden (1) bill gates (1) bíróság (1) bkv (4) blog (1) bokros lajos (2) boldogkői (1) boldog új évet kívánunk (1) bolívia (1) bolsevizmus (1) bomba (1) borg (1) bősz anett (1) botos (1) botrány (4) boytha györgy (1) brfk (1) budaházy györgy (2) budai bernadett (1) budai gyula (1) budapest (12) budapesti katonai ügyészség (1) budapest airport (2) bugár béla (1) bukás (1) bűnösök (6) bűnözés (6) büntetőjog (4) büntető törvénykönyv (1) burkini (1) camu nn hírügynökség (6) cdu/csu (2) célpont (1) cenzúra (1) cenzus (1) ceu (1) cigány (8) cigánybűnözés (3) cigánygyilkosságok (1) cipi livni (1) cirkusz (1) civil (1) civilizáció (1) cohn bendit (1) comingout (1) covid-19 (14) csáky pál (1) csalás (1) csapody miklós (1) csehorszag (1) cser palkovics andrás (1) csicska (2) csöcsök (1) cylonok (1) czeglédi ágnes (1) dávid ibolya (6) debreceni józsef (2) december 5 (2) deloitte (1) délvidék (1) demagóg (2) demagógia (2) dementor (1) demokrácia (16) demonstráció (1) demszky gábor (2) depresszió (1) dichotómia (1) diktatúra (3) dilemma (1) disztópia (1) DK (4) dk (1) Dobrev (1) dollhouse szindróma (1) donáth anna (2) draskovics tibor (3) drog (1) dúró dora (1) eb (1) echotv (1) eduardo rózsa flores (1) egészségügy (2) egyesült királyság (1) egyház (1) egyneműek élettársi kapcsolata (1) ek (1) elhúnyt (1) ellenforradalom (1) ellenzék (19) elnök (2) elnökválasztás (1) élőlánc (1) előválasztás (1) emberi jogok európai bírósága (1) ensz (1) építészet (1) epstein (1) ep választás (18) ep választások (7) erdélyi magyarság (2) érettségi (1) erkölcstagadás (1) ervin (1) erzsébet (1) EU (1) eu (2) euro (1) euró (1) Európa (1) európa (2) európai központi bank (1) európai tanács (1) európai unió (12) euro bevezetés (1) évértékelő (1) évforduló (1) evo morales (1) extraprofit (1) ez a csapat ez tényleg kemény (2) facebook (3) fail (2) falka (1) fasiszta (1) fasizmus (5) február 25 (1) felelősség (2) felnőtt (1) feloszlatás (1) felsőház (1) felvidék (1) felvidéki magyarság (1) felvonulás (1) feminizmus (1) féreg (1) feri (1) feudalizmus (1) fico (5) fidesz (87) fix-ár (1) fkgp (1) fn (1) foci (4) fodor gábor (1) foucault és szász (1) Franciaország (1) frank walter steinmeier (1) (1) fudan (1) galamus (1) gárda (2) gazdaság (3) gazdasági válság (2) gender (1) gery greyhound (1) géza (1) globalizmus (2) göncz kinga (1) gordon brown (1) görögország (1) groteszk (1) gusztos (1) gyász (2) gyerek (1) gyilkosság (2) gyirán istván (1) gyöngyös (1) gyöngyöspata (2) győr (1) gyurcsány ferenc (23) háború (3) habsburg györgy (1) habsburg ottó (1) Hadházy (3) haditengerészet (1) hagyó miklós (3) hajrá magyarok (1) halál (2) handó (1) harcos (1) harmadik világháború (1) három csapás (1) határon túli magyarság (2) hazugság (3) hazugságspirál (1) hellókarácsony (1) herényi károly (6) hetero (1) heti válasz (1) híd most (1) himnusz (1) hírcsárda (1) hírszerő (1) hírtv (8) hitel (2) hock zoltán (1) hoffmann (1) holland (1) holokauszt (4) hont andrás (2) honvédelem (2) Horn Gyula (1) horthy (1) horthy istván (1) horthy miklós (3) horváth csaba (1) hősi halál (1) hősök tere (1) humor (1) húsvéti versike (1) huxit (1) hvg (2) idegen (1) idf (1) igazságszolgáltatás (3) igazságügyi és rendészeti minisztérium (2) ii./iii. (1) iii./iii. (1) illiberális (1) illyés gyula (1) imf (2) index (3) indiai óceán (1) indulás (1) infláció (3) ingatlanadó (1) integráció (1) internet (1) irodalom (1) irónia (1) Isztambuli egyezmény (1) ítélet (5) ítélőtábla (1) izrael (1) jakab péter (1) játék (1) jeremiah (1) jeszenszky (1) jobbágyság (1) jobbik (55) jobboldal (5) jogállam (3) jogvédő (1) jóvátétel (1) jövendölés (1) józsefváros (1) júni 4 (1) kádár jános (1) kállay miklós (1) kálmán olga (1) kalózkodás (1) kampány (45) kapcsolat.hu (1) kapitalizmus (1) karácsony (1) karaktergyilkosság (1) karigeri (1) karikatúra (1) karsai (1) KATA (1) katalin (1) katolicizmus (1) katyn (1) kdnp (2) kegyelem (1) képviselők (8) kerék bárczy szabolcs (1) kereskedelem (1) keresztényi megbocsátás (2) kesma (1) Kész (1) kétszázas (1) kettős állampolgárság (3) KFG (1) kiképzés (1) kína (1) királyság (1) királyválasztó (1) kisléta (2) klebelsberg kunó (1) klubrádió (1) koalíció (2) kokakóla (1) kóka jános (3) komárom (1) komáromi lovas színház (1) kommunista (1) kommunizmus (14) kontinuitás (1) konvergencia (1) könyvtár (1) konzervatív (7) konzervativizmus (6) konzervatorium (1) konzilium (1) kopipali (1) kopogtatócédula (5) kórház (1) korkedvezményes nyugdíj (1) kormány (4) kormányfő (7) kormányszóvivő (1) körmenet (1) korrupció (4) korszakváltók (1) kósa (1) kossuth tér (2) koszovó (1) kövér lászló (1) közép európa (1) közigazgatás (1) közjog (1) köztársaság (3) köztársasági (2) köztársasági elnök (5) krízis (1) külpolitika (6) kulturkampf (1) külügy (2) külügyminiszter (2) külügyminisztérium (1) kuruc.info (1) kutyapárt (1) labour (1) laczik attila (1) lakos imre (1) lászló (1) lech kaczinsky (1) lech kaczynski (1) legfelsőbb bíróság (1) leminősítés (1) lendvai ildikó (1) lengyelország (5) lengyel lászló (1) lettország (1) Le Pen (1) liberális (18) lincselés (1) linke (1) lmp (26) lmp hp (8) lockdown (1) lomnici (1) lomnici zoltán (1) lovasi andrás (1) lukács tamás (1) machiavellizmus (1) Macron (1) maffia (1) magyar (9) magyarok nyilai (3) magyarország (10) magyar gárda (8) magyar honvéd (1) magyar honvédség (1) magyar liberális párt (1) magyar nemzet (1) magyar nemzeti bank (1) magyar péter (2) magyar uniós elnökség (1) Malfoy (1) mandiner (1) manipuláció (1) március 15 (1) margaret thatcher (1) mártír (1) martonyi jános (1) marton istván (1) maszk (1) matolcsy (2) mcf roma összefogás (2) mdf (28) mdnp (1) média (9) médiatörvény (2) megszorítás (1) megyesi gusztáv (1) meh (1) meleg (1) melegek (1) melegházasság (1) mellény (2) meme (1) mentelmi jog (1) merénylet (1) merjünk kicsik lenni (1) merre tovább (2) mesterházy attila (3) metró (1) miép (2) miklós (1) mikroszkóp színpad (1) minimálbér (1) minimum (1) miniszterek tanácsa (1) mi hazánk (4) MKKP (3) mkp (1) modern (1) molnár oszkár (1) momentum (3) monarchia (2) moodys (1) mszosz (1) mszp (87) MTA (1) mtva (3) munka (1) munkáspárt (2) MZP (9) mzp (2) náci (4) nacionalizmus (1) nácizmus (2) nádas zsolt (1) nagy britannia (1) nagy imre (1) nagy morva birodalom (1) napiszar (1) nav (1) négyes metró (1) németország (5) német újraegyesítés (1) nemzeti (1) nemzeti egység (1) nemzeti konzultáció (2) nemzeti nyomozó iroda (1) nemzeti oldal (1) nemzetőrség (1) néphatalom (1) néppárt (3) népszabadság online (2) népszava (1) népszavazás (4) népszavazási kezdeményezés (1) NER (50) ner (16) niedermüller (1) NoÁr (1) Norbi (1) normakontroll (1) normalitás (1) novák előd (1) novák katalin (2) no pasaran! (1) nyakó istván (1) nyilatkozat (1) nyugdíj (3) obama (1) obh (1) ócsa (1) ócsai lakópark (1) offshore (1) oktatás (2) oktatásügy (3) olasz (1) olaszliszka (2) olaszország (1) omár díj (1) omicron (2) OMM (1) öngól (2) önkormányzati választások (2) önkormányzati választások 2019 (3) önkormányzati választások 2024 (1) önkormányzati választás 2010 (1) orbán (3) orbán eljön érted! (1) orbán viktor (15) origo (1) oroszország (7) orosz józsef (1) országgyűlés (1) országgyűlés alakuló ülése (1) összeesküvés (1) összefogás (1) összetartozás napja (1) oszkó péter (2) öszödi beszéd (1) pál (1) pálgium (1) palkovics (1) párkapcsolat (1) parlament (1) pártok (8) pártszakadás (1) pataky péter (1) patkány (1) páva zsolt (1) pázmány (2) pc (1) pécs (5) pécsi lövöldözés (2) pedagógus (2) pedofília (5) pénzügyminiszter (1) pénzügyminisztérium (1) pestisrácok (1) peter weiss (2) pettkó andrás (1) plágium (1) plakát (5) póker (1) pokol béla (1) polgárháború (1) polgári törvénykönyv (1) polgármester (2) political capital (1) politika (78) porkoláb mátyás (1) pörzse sándor (1) posztkommunizmus (3) pottyondi (1) ppke (2) pride (1) propaganda (2) pszichopátia (1) putyin (1) puzsér (1) rablás (1) rabszolgatörvény (1) ráday mihály (1) rassizmus (1) rasszizmus (2) recsk (1) reform (1) rendőrpogrom (1) rendőrség (4) rendszerváltás (2) részvénytársaság (1) retkes attila (2) retro (2) rezsiharc (1) richard phillips (1) rittenhouse (1) rmdsz (1) robert kalinák (1) rogán antal (1) róka zoltán (1) roma (4) román (1) román-magyar (1) románia (2) rózsa (1) saarvidék (1) sajtószabadság (2) sárdobáló (1) sas józsef (1) schmitt (2) schmitt pál (3) sebián petrovszki lászló (1) segély (1) Simicska (1) simor andrás (1) skrabski fruzsina (1) smith (1) Sneider (1) sólyom (2) sólyom lászló (4) somogyi zoltán (1) sopron (1) soros (2) sorozatgyilkosság (1) spd (2) ss (1) start (1) svéd modell (1) szabadság (2) szabó (1) szabó ervin (1) szabó tímea (1) száguldozás (1) szájer (1) szána (1) szánal (1) szánalmas (73) szanyi tibor (4) szászország (1) szavazás (2) szavazati jog (1) szcientológia (1) szdsz (28) szegedi (1) szegedi csanád (2) szégeny (1) szegénység (1) szegregáció (1) szégyenkezés (1) SzélDetti (1) Szent István (1) szent iványi (1) szépművészeti múzeum (1) szépvoltfiúk (1) szex (2) szijjártó péter (2) szili katalin (2) szkrull! (1) szlovák (2) szlovákia (10) szlovák nyelvtörvény (5) szoborvita (1) szocializmus (3) szocik (2) szőcs (2) szögi lajos (1) szőke ciklon (1) szólásszabadság (2) szollár domokos (1) szomália (1) sztrájk (2) szurkolók (1) szvatopluk (1) tanítás (1) tanulság (1) tarlós istván (1) társadalmi bűn (47) társadalom (40) társaságirányítás (3) tartalékos haderő (1) tegyen tánc (1) teleki pál (1) temerini fiúk (1) tér (1) terror (1) terrorizmus (1) területvédelem (1) tgm (2) theytookourjobs (1) thüringia (1) Tibi atya (1) toll (1) tormay cécile (1) török (2) történelem (2) törvény (1) totalitarizmus (1) trafikbotrány (1) tragédia (3) trashreality (1) trianon (7) trója (1) troll (3) trombitás (1) trump (1) tüntetés (14) tusványos (1) tv (2) tv műsorok (1) tv osrom (1) ügyészség (2) ügynök (1) ujszászy istván (1) új ptk (1) UKR-RUS háború (3) ukrajna (4) unalmas (1) ünnep (1) usa (2) US election 2020 (2) us navy (1) választás (6) választásk (1) választások (48) vallás (1) válság (6) vár (1) varga gergely (1) varga istván (1) varga judit (1) VDA (1) védelempolitika (1) végkielégítés (1) veke (1) verók istván (1) vészhelyzet (1) veszprém (1) vicc (2) vidék (1) világosi gábor (1) világpolgár (1) villámposzt (7) vitézy dávid (1) vona (1) vona gábor (7) vörösiszap (1) voting people (2) west balkán (1) white trash (1) WJC (1) woke (1) xvi. benedek (1) zentai (1) zor bán (1) zrínyi miklós nemzetvédelmi egyetem (1) zsarnokság (1) zsidó (4) (2) Címkefelhő

2022.03.20. 19:06 Tata86

Oktatásügy

A második világháború óta az összes kormány mostohagyereke, noha gyakorlatilag mindenki egyetért, hogy ez jelentené a kitörési pontot, ami fel/visszarakhatná Magyarországot a térképre, emellett pedig relative olcsó móka is. 

Ha már a pedagógussztrájk és a diáktüntetések megadják az aktualitását, nézzük meg hol tart a NER az oktatásügy "rendbetételével", merre kéne szerintem elmozdulni...

Nem mondom, hogy abszolút képben vagyok, hiszen majd' 10 éve nem láttam oktatásügyi intézményt belülről, úgyhogy alapvetően a lepattanó információkból tájékozódom. Viszont segítség, hogy anyukám kb 40 éve tanárként dolgozik, így valami rálátásom azért van a helyzetre. Forráskritika ajánlott! 

Helyzetértékelés

A helyzet: szar. Amíg a rendszer része voltam nem láttam ennyire kritikusan, de ahogyan elkezdtem dolgozni egyre inkább mellbe vágott a groteszk. Ennek a vége, amikor minden illúzióm elszállt a covid-járvány volt. Az emberek képtelenek értően olvasni, nem képesek grafikont elemezni, és még azt se tudják, hogy nem tudnak semmit. Nem a szipus borsodi cigány, hanem a diplomás budapesti középosztály. 90% droid, és teljesen feleslegesen fogta a port az osztálytermekben 12 + 3/5/8 évig. 

Egyáltalán nem véletlen, hogy a PISA-teszten időről időre katasztrofálisan szerepelünk. Persze ezek csak az alapvető képességek, de hál' Istennek az oktatásügy meg se próbálkozik olyasmikkel, mint "soft skillek" fejlesztése, csapatmunka, kommunikáció, időbeosztás, adaptáció. Nem tud mit kezdeni a rendszer sem azokkal, akiknek valamilyen problémájuk van, sem azokkal akik tehetségesek. Ahol a szülők ezt kipótolják, ott jó, ahol nem, ott így járt a gyerek, talán majd a következő generáció kijavítja a hibát. 

Pénz, pénz és pénz

A legegyszerűbb mérce, ha valaki arra kíváncsi, hogy egy adott hatalmat érdekli-e a téma, hogy mekkora anyagi támogatást ad. Itt nem kell szakmázni, nem zavar bele az ilyen-olyan identitás és világnézet, egydimenziós grafikont kell elemezni: kis pénz, kis jóság, nagy pénz nagy jóság. A történelem számtalan módot bemutatott, hogyan lehet tönkre tenni egy országot, egy valamire nem láttam még példát: nemzethalál az oktatás túlfinanszírozásával. 

Amikor a hatalom nem támogatja a szektort, akkor lehet tudni, hogy annyit is ér. Egyszerűen nem az adott közösség érdekét tartja szem előtt, jól-rosszul döntve, felhasználva az elérhető eszközöket. Jelentsük ki: a NER természetesen hazaáruló. 12 év alatt, legtöbbször kétharmad birtokában, amikor évente ezermilliárdok jöttek EU-tól valahogy az oktatásra sose jutott zsé. Ma is ott tartunk: egy kezdő pedagógus a felét keresi, mint amennyit a lidlis árufeltöltő hazavisz. Valahogy minden más fontosabb volt, nyugdíjemeléstől, Lady MRDen át, stadionokon, térköveken keresztül az MTVA-ra költött évi 100milliárdon át.

Bonyolult

A pénz természetesen nem minden, ezt láthattuk a túlfinanszírozott focinál is. Ami azt illeti a téma jóval nehezebb dió, mint a mindenkori ellenzék lefesti. Természetesen olcsó demagógia, amiből sosem lesz cselekvés, fölényesen benyögni az ATV-ben, hogy importáljuk a finn oktatási rendszert, megduplázzuk a béreket, és hipp-hopp azonnal fényre derül a haza. 

A nehézségek érzékeltetéséhez elég azt végig gondolni, hogy először kell egy szemléletváltás, amit át kell verni a pedagógusképzésen (10 év), ezután kiképezni a pedagógusokat (5év), hagyni, hogy tapasztalatot szerezzenek, visszacsatolást adni a rendszernek (10 év), a javuló színvonal hatására elkezdeni képezni a következő generáció tehetséges és elhivatott tanárait (5 év), és megvárni, hogy tapasztalatot szerezzenek (5 év).  Ebben a tervben nincs benne, hogy a szemléletváltás akár lehet rossz irányú is, hogy jöhet egy kormányváltás, ami lesöpri az egészet, illetve hogy az emberi tényező kiküszöbölhetetlen. 

Módszertant lehet importálni, ami aztán kulturális különbségek, eltérő erőforrások miatt lehetséges, hogy totális kudarcba fullad, de például tanárokat már nem igazán. Nincs se a Tescoban, se Ali-b, de még a darkweben sem. Se olcsóért, se drágáért. Ugyanúgy nem lehet importálni szülőket, amiről nem véletlen, hogy semelyik politikus nem beszél, de éppenséggel kritikus az ügy szempontjából. 

Megoldások

Először is leszögezném, hogy ez szigorúan szubjektív fejtegetés. Nem biztos, hogy működne, amit mondok, ahogy pl a kormány koncepciója sem akar működni. 

Hogyha a kiutat keresem, a probléma gyökerét a feudális és szocialista beidegződésekben látom. A pedagógus társadalom külön kaszt az országon belül, rideg hierarchikus viszonyokkal, és minden tényező ennek a konzerválását segíti elő. 

Fejétől bűzlik a hal

Nézzük az egyetemi szférát ahova leginkább kihalásos alapon lehet bekerülni, ha valaki letudta a kellő számú nyelvcsapást. Hoffmann Rózsa egy igazi állatorvosi ló. Igazi opportunista karrier"tanár", aki mindig ott nyalt ahol kellett. A szociban orosztanár, 1990 után neoliberális, majd jó érzékkel keresztény-konzervatív 2003tól. Amit nem sikerült megtalálnom az önéletrajzában, hogy valaha is foglalkozott volna gyerekekkel...
Szóval itt vannak ezek az kövületek, akik még osztályt nem tanítottak meg írni-olvasni-számolni/nem vittek el értettségiig, de nagyon határozott elképzeléseik vannak arról, hogy hogyan kéne megtenni ezt, pontosan addig amíg felülről nem érkezik egyéb utasítás. Onnantól engedelmesen félre állnak. Hiába ez egy hűbéri rendszer. 
Vajon van-e másfajta embertípus ezeken az egyetemeken? 

A következő probléma, hogy ezeken a szakokon nem folyik pedagógusképzés. Droidokat képeznek. Ha kitartóan seggelsz ötössel le lehet diplomázni, anélkül hogy egyébként értenéd, amit tanulsz, és anélkül hogy a tananyagnak bármilyen relevanciája lenne a leendő munkádhoz. Ez így van töriszakon, informatikán, kb mindenütt. 

Hogyan lehet összefogni egy osztályközösséget? Mit csinálj egy gyerekkel, aki családi krízissel néz szembe? Hogyan kezelj SNI-s diákokat? Mit tegyél a cigányokkal, hogy ne egyenek meg reggelire? Hogyan ismerj fel depressziót, bántalmazást, erőszakot? Ugyan-ugyan! Mennyivel fontosabb ennél XY prof véleménye egy 300 évvel ezelőtti problémával kapcsolatban, esetleg a programozás elavult matematikai modellje, amit mindenképpen be kell magolni! Már csak azért, mert ha a prof nem önthetné ki a lelkét, akkor mire fel fizetnénk? 

Javaslatom: legyen direkt pedagógusképzés, ami magát a tanári munka csínját-bínját foglalja magába, nem pedig a tanítani kívánt tudományterületen mélyít el. Ezzel párhuzamosan, az érdemi munkát végző kutató professzorokkal teljesen indokolatlan annyi előadást/kurzust tartatni a diákok számára irreleváns témákban. Fizessék ki a kutatásokat, ne bohóckodjuk kamu-kollokviumokkal, amik senkinek nem használnak.

Szocialista kasztrendszer

Nézzük magukat a tanárokat. A legnagyobb probléma a szakadék köztük és az átlagember között, ami rengeteg kézzelfogható hátránnyal jár, viszont előnyét nem látom. 

Hogyan néz ki egy átlagos munkavállaló? Elvégez egy bachelor-szakot(/OKJ/szakmunkás), elkezd dolgozni, átlagosan ötévente munkahelyet vált, esetleg szakmát, jobb esetben lépked felfelé a szamárlétrán, esetleg önálló vállalkozást alapít. 
Hogyan néz ki egy egységsugarú tanár? Elvégzi az 5 évét + szakmai gyakorlat. Elhelyezkedik valamelyik iskolában és jó eséllyel ott húzza az igát 30-40 évig. Esetleg iskolát vált, ahol ugyanabban a munkakörben, ugyanúgy állami alkalmazottként, ugyanazt csinálja mint addig.

A tanári pálya maga a szocializmus. Nincs bérverseny, nincs felelősség, nincs adaptáció, nincs verseny, nincs önállóság, nincs kockázat. Nem jön "kintről" inger a rendszerbe, és a legtöbb pedagógus teljesen esélytelen arra, hogy a diákokat felkészítse a nagybetűs életre, hiszen ők se dolgoztak ott egy másodpercet sem. (Ez annyiban nem igaz, hogy sokan másodállásra kényszerülnek, ahogy az én anyukám is, amikor megszorultunk.)

Javaslatom: Vissza kell állítani a szubszidiaritást az iskolákban. Legyen a lehető legnagyobb szabadsága a tanári munkaközösségeknek, hiszen láthatjuk, hogy a tervgazdálkodás selejtet termel. 
Emellett ki kell nyitni a pályát. Az egyetemeken végzett, tudatosan tanároknak készülő jelöltek mellett nyissák meg az utat lelkes amatőröknek is. Gyakorlatilag a személyiségen és motiváción kívül ne legyen követelmény. Középiskolás tananyagot könnyen meg lehet tanulni, akiben pedig van pedagógiai készség ételfutár melóból beugorva is hasznosabb munkát végez, mint egy kiégett idegroncs.
Ez azt is eredményezné, hogy egészséges fluktuációk jellemeznék az iskolákat. Tanárok jönnének mennének, ami erősebb alkupozíciót jelent a bértárgyalásoknál is. 

Fölösleges teher

Ezen a ponton nagyon sokat változott a véleményem. Régebben meg voltam győződve róla, hogy alapvetően jó irány, hogyha a diákoknak minél nagyobb tananyagot adunk át. Ha úgy vesszük persze a véleményem maradt, csupán az anyagot alakítanám át. Fáj kimondanom, de a Magyar Bálint-féle reformok abszolút jó irányt mutattak. Csak egy példát hadd mondjak: az előttem lévő évfolyamnak 2000 évszámot kellett bemagolni történelemből, nekem már kb 250et az emelt szintűre, és biflázás helyett a hangsúly átkerült az információ feldolgozására. (Azóta is évről évre segítek a történelem érettségik javításában: a feladatt nem könnyebb lett, hanem más.)

A megtanult anyag körülbelül 80%-a teljesen fölösleges és ezt tudják a tanárok és a gyerekek is.

Javaslatom: Véletlenül se laissez faire megközelítést propagálok, a gyerekeknek szükségük van iránymutatásra, és az eredményhez igenis kell erőfeszítés, de miért ne lehetne értelmes és hasznos dolgokat tanítani? 

Az alapokra sokkal nagyobb hangsúlyt kéne fektetni, és nem baj, ha ez elhúzódik. A térgeometria, differenciálszámítás és szögfüggvények simán feláldozhatóak azoknál akiknek nem megy a matek, de minden gyerek legyen tisztában a függvény koncepciójával, tudjon grafikont olvasni, menjen a kamatos kamat! Fölösleges RNS szekvenciáinak tanulmányozása, kémiai kötések stb stb. 

Ezek helyett viszont jó lenne időbeosztást tanulni! Csapatmunkát, kommunikációt, előadásmódot. Modern munkaszervezést, pl Agile-modszertant. Ezek mindegyike hasznos, és segít abban, hogy az erős alapokra fel lehessen húzni bonyolult és száraz tanulmányokat. 

Szükséges a nemzeti nevelés átformálása is. A közösségi gondolkodás jöjjön valóban a közösségből! Érezze a diák, hogy létezik közösség, és ez számára jó! Fakadjon ebből a lojalitás, ne pedig sok tekintetben aktualitását vesztett kétszázéves művekből és sérelmi politikából. 

Cigányok

Az oktatás legnagyobb kihívása, amire nagyon nehéz érdemi megoldást találni. Az én javaslataim alapvetően a szabadságból indulnak ki, abból, hogy a kereslet és a kínálat megtalálja egymást. De ki az az őrült, aki a legnehezebb, idegőrlőbb, stresszesebb feladatot vállalná el, a legkisebb fizetségért cserébe? Hogyan lehet megoldani, hogy a hhh-s iskolákban megfelelő bérezéssel, megfelelő színvonalú oktatás történjen, úgy hogyha a végén úgyis itt lesznek a legrosszabbak az eredmények? A Fazekasban akkor is mindenki színötös érettségit produkál, ha az összes tanárt kicseréljük csimpánzokra, mert a szülők odafigyelnek a gyerekekre, de mi legyen Mordorban? 

Itt nincs javaslat rész. Egyszerűen ez kemény dió. Valószínűleg jól kell belőni az elvárásokat, elfogadni, hogy kis lépésekben lehet haladni, és generációs szinten mérni az eredményeket. 

Tüntetés

Végül hadd reflektáljak az aktualitásokra. A tanárok irritáló passzívagresszióján ("Tanítanék") túl abszolút támogatok minden kezdeményezést, ami próbál úgy tenni, mintha ez egy közösségi ügy lenne, amit mi magunk csinálunk saját magunknak. Nem Orbán Viktor fényessége tükröződik vissza a diákokon, hanem ez alapvetően a tanárok-tanulók-szülők ügye, ahol a politika ott árt, ahol csak tud. Még egyszer: a kormány nem ad. A kormány meglop minket minden nap! 

Röhejesnek tartom a demonstráció azon "jobboldali" (valójában szocialista) kritikáját, miszerint a sztrájk túl van politizálva. A kormány az agresszor, ő szállt meg olyan területeket, ahol semmi keresnivalója, és aki ezt a status quo-t védi ugyanúgy agresszor. Ez akkor is igaz marad, ha most nyilván az ellenzéki érzelmű közösségek hangosabbak, míg a "jobbosok" lapítanak és racionalizálnak, mint szar a fűben. 

Egyetlen kritikám lenne a résztvevők felé: hol voltak az utóbbi két évben, amikor egy paranoid, agresszív, szakmáját és a gyerekek érdekeit magasról leszaró kisebbség beszüntette az oktatást Magyarországon? 

13 komment

Címkék: oktatásügy NER


A bejegyzés trackback címe:

https://archiregnum.blog.hu/api/trackback/id/tr817785112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnightcoder2 2022.03.21. 06:00:33

"Amíg a rendszer része voltam nem láttam ennyire kritikusan, de ahogyan elkezdtem dolgozni egyre inkább mellbe vágott a groteszk. Ennek a vége, amikor minden illúzióm elszállt a covid-járvány volt. Az emberek képtelenek értően olvasni, nem képesek grafikont elemezni, és még azt se tudják, hogy nem tudnak semmit. Nem a szipus borsodi cigány, hanem a diplomás budapesti középosztály. 90% droid, és teljesen feleslegesen fogta a port az osztálytermekben 12 + 3/5/8 évig. "

Na ja. Csak a polgár ezeket nem azért nem tudja, mert anno nem tanulta meg, hanem azért, mert utána soha nem használta. És az a tudás, amit évtizedeken át nem használsz, elkopik.

Tata86 2022.03.21. 08:27:16

@midnightcoder2: Persze, benne lehet ez is, az egyéni felelősséget sose zárjuk ki, de személyes tapasztalatom, hogy sokaknál ez a tudás mindig is hiányzott.

HaCS 2022.03.21. 16:13:08

Ha valaha javítani kívánunk az oktatás színvonalán, talán a 0. lépéstől kellene elkezdeni. Ez a lépés pedig az igény, az akarat. Nos jelentem nem állunk túl jól. Ahhoz sajnos kellenének ebbe az országba valódi értelmiségiek. Mielőtt félreértés esik nem a diploma tesz valakit értelmiségivé (az mondjuk úgy csak alapfeltétel), hanem a saját helyének, feladatának felismerése a világban, a társadalomban. Az egyéni felelősségen túlmutató társadalmi szerep, és felelősség felismerése és vállalása.

Szóval első körben kellenének emberek, akik nemcsak óhajtják a kívánt változtatásokat, hanem hajlandóak tenni is érte, esetleg áldozatokat hozni. Társadalmi haszon, csak akkor lesz ha a társadalom hajlandó lesz belefektetni az energiát.

Lássuk az érintetteket:

Kormány/államigazgatás:
Semmiféle egyéni (ill. ez esetben politikai) érdeke nem fűződik a változtatásokhoz. Azon valódi felelős értelmiségiek, melyek egykor komoly javító szándékkal rendelkeztek a kormány körül régesrég partvonalon kívülre kerültek a rövidtávú politikai érdekekkel folytatott harcban. (Ángyán József, vagy az oktatásban mondjuk Gloviczki Zoltán) Rövidtávon konfliktusokat kellene vállalni, energiát és pénzt befektetni, miközben az előnyök hosszútávon jelentkeznek, és lehet hogy mások aratják majd le a babérokat. Akarat: 0/10
Tanári kar:
Na ők azok akiknél a véleményformáló értelmiség kifejezésből mára a véleményformáló maradt (tisztelet a kevés kivételnek). Ők azok a félértelmiségiek akik óhajtják a változást, csak áldozatot ne kelljen hozni. Ezalatt (logikusan) tulajdonképp olyan változásokat kívánnak, melyet a saját egyéni érdekeik diktálnak. Nyilván pénz és személyes(!) szabadság. Amikor az oktatási szabadságról papolnak nem tudom, hogy sírjak, vagy nevessek. Természetesen vannak köztük is ösztönös innovátorok, hiszen a 25-30 éves korosztály általánosságban ilyen minden szakmában. Sokan még a spanyolviaszt is többször feltalálják, de ez legkésőbb 35 körül meg is szűnik, mint minden szakmában. És most nézzünk egy pillanatra az átlagéletkorra...
Talán nem véletlen, hogy a tanárok nagy többsége a béremelést tartja a legfontosabb "innovációnak".
Én olvastam az első 1995-ös NAT-ot, figyelemmel követtem a vitákat, majd ahogyan az egész megbukott a tanári kar érdektelenségén, ellenállásán. Na azóta nekem ne mesélje a tanártársadalom, hogy több oktatási szabadságra vágyik. Akarat: 0,5/10
Szülők:
A társadalmi hasznot mindenki óhajtja, de közben személyesen mindenki ellenérdekelt a változásban. Tipikus öngól. Legyen jobb, csak ne kerüljön többe. Legyenek frankó tanárok, de az én gyerekem inkább menjen informatikusnak. Ha jó suliba kerül a gyerekem jó a szabad iskolaválasztás, ha nem vették fel nem jó. A felső és alsó réteget (más-más okból) nem is érdekli, a középrétegek meg egymással küzdenek a minél jobb helyekért.
Akarat: 2/10
Gyerekek:
Na ők az egyetlen fél, akinek rövid-, és hosszútávú érdeke is egybecseng a társadalmi érdekkel. Hasznosabb dolgokat érdekesebben tanulni még egy gyerek számára is előnyösnek tűnik az első pillanattól. Csak sajnos ebben a vitában nekik soha nem osztottak lapot. Még a véleményüket sem kérdezték meg soha. Így aztán tökmindegy mit gondolnak az egészről, ha szóba kerül előttük egyáltalán.
Akarat: 9/10

Jelenleg így állunk. A mikéntekről bőven ráérünk cseverészni, míg az akarat meglesz a változáshoz. olyan 20 évet még simán saccolok neki.

Tata86 2022.03.21. 16:49:14

@HaCS: Kell még valamit mondanom Ildikó?

Ez így van. Becsontosodtak a rendszerek, senki nem akar változtatni.

Ha az ellenzék jönne talán visszakerülnének az önkorikhoz az iskolák, némileg csökkenne a bürökrácia és tovább csökkentenék a tananyagot, de a probléma lényegi részéhez nem nyúlnának.

Akkor majd tüntet a másik szakszi, hogy alacsonyak a bérek, nagyok az osztályok, ellenséges az önkormányzat és a szemét libsik tudatosan hülyítik el a gyerekeket.

Billy Hill 2022.03.21. 21:39:39

@Tata86: "Ha az ellenzék jönne talán visszakerülnének az önkorikhoz az iskolák".

Nem kötözködésként, hanem azért mert még nem győzött meg senki arról, hogy ez jó: Miben más az, amikor egy jegyző meg egy polgármester alá tartozik egy iskola, illetve mennyire feltétele a megfelelő oktatásnak az, hogy egy választott politikai testületnek felel? (Szükséges ez?)

U. i. 1 Valamilyen fajta koordinációja, közelítése kell legyen az oktatott tartalomnak országos szinten, különben az eddiginél még eltérőbb lesz egy belső-somogyi meg egy pasaréti diák tudásanyaga, és még inkább kukázhatjuk az esélyegyenlőség vágyát.

U. i. 2 Magyar irodalom terén át kellene nézni, hogy mi maradjon kötelező olvasmány.

Tata86 2022.03.22. 10:48:52

@Billy Hill: A motiváció(, mint mindig :D) a szubszidiaritás. Látjuk azt, hogyha minden Orbán Viktor, akkor a rendszer nem változik, mert aki szereti, az megvédi, bármilyen szar is, aki gyűlöli az pedig savazza akkor is, ha éppen jót csinál. Politikusnál pedig alap, hogy minden hatalom kell neki, de semmi felelősség.

Ha decentralizált az oktatás, akkor meg lehet nézni, hogy mi az ami tényleg hasznos, mi az ami tévút. Előbbit lehet másolni, utóbbin csiszolni. Elsősorban legyen a tanári közösségé az iskola, ha nem működik akkor a polgármesteré, ha továbbra sem működik, az ugye eleve blama, és polgi monnyon le, akkor próbálkozzon az állam.

Régebben bennem is ott volt a félsz, hogy központi irányítás nélkül széthullik az egész, de egyszerűen rájöttem, hogy nincs érték a rendszerben, amit meg tudnék védeni.
Látom azt, hogy jónevű megyeszékhelyi gimnáziumon végig lehet úgy menni, hogy fel sem merül, hogy a tanuló gondolkodjon, és ne csak egy életképtelen droid legyen. Látom azt, hogy pesit szakközépben, jó hogyha az olvasás és a négy alapművelet átmegy. Látom azt, hogy elit gimnáziumokban sem értik a végzősök például, hogy mit jelent a demokrácia, piacgazdaság, szocializmus és hasonló fogalmak.

Akkor mitől félünk?
A végén pedig úgyis az történik, hogy a tanár, a gyerek, és a szülő dobják össze amilyük van, és ebből sül ki az eredmény. Miért nem alkalmazkodunk a valósághoz, és alakítunk ki egy olyan rendszert, ami ebben a valóságban képes némileg hozzátenni az érintettek erőfeszítéséhez?

GyMasa 2022.03.23. 14:10:45

Szerintem ki kellene terjeszteni a már létezö elöadó értékelési adatbázst (sajnos, nem tudom, mi a neve), ami jelenleg létezik a föiskolai- és egyeteni oktatókra.
Abban félévente minden a felsöoktatásban tanuló hallgató értékelheti az elöadóinak az adott féléves teljesítményét.
Ha ugyanez minden tanárra rendelkezésre állna, az pl. sokat segítene abban, hogy minden tanár motíváltabb lenne a megfelelö szinvonalú oktatásra törekedésben.
Söt, ad abszurdum, még lehetöséget biztosít arra is, hogy az iskolaigazgatók motívált, sikeres és tehetséges tanárokkal töltsék fel a tanári kart.

Tata86 2022.03.23. 15:18:14

@GyMasa: Jó ötlet.
Viszont az ilyenek csak akkor működnek, ha megfelelően elő vannak készítve. Legyen valami a másik serpenyőben is, illetve legyen egy bázis ahonnan fel lehet tölteni a bukott tanerő helyeit.

GyMasa 2022.03.23. 15:39:56

@Tata86:

Igen, teljesen igaz!
Lehet adni egy átmeneti idöszakot, amíg nem fut élesben.
A rendszer maga már hosszú évek óta müködik a felsöoktatásban.

gigabursch 2022.05.27. 20:26:02

Ez a cikk eddig kimaradt.

A helyzet nem könnyű, de nem is reménytelen.
A tanár(tovább)képzésben nálam a probléma megoldó tréningek mindenféle körülmények közepette mennének. Egyéni és csapat szinten is.

A kommunikáció és helyzetkezelés szinten.
Akárcsak az egészségügy, a test nevelése és pénzügyi ismeretek is.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2022.10.05. 15:46:44

" A Fazekasban akkor is mindenki színötös érettségit produkál, ha az összes tanárt kicseréljük csimpánzokra"

itt érzek egy csöppnyi szuvjektív lekicsinylést a pedagógiai pálya irányába.

nem, nem lesz mindenki színötös.
bár hogy csimpánzok osztályoznak és szimpatikus nekik a karakter, akkor lehet, kvázi, rossz tanárnak könnyebb lehet jól megfelelni, jó tanárnak meg még nehezebb, a leírt eredmény ugyanúgy 5-ös, és ebből lehet az hogy alap matematikát kell tanítani az egyetem első két évében a fizikusoknak, matematikusoknak! dehát színötösök! csak épp csimpánzok tanították. a zsenik meg mindig előrébb járnak a tananyagban, nem lemaradva, hogy a komplex kérdésekre fecséreljék az idejüket, ne arra, amit már sokan megoldottak

Tata86 2022.10.05. 20:42:20

@tesz-vesz: "itt érzek egy csöppnyi szuvjektív lekicsinylést a pedagógiai pálya irányába."

Pedig szubjektíve én nagyon sokra értékelem a pedagógiai pályát... nincs is lekicsinylés, szimplán csak látni kell, hogy ahol van önrész, ott más a cél. Egy csimpánz nem fog kinevelni Neumannokat, de ötös érettségihez nem kell tanár.

"a zsenik meg mindig előrébb járnak a tananyagban"

Ez abszolút nem igaz. A zsenik a legtöbb esetben le vannak maradva, mert nem köti le őket a tananyag. Itt jönne a tanár hozzáadott értéke.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2022.10.06. 15:14:17

@Tata86: mire alapozod hogy nem kötik le meg hogy le vannak maradva? tehát egyetértesz velem, hogy a középfok már meghaladott nekik, és előrébb járnak a tudásban.
ezt nem lemaradásnak hívják.

tehát egyetértesz velem, csak nem tudsz róla és kened szét az értelmetlenséged
süti beállítások módosítása